Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 med Tamron-objektiv, det blev knas!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta men varför är det mörkt i sökaren när inte kameran är på? Tycker jag verkar dumt. Själv har jag en Canon 300D och där är det ljust och fint även utan batteri.
 
Re: Nemas problemas!

kardon skrev:
Hej!
Det är så att om du inte har kameran påslagen när du har på objektivet så är bländaren maximal (22 eller 32 beroende på vad det är för objektiv). Och ju större bländartalet är, desto gråare är det (mindre ljusinsläpp). Men starta kameran så ska du se att det blir bättre!


Nej! Kameran bländar inte ned även fast objektivet är inställt på en viss bländare! Detta gör den bara då skärpedjup kontrolleras eller bilden tas. Sökarbilden blir alltså INTE mörkare beroende på att "minsta" bländare är inställd (heller inte när kameran är avstängd). Det var förmodligen batteriet som var slut, som sagt..

Mvh /Rikard
 
mindwipe skrev:
Ursäkta men varför är det mörkt i sökaren när inte kameran är på? Tycker jag verkar dumt. Själv har jag en Canon 300D och där är det ljust och fint även utan batteri.


Bilden blir inte oskarp "mjölkig" eller mörk när kameran är avslagen, utan när ett laddat batteri inte är i. Varför är det dumt menar du?
 
Ja, det var det jag menade med mitt inlägg. Jag tror synpunkten var mer knuten till märke än praktisk betydelse :)
 
En fråga till...

Det är ju inte utan att man känner sig som en gröngöling och tekniknolla, men...
Varför står det [ 4] i displayen på ovansidan? När kameran är avstängd? =S
CF-kortet (det som inte behöver formateras) är ju tomt! =S
 
Nikons hus med rutnät i sökaren som går att slå av och på har en LCD-skärm som är laminerad på mattskivan. När den inte får någon strömtillförsel blir den mörk.
 
Re: En fråga till...

potion skrev:
Det är ju inte utan att man känner sig som en gröngöling och tekniknolla, men...
Varför står det [ 4] i displayen på ovansidan? När kameran är avstängd? =S
CF-kortet (det som inte behöver formateras) är ju tomt! =S

Skojar du?


[4] = Kvarvarande minnesutrymme, fyra bilder.
 
Re: Re: En fråga till...

chry skrev:
Skojar du?


[4] = Kvarvarande minnesutrymme, fyra bilder.

Nope! Skojar inte alls.. så är det.. Kanske är med kameran som med bilen.. den lever sitt eget liv.. =S Undra just vad det blir för bilder då.. Vet ju hur det blir när jag kör "Raffe"... =)

Men ska verkligen displayen "funka" när kameran är avstängd? Drar inte det en massa batteri..

Jim - Näe, det är bara 16MB.. =)

// Linda - som känner sig rejält väck.. =)
 
Re: Re: Re: En fråga till...

potion skrev:
Men ska verkligen displayen "funka" när kameran är
Ja, två displayer är alltid igång - den i sökaren och den upptill.

LCD-displayer i sig drar inte så mycket ström om man inte bakbelyser dem eller måste använda massa datorkraft för att uppdatera ett avancerat innehåll på dem. Kolla på digitalklockor som går flera år på en liten knappcell.
 
Aha!

*Liljeholmens!*
Tackar!
Det har du ju rätt i.. så då kan jag vara lugn då.. =)

Förhoppningsvis får jag tillfälle att inviga min D70 ordentligt i helgen.. om jag orkar förståss.. Fack-resa med jobbet idag.. *pust*
 
Hustomten skrev:
Bilden blir inte oskarp "mjölkig" eller mörk när kameran är avslagen, utan när ett laddat batteri inte är i. Varför är det dumt menar du?

Vad jag menar är att varför ska sökaren bli mörk på en DSLR bara för att batteriet inte är i eller laddat? Hur fungerar analoga SLR med batteri i då? Vad jag har hört kan man ta kort även utan batteri fast man har inte full funktionalitet i kameran utan man får köra helt manuellt. Nu har ju detta inget med märkeskrig att göra, men det verkar som om det är olika på olika märken vad gäller batterier osv...
 
F80:n uppträder likadant som D70:n i det här avseendet, och den är analog.. Till alla som har liknande problem rekommenderar jag att läsa instruktionsboken. Där står lite smått o gott som gör att man inte behöver fråga om såna här saker, t.ex. varför sökaren blir "suddig"...
 
potion skrev:
Trracer - tar med mig manualen ner i sängen inatt.. Kan ju ändå inte sova, så då kan jag lika gärna läsa.. =)

FS-grabbar är användbarare än manualer, så ta med en sådan ner i sängen istället... =) *host*

/Pontus
 
rikardka skrev:
Till alla som har liknande problem rekommenderar jag att läsa instruktionsboken. Där står lite smått o gott som gör att man inte behöver fråga om såna här saker, t.ex. varför sökaren blir "suddig"...

Om man inte frågar får man inte svar... ;)

Och om man då inte är riktigt säker på att man förstår det som står (eller hittar svaret) i manualen, får man inte fråga då..? =S
Det verkar lite trist tycker jag..

Pongu - He he.. jaa.. hellre en FS-grabb än en manual i sängen.. hrmm.. Men hur i hela friden ska jag ha tid att leta efter en sån då? Eller kan man beställa såna nånstans..? *asg*
 
mindwipe skrev:
Vad jag menar är att varför ska sökaren bli mörk på en DSLR bara för att batteriet inte är i eller laddat?
Finns en del analoga som funkar likadant.
Hur fungerar analoga SLR med batteri i då? Vad jag har hört kan man ta kort även utan batteri fast man har inte full funktionalitet i kameran utan man får köra helt manuellt.
Det beror på vilken kamera det är. En Nikon FM2 funkar utan batterier, man får dock klara sig utan ljusmätning, medan de allra flesta kameror typ F5, F80, EOS1, EOS30 osv måste ha batterier för att fungera.
 
potion skrev:
Pongu - He he.. jaa.. hellre en FS-grabb än en manual i sängen.. hrmm.. Men hur i hela friden ska jag ha tid att leta efter en sån då? Eller kan man beställa såna nånstans..? *asg*

Leta på begagnatmarknaden efter en grabb i gott skick! Jag skulle hellre leta efter en i samma stad, än att beställa en från någon annanstans! Det är få saker som är mera svårtransporterade än grabbar!

Och glöm inte, provkör innan du bestämmer dig, så att du vet att allting fungerar! =) *HOST*

/Pontus
 
Pongu skrev:
Leta på begagnatmarknaden efter en grabb i gott skick! Jag skulle hellre leta efter en i samma stad, än att beställa en från någon annanstans! Det är få saker som är mera svårtransporterade än grabbar!

Och glöm inte, provkör innan du bestämmer dig, så att du vet att allting fungerar! =) *HOST*

/Pontus

Men jag som ville ha en norrlänning... hmm..
Å andra sidan.. man vill ju inte riskera att få en transportskadad produkt, så det blir väl till att leta härikring då.. =)
Provköra ska man alltid göra.. he he.. Man vill ju inte ha en defekt produkt.. hrmm.. =)
 
potion skrev:
Men jag som ville ha en norrlänning... hmm..
Å andra sidan.. man vill ju inte riskera att få en transportskadad produkt, så det blir väl till att leta härikring då.. =)
Provköra ska man alltid göra.. he he.. Man vill ju inte ha en defekt produkt.. hrmm.. =)

Nu är jag ju inte norrlänning, bor inte i Stockholm och kan inget om digitalkameror, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där... Du kan kanske sätta in en annons här på fotosidan..? =)

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.