Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NIKON D70 - the return

Produkter
(logga in för att koppla)
SH-101 skrev:
Jag har Sigmas 18-50 och jag har inte lyckats nedkalla sådan kromatisk aberration.

Ser skumt ut tycker jag, men vad vet jag - ska ta och kolla lite efter det. Återkommer om jag upplever samma problem.
FOTO testade Sigman (18-50) i senste numret (Tillsammans med Sigma SD-10)..de klagade på den kraftiga kromatiska aberrationen i vidvinkelläget.
SH-101 skrev:
Å andra sidan är det väl oftast ganska lätt att fixa i photoshop.
Ingen aning..kan du fixa till min bild snyggt och enkelt? (ja, du får gärna ladda ned den och använda den som du vill).

Senast ändrad:
markusd skrev:
Jag går itankarna på en D70 men denna kromatiska abberation man ofta får se så blir jag väldigt tveksam. Då vill jag hellre ha en beg. D60.

Läs tråden igen.
Problemet sitter i Sigmalinsen, inte i kameran. Jag har på alla sätt sökt tortera min D70 med kitlinsen 18-70 från Nikon. Inga blåstick överhuvudtaget.
Montera samma Sigmalins på en D60 och du får samma resultat med blåstick.
Principen är enkel:

"If you pay peanuts - you get monkeys"

//

sagan skrev:
...kan du fixa till min bild snyggt och enkelt? ...

Kanske jag kan - tycker det blev bättre iaf.

Snabbjobb - eftersom jag sitter på jobbet - tog en crop bara från din originalbild.

Bilagor

• kromatisk_fixed.jpg
    kromatisk_fixed.jpg
    9.6 KB · Visningar: 272
Der ser ju lika illa ut fortfarande..skillnaden är att det är vitt istället för lila.
Det kanske syns mindre på utskrifter juifs.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Der ser ju lika illa ut fortfarande..skillnaden är att det är vitt istället för lila.

Fel - det som förut var "lila" är nu svart/grått - inte vitt. se bifogad före / efter

Det vita har jag inte rört . om det är "halon" du tänker på så beror den kanske på den hårda packningen av bilden och att jag eventuellt inte kunde hejda en reflex att köra lite USM på den.(minns inte)

Bilagor

• kromatisk2.jpg
    kromatisk2.jpg
    10.7 KB · Visningar: 204
SH-101 skrev:
Fel - det som förut var "lila" är nu svart/grått - inte vitt. se bifogad före / efter

Det vita har jag inte rört . om det är "halon" du tänker på så beror den kanske på den hårda packningen av bilden och att jag eventuellt inte kunde hejda en reflex att köra lite USM på den.(minns inte)
Jag sa inte att det lila hade blivit vitt..jag sa att det såg lika illa ut..men att det som ser illa ut nu är vitt..s.k halo..japp.

Okej era mongolider ;)

Nu har jag faktiskt köpt en D70 med Nikkor 18-70 mm optik på Expert Citybutiken ;)

Eller rättare sagt, min far köpte den till mig som en gåva (sen jobbar han inne i stan också vilket är bekvämare än att för mig åka in dit) :S (bortskämda unge) men han kommer hem först sent på kvällen så jag väntar med spänning!

sagan skrev:

Ok du kanske tänkte något annat, men om du tittar citatet så säger du ju att det är "vitt istället för lila"

Jag försöker bara hjälpa .. men men .. jag tyckte det blev bättre iaf. Så var så god för hjälpen - gillar man inte saker man köpt så får man sälja dom - så är det.

Dessutom skrev jag oxo att detta bara var ett snabbjobb för att bevisa att det går att ordna bort det lila i bilden.

SH-101 skrev:
Ok du kanske tänkte något annat, men om du tittar citatet så säger du ju att det är "vitt istället för lila"
Det som ser illa ut..ja..
SH-101 skrev:
Jag försöker bara hjälpa .. men men .. jag tyckte det blev bättre iaf. Så var så god för hjälpen - gillar man inte saker man köpt så får man sälja dom - så är det.
Jag har inte köpt objektivet..jag bara lånade det (i 5 minuter) för att se vad den presterade.
Jag har inget personligt intresse av budgetobjektiv..jag testade objektivet för att kunna säga någon om dess kvalite till andra.
SH-101 skrev:
Dessutom skrev jag oxo att detta bara var ett snabbjobb för att bevisa att det går att ordna bort det lila i bilden.
Självklart går det att ta bort..frågan är ju om det går att få ett vettigt resultat utan allt för mycket jobb.

Senast ändrad:
Är nu verkligen glad och ska försöka börja fota så fort som möjligt med den nya kameran.

Det är aldrig fel med en ny penisförlängare =) *LOL*

Tack, den länken fungerade lite bättre än ebay.SE...

Men billigare? Nja... "Buy it now price" = 89 + 10(frakt ca) GBP = 1325 SEK
På Cyberphoto = 1400 SEK

Fler tips utöver blocket och ebay på vart man hittar beggat(nätet/affärer)? Några bra affärer i sthlm man kan kika in på?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar