Annons

Nikon D70 med Tamron-objektiv, det blev knas!!

Produkter
(logga in för att koppla)

potion

Aktiv medlem
Har precis hämtat hem min kära D70, med tillhörande.. hrm... Tamron AF 28-200-objektiv.. Men! Inga problem att montera fast den (ny på systemkameror), men när jag tittar i sökaren ser det ut som en grå hinna som sitter på objektivet..

Är jag helt slut i huvudet?? Kollade i alla tänkbara "hål" och öppningar om det satt någon skyddsfilm på, men nähä.. inte hittade jag någon.. =S

Kollade med kompakten (Minolta), ser hur klart som helst! Är det Nikon som "ser ut" så, är det för att det är ett objektiv som jag inte är van vid.. kort sagt.. Ska det vara så???

// Linda - som inser att det säkert är ett plättlätt svar.. =S
 
Låter myycket konstigt!!

Sökaren är ju mindre än på en motvarande Nikonkamera typ F80 men att det ser ut som du beskriver låter mycket konstigt.

Fungerar AF,en med linsen på kameran?
Om INte så kanske det inte sitter helt påvridet,,,

Har du testbilder med den linsen?

Mvh Niclas.
 
potion skrev:
Har precis hämtat hem min kära D70, med tillhörande.. hrm... Tamron AF 28-200-objektiv.. Men! Inga problem att montera fast den (ny på systemkameror), men när jag tittar i sökaren ser det ut som en grå hinna som sitter på objektivet..
Kanske en korkad fråga från mig, men har du laddat batteriet till kameran och satt i det? Utan batteri blir sökaren mörk på Nikon D100, kanske det är samma på D70?
 
Näe... den är så himla färsk att batterierna fortfarande står på laddning..

Fasen också... tänk om det är nåt fel på den? ='(

Har vridit på objektivet tills det säger "klick".. men det är ju lite svårt att kolla när jag inte har batterier i.. *suck*

Hur länge måste de ladda egentligen?

Hmmm... nu var det inget roligt med ny kamera längre.. =(

Ska kolla om batterierna laddat klart.. =)
 
Nemas problemas!

Hej!
Det är så att om du inte har kameran påslagen när du har på objektivet så är bländaren maximal (22 eller 32 beroende på vad det är för objektiv). Och ju större bländartalet är, desto gråare är det (mindre ljusinsläpp). Men starta kameran så ska du se att det blir bättre!
 
Re: Nemas problemas!

kardon skrev:
Hej!
Det är så att om du inte har kameran påslagen när du har på objektivet så är bländaren maximal (22 eller 32 beroende på vad det är för objektiv). Och ju större bländartalet är, desto gråare är det (mindre ljusinsläpp). Men starta kameran så ska du se att det blir bättre!

Förstår jag rätt eller fel?

-Så kameran måste vara *PÅ* för att objektivet skall stå på största bländaren?

Mvh Niclas.
 
Re: Re: Nemas problemas!

Niclasfoto skrev:
Förstår jag rätt eller fel?

-Så kameran måste vara *PÅ* för att objektivet skall stå på största bländaren?

Mvh Niclas.


Märk ord då! :)
Det är såhär att när man sätter dit ett objektiv på en avstängd kamera så går bländaren till minsta bländaröppningen.

mvh Björn
 
Ahaa, jag NUU förstod jag, efter förtydligandet.
Tack.
Hade ju vart hämst om man inte kunde använda kameran avstängd.
Mvh niclas.
 
Skojfriskt värre.. =P

Jodå.. med kameran på så... =P
Jag vet.. kul att driva med folk som inte kan... den bjuder jag på.. ;)

Men nu kommer nästa ....
Varför i h-e talade inte säljaren om för mig att mitt CF-kort inte alls passar till D70??
"Behöver du minneskort?" frågar han.
"Jag har ett CF 256MB, funkar det?" frågar pucko-moi.. ;P
"Jodå det ska funka" säger stolpskottssäljaren... *snyyyyyyyyyyft*

Det "ska" funka... *morr*
 
Vad nu? Varför funkar inte CF? Själv har jag ju beställt just ett sådant tillsammans med kameran från Scandinavian Photo. Vad ska det annars vara? Krävs det typ II eller?
 
"KORTET KAN INTE ANVÄNDAS" står det med stoooora fina röda bokstäver... =S

Satte i det lilla jag har, 16MB, funkar klockrent.. =S
Kan det vara tillverkaren? Det lilla är Lexar, det stora är ett Viking.. men det boooorde väl inte spela någon roll? Eller.. är jag naiv..? Som tror att ett CF-kort är ett CF-kort är ett CF-kort...? =S

Fattar noll... måste jag formatera det då? Hur jag nu ska lyckas med det.. ;P

Brummelisa - på den sidan står det ju att både typ 1 och 2 funkar..? Hur ska jag då lyckas undkomma 500 kronor +, för att slippa köpa ett nytt 256MB menar jag.. =S
 
potion skrev:
"KORTET KAN INTE ANVÄNDAS" står det med stoooora fina röda bokstäver... =S

Satte i det lilla jag har, 16MB, funkar klockrent.. =S
Kan det vara tillverkaren? Det lilla är Lexar, det stora är ett Viking.. men det boooorde väl inte spela någon roll? Eller.. är jag naiv..? Som tror att ett CF-kort är ett CF-kort är ett CF-kort...? =S

Fattar noll... måste jag formatera det då? Hur jag nu ska lyckas med det.. ;P

Brummelisa - på den sidan står det ju att både typ 1 och 2 funkar..? Hur ska jag då lyckas undkomma 500 kronor +, för att slippa köpa ett nytt 256MB menar jag.. =S

Har läst lite i denna tråd nu. Vill inte låta otrevlig men fick du inte med en manual till kameran?
Formattera, svenska manualen sidan 160
Angående mörk bild i sökaren vid kamera avstängd, sidan 9 (längst ner)

Mvh
/Daniel
 
potion skrev:
"KORTET KAN INTE ANVÄNDAS" står det med stoooora fina röda bokstäver... =S

Sätt i kortet i kameran. Tryck ned dom två knapparna på kameran som det står format på. Håll dom nedtryckta tills bokstäverna "For" börjar blinka i displayen på ovansidan. Släpp då knapparna och tyck in båda snabbt igen. Nu formateras kortet och kan användas om några sekunder.
 
Jodå, visst fick jag det.. men du finns ju.. ;)
Grejen är att jag är så rädd att förstöra kameran om jag klantar mig. Därför vände jag mig till experterna.. på FS.. Och se, det gick