ANNONS
Annons

Nikon D70 vs Canon EOS 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

photomalin

Medlem
Jag skulle gärna vilja höra lite olika åsikter om de här kamerornas egenskaper... Plus minus med respektive... Vilken är den bästa av dessa två?

Tacksam för alla åsikter, tips o förslag.:)

Mvh Malin

Den enda fördelen med D70:n jämfört med 20D torde väl vara det lägre priset. Vad jag vet så kan 20D:n allt som D70:n kan, plus lite till.

Men å andra sidan räcker D70:n till det mesta, så om det är värt att lägga dom extra 5-6000 kronorna måste man avgöra själv...

Tycker du inte att 350D är ett alternativ?

20d är ju inte i samma klass som d70. ska du va rättvis får du väl gämföra d100, fast den är väl inte dirket nikons motsvarighet heller så gamal som den är. d70 bör väl gämföras med 350d som iochförsej har 2mp mer men i övrigt är ganska samma.

Håller med övriga om att det är 2 olika kategorier av kameror.

Det du framför allt bör fundera över är om du gillar Canon eller nikon bäst med tanke på objektivutbud osv.

Kamerahuset kommer du nog att byta ut om 3-4 år som dom flesta andra men objektiven brukar hänga med mycket länge.

Ställer man D70 mot 20D så vinner 20D alla dagar i veckan. MEN det beror ju på vad du själv har för behov och om du behöver det som 20D ger utöver D70 och om du vill ha en Canon istället för en Nikon.

Om du är intresserad av en kamera med prestanda ungefär som 20D så kommer Nikon att presentera ytterligare 2 DSLR i år och en av dom borde rimligen vara en ersättare till D100.

Jag skulle gissa på 12MP sensorn från D2x, plasthus, vertikalgrepp och inbyggd blixt.
Pris kring 15 000kr +- någon tusing.
När den komemr har jag ingen aning om men det är ju bara 6 månader kvar av 2005 så den borde ju presenteras inom dom närmaste månaderna.

Men det hjälper ju inte dig om du ska köpa kamera NU såvida du itne kan "övervintra" med en begagnad D70 som finns till riktigt bra priser nu. Den blir dessutom utmärkt som reservhus när/om du köper ett bättre hus senare.

Ställer man D70 mot 20D så ställer man en kamera för 7.500:- mot en för 14.000:-

Kolla på hela systemen istället. Dessutom: bara Nikon själva vet vad de tänker släppa framöver, och när.

OldSchool skrev:
jag vill med veta?

I samband med mässan i vintras så meddelade Nikon att dom skulle släppa 4-5 st nya DSLR under år 2005.
D50 och D70S har redan kommit och alltså står 2 st ej precenterade modeller på tur innan årsskiftet.

Att en av dom är en ersättare till D100 är naturligtvis en spekulation men eftersom den kameran är mest föråldrad så är det ett rimligt antagande.

Dajo skrev:
I samband med mässan i vintras så meddelade Nikon att dom skulle släppa 4-5 st nya DSLR under år 2005.
D50 och D70S har redan kommit och alltså står 2 st ej precenterade modeller på tur
Har inte både D2hs och D2x släppts 2005?

Att ersätta d100 låter ju fullständigt naturligt men vad skulle den sista kameran för i år vara?

Fullformatsproffshus? Sportfotohus och "vanligt" proffshus har ju kommit. likaså instegsmodell och konsumentmodell.

Så jag förstår inte riktigt vad det skulle vara för typ av hus som saknas.
¨
Nån med nån bra idé eller kanske tom. lite fakta?

D2X presenterades 2004....

Uttalandet från nikon gällde ännu "ej presenterade kameror" varpå det finns plats för en release till av en DSLR.

Jag tror ju inte att Nikon låter D100 leva ytterligare ett år då den skulle bli helt hopplöst föråldrad.

Något analogt kamerahus tror inte jag heller på med tanke på hur den marknaden ser ut i dagsläget.

