Annons

Nikon D70, Problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

Tullo

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en relativt ny DSLR användare och har därför en del frågetecken kring min nya Nikon D70. Tidigare hade jag en Nikon Coolpix 3100 och den tyckte jag hade rätt hyfsad skärpa. Men när jag köpte min D70 som jag trodde skulle vara bättre i det här avseendet gällande just skärpa blev jag ytters besviken. Skärpan var till och med sämre min kompaktkamerans. De ända bilderna som bli så skarpa som jag hade väntat mig är halvkroppsbilder och bilder på mindre motiv samt vissa enkla makron. Vyer, landskap och bilder på större motiv så som människor i grupp blir ständigt oskarpa. Jag hört att man ska efterbehandla bilder från dessa kameror för att uppnå maximalt resultat. Men man måste väl ändå kunna vänta sig en bra grundskärpa som överträffar prestandan hos min kompaktkamera för 3000kr med hästlängder. Jag har även låtit en kunnig fotograf provfotografera med min kamera då jag tvivlade på mig själv som fotograf för en stund.

Problemet kvarstod dock. Så min fråga är då alltså om bilderna kräver en avsevärd efterbehandling eller om det är min kamera det är fel på. Tycker inte att man ska nöja sig med prestanda som motsvara en kompaktkamera när man lägger ner så här mycket pengar.

Till saken hör att kameran är köpt med kit-gluggen (18-70mm) och provbilderna är tagna med alla möjliga inställningar samt även vissa tester av vari-programmen. Jag med viss hjälp från min fotograf vän har även testat att ändra vitbalans, färgkurvor, skärpnings inställningar och mycket mer utan positivt resultat.

Någon som har egna erfarenheter eller kanske också känner sig smått missnöjd med sitt köp. Tips på hur jag ska gå till väga för att lösa problemen, om så finns är också mycket välkomna.

Trevlig sommar!
Mathias Nordgren
 
Jag tror nästan att du får visa oss några bildexempel. Har du provat om kameran lägger skärpan rätt? Kit-optiken skall normalt vara rätt skarp men det finns dock en möjlighet att ditt exemplar är trasigt av någon anledning. Hur skarpa blir dina bilder när du fokuserar manuellt?

/jarek
 
Visst ska ni få några exempel,
http://www.tullonetwork.com/exempel.jpg
http://www.tullonetwork.com/exempel2.jpg
http://www.tullonetwork.com/exempel3.jpg

Har lagt fokusen 2/3 in i bildern är dock ändå inte nöjd med skärpan och skärpedjupet. Tycker helt klart att man ska kunna begär mer en så här från ett kit för dryga 15.000kr. Du nämde också manuell fokus, det är något som jag tycker är mycket svårt att använda då sökaren är lite och relativ mörk. Därför håller jag mig till Autofokusen.

Hoppas bilderna hjälper er att förstå mitt problem.
 
Byt till raw

Jag var inte heller helt nöjd med skärpan på min D70 till en början. Sedan ändrade jag inställningen för skärpa i menyn från medel till skarpare och började fota raw, då blev det mycket bättre.

Tydligen så är jpeg konverteringen av rawbilden mycket mer komplex på en pc där datorkraften är avsevärt mycket högre än på din kamera.

Hoppas att det hjälper.

Ps: Vad har du för objektiv det är ofta mer intressant än kamerahuset för skärpan:)

Mvh

Martin
 
Jag har kollat dina bilder och ser inget som direkt tyder på fel på kameran. Anledningen till att bilderna inte är skarpare än de från kompakkameran är sannolikt flera, samtidigt.

1) Bildsensorn på en kompaktkamera är MYCKET mindre och skärpedjupet större i motsvarande grad. En D70 kräver att man är noggrann med var skärpan hamnar.

2) Vanligaste anledningen till svag oskärpa är, helt klart, rörelseoskärpa. Med en ljussvag zoom får man ofta tider på 1/125s eller längre. För en handhållen kamera räcker det sällan.

3) Kompaktkameror skärper bilderna mycket mer direkt i kameran, ett slags 'fuskskärpa' alltså. För D70 behövs ex. Photoshop för att göra detsamma, men du kanske kan justera upp skärpan lite med menyerna?

4) Varför kostar bra optik MÅNGA tusenlappar? Fast optik är också nästan alltid skarpare än zoomar? Det finns alltså mariginaler uppåt och det är bara att inse att man inte får skärpa på pixelnivå med en medföljande, billig normalzoom.

5) För närvarande gör bara Foveon sensorer som kan ge absolut pixelskärpa. Ett lågpassfilter framför sensorn i alla kameror suddar faktiskt till bilden lite. Det kan man 'döda' med oskarp mask (i ex. Photoshop), radie 0.3, 300%


Du kan också direkt beställa några mindre papperskopior av filerna från din D70 och kompaktkameran och säga vilken av kopiorna du tycker ser skarpast ut. Länkarna du har visar bilder som är nästan en meter bred (drygt två skärmbredder) på min dator...
 
Senast ändrad:
Jag har oxå brottats med lite "problem" med min D70. Underexponerade bilder samt oskärpa. D70 kräver, har det visats sig, att man måste in och ratta själv i inställningarna. T ex skärpan som Martin skriver om. Testa mellan +1 och +2 och jämför. Prova även att ändra kontrasterna och ställ upp dom lite. Dessa små ändringar har hjälpt mig mycket till stora skillnader i kvaliten och nu kan jag jobba lite mer på att "förfina" kvaliten ännu lite mer.
 
Utnyttja kameran mer!

Jag laddade in en av dina bilder, du använder ju bara 3,3Mp och har full jpeg-kompression (antagligen "Basic").
Använd storlek:Large och Fine eller Normal som komprimering, då blir bilderna perfekta!
Vill du ha ännu bättre så använd Raw.

Mvh Göran
 
Senast ändrad:
Det där med "bara 3.3mpxl" är inte boven i detta drama då 3.3mpxl är kapabelt att producera bilder med bra mycket bättre skärpa än såhär, även vid hårdare komprimering av JPG.

Ser mer ut som kameran har svårt att låsa fokusen. Jag hade testat skjuta lite manuellt för att helt utesluta att något är defekt i kamera eller objektiv.

Jag har haft min D70 i 2 veckor nu och inte lyckats skjuta så "tokigt" ens på "sämsta" kvaliteten.

Good luck cowboy.
 
Senast ändrad:
SNUS skrev:
Det där med "bara 3.3mpxl" är inte boven i ...

Kanske inte 3,3Mp är boven men "basic" och 1/100s är väl inte bästa förutsättningarna! Jag har tittat på "exempel3" och det finns ju inte bra skärpa nånstans så komprimering+lite rörelseoskärpa tror jag är boven.
/Göran
 
Hej och tack för alla inlägg!

Kan börja med att reda ut vissa oklarheter.

1. Bilderna är tagna med kit-gluggen alltså 18-70mm. Försökte uttrycka det här i huvudinlägget men lyckads tydligen inte så bra.

2.Bilderna är inte tagna i basic format utan Fine/Medium. Om det nu motsvarar 3,3mp eller inte har jag ingen uppfattning om.

Det var också någon som sa att kompaktkamerorna skärper bilderna i kameran hårdare, och där med får man en skarpare grundbild. Det här argumentet vill jag inte heller tro på. Om det är så att kompaktkameror i 3000kr klassen lägger på "fuskskärpa", då tycker jag man kan kräva åtminstonde samma skärpa i grunden från en kamera som kostar 10.000kr mer. Varför annars punga ut med dem här pengarna. När jag valde att köpa en nikon D70 var det givetvis för att jag läste olika resensioner där folk hade inponerats av den otroliga skärpan. Att det betydde att man måste efter behandla varje bild i nikon capture 4 eller photoshop om man vill ha bilder som motsvara en 3000kr kamera presanda var det ingen som nämde.

Vet inte vad ni tycker om mitt resonemang men om jag kan ta bilder som är minns lika bra om inte bättre med min nikon coolpix 3100 för 3000kr. ja, då verkar det ju idiotisk att lägga ner 13.000kr på en kamera av denna karaktär. Eller har jag fel?

Egna synpunkter och funderingar?
 
Tullo skrev:
Hej och tack för alla inlägg!

När jag valde att köpa en nikon D70 var det givetvis för att jag läste olika resensioner där folk hade inponerats av den otroliga skärpan.

Har du ställt upp skärpan till antingen Medium Hög (+1) eller Hög (+2) ?
 
Lugn!

Tullo skrev:
Hej och tack för alla inlägg!
Hej Mathias!
Din kamera ska kunna ta väldigt skarpa foton annars är det nåt fel på den, då får du lämna in den på koll!
Storleken på bilden har du inställd på M och det ger mindre bilder, kvalitén har du ställt på Basic som är den högsta komprimeringen och ger "sämst" bildkvalité.
Ändra till storlek "L" och kvalité Normal eller Fine så provar du med det och då ska du få bättre bilder. Vill du ha skarpare bilder så ställ in /opitimera bild/egen/bildskärpning/på +1.
/Göran
 
skutte skrev:
Kanske inte 3,3Mp är boven men "basic" och 1/100s är väl inte bästa förutsättningarna! Jag har tittat på "exempel3" och det finns ju inte bra skärpa nånstans så komprimering+lite rörelseoskärpa tror jag är boven.
/Göran

Skulle vilja invända. 1/100 är kanske inte den bästa förutsättningen, men borde fungera skapligt på en bild tagen med 18mm brännvidd.

skutte skrev:
...kvalitén har du ställt på Basic som är den högsta komprimeringen och ger "sämst" bildkvalité.

Kvalitén enligt min exif läsare stod på "Fine", dvs det borde inte vara problem i det. Bländaren däremot var 14 vilket kunde leda till difraktion.

skutte skrev:
Vill du ha skarpare bilder så ställ in /opitimera bild/egen/bildskärpning/på +1.

Skärpning stod på "Medium high", vilket borde ge tillfredställande resultat.

I övrigt förstår jag Mathias besvikelse då jag brottas med exakt samma problem: närbilder blir ok, landskapsbilder suger. Jag har inte utförd renodlade experiment än, inväntar ett ordentligt stativ inom några dagar. Sedan kan man snacka om eventuella fel på objektivet.
 
Fråga Anders Skoglund hur man får till skärpan med D70, han tar fantastiskt skarpa och fina bilder. Vet iofs inte vad för objektiv han använder, mend det går att prestera bra med D70 iaf!
 
Problemet löst!

Hej!

Jag tackar återigen för alla tips och funderingar kring min kamera och dess bilder. Jag har nu precis varit i fotoaffären och vi kom fram till att kameran samt objektivet hade uppenbara fabrikations fel. Så nu sitter jag här med nytt hus och ny glugg. Enligt testerna i butiken ska dessa vara perfekta. Så nu återstår bara mina egna tester och jag hoppas på goda resultat. För besväret fick jag ett presentkort på 100st 10x13 framkallningar vilket gjorde det hela ännu bättre. Så ni som har liknande problem vänd er till era respektive inköpsställen för att få er system utbytta.

Lycka till!
 
Re: Problemet löst!

Tullo skrev:
Jag har nu precis varit i fotoaffären och vi kom fram till att kameran samt objektivet hade uppenbara fabrikations fel. Så nu sitter jag här med nytt hus och ny glugg. Enligt testerna i butiken ska dessa vara perfekta. Så nu återstår bara mina egna tester och jag hoppas på goda resultat.

Roligt för dig! För mig innebär det att det trotts allt kan vara något annat än havande fel (vilket jag hoppades på). Berätta gärna om dina erfarenheter med den nya kameran och objektivet! Hur upplever du skillnaden? Vad var det för ställe du köpte kameran på förresten?
 
Fint att det ordnade sig. Några tips för att ta skarpa testbilder:
- Se till att slutartiden är kort. Gärna 1/250 s eller snabbare.
- Se till att bländaren är ett par tre steg mindre (större bländartal) än största bländaren, tex. 8.
- Var noga med var skärpan hamnar (förstås)
- Håll kameran stilla. Lite träning ger resultat.

I övrigt ska förstås max upplösning och minsta kompressionsgrad användas. Lågt ISO-tal är inte heller fel, helst det lägsta.

Förvänta inte att en DSLR är lika enkelt ger bra resultat som en kompaktkamera. Så har det aldrig varit. Man måste lära känna en SLR-kamera innan den ger max utdelning, digital som analog.
 
När jag köpte min D70 med kitlinsen 18-70 var jag lite besviken över att bilderna inte blev så väldigt mycket bättre eller skarpare än med min gamla Minolta Dimage 5 med 3 megapixel, men tänkte att 6 megapixel inte heller räcker till för ordentlig skärpa.
Köpte sedan Nikons 70-200/2.8 VR zoom och helt plötsligt var skärpan ENORM !
Kitlinsen är inte tillräckligt bra helt enkelt (iaf inte den jag fick).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.