Nästa modell som Nikon rimligen släpper är en efterföljare till D100. Den kommer troligen att landa på 8-10Mpixel, ~5fps och såklart APS-C-sensor. Givetvis som en direkt konkurrent till Canons 20D.
Tror inte heller att den dyker upp i år, eller så kommer den att annonseras i slutet på året med leveransstart i början av -06.

(med självklara reservationer)

davidvpt skrev:
Nästa modell som Nikon rimligen släpper är en efterföljare till D100. Den kommer troligen att landa på 8-10Mpixel, ~5fps och såklart APS-C-sensor. Givetvis som en direkt konkurrent till Canons 20D.
Tror inte heller att den dyker upp i år, eller så kommer den att annonseras i slutet på året med leveransstart i början av -06.

(med självklara reservationer)

Jag tror itne att nikon skaffar en sensor till utan det blir nog en nerbantad D2X med gissningsvis plasthus och lite andra begränsningar för att motivera det högre priset hos D2X.
Nikon brukar ju presentera 3-6 månader innan säljstart så direkt efter semestrarna för att få en kikof inför höstmarknaden är väl en hyfsad gissning.

Nikon har ju itne heller sagt att kameran ska finnas ute i butik under 2005 utan bara att det ska presenteras ett antal medeller under 2005.

Den som lever får se...

sagan skrev:
"Ingen" trodde på en F6 heller, men den kom iaf, så man vet aldrig.
En F7 är ju inte speciellt sannorlik, speciellt med tanke på att F6an fortfarande är ganska ny. Ett amatörhus tror jag definitivt inte på då det finns väldigt få amatörer idag som köper nya analoga SLR.

I Nikons tempo med releasar av nya DSLRar hinner ju canon tex. släppa en storasyster till 20d innan nikon hinner få iväg en efterföljare till D100.

Är nikon bara sämre/långsammare på att utveckla nya hus eller är det någon underlig affärsstragegi dom för?

Carl Hellman skrev:
En F7 är ju inte speciellt sannorlik, speciellt med tanke på att F6an fortfarande är ganska ny. Ett amatörhus tror jag definitivt inte på då det finns väldigt få amatörer idag som köper nya analoga SLR.
Givetvis kommer det ingen F7, men möjligtvis en (betydligt) billigare modell.

Carl Hellman skrev:
I Nikons tempo med releasar av nya DSLRar hinner ju canon tex. släppa en storasyster till 20d innan nikon hinner få iväg en efterföljare till D100.

Är nikon bara sämre/långsammare på att utveckla nya hus eller är det någon underlig affärsstragegi dom för?
Det är en fråga om resurser, canon har betydligt större resurser och därmed möjlighet att släppa betydligt fler modeller.

sagan skrev:
Korrekt, men släpptes 2005, vilket var det jag svarade på.

"Ingen" trodde på en F6 heller, men den kom iaf, så man vet aldrig.

Javisst men uttalandet från nikon var att det skulle presenteras ett antal produkter under året.

Någon ny proffsanalog kamera tror inte jag på och dom få amatörer som finns som vill köpa analog kamera går nog itne att tjäna pengar på numera.

Jag tror hur som helst inte på en höst utan produktnyheter från Nikon även om planerade modeller (jag fick intrycket att dom var färdiga och skulle precenteras när tiden var mogen) alltid kan både senareläggas och tidigareläggas.

Kors.... flitiga människor här... haha... Kul... skrev inlägget tidigare idag... o kommer hem o det är massor med svar... KUL!!! Tusen tack alla!!!

För att återgå till ämnet jag funderade om.. Jag är helt ny i fotovärlden... så jag missade att D70 och 20D ligger så långt ifrån varandra...

Vilken kamera är mest att jämföra med Nikon D70... av Canons modeller då? 350D?

Plus minus mellan de två då?

Tacksam för fler intressanta svar o diskussioner..:)

Tack igen alla..:)

Hälsn Malin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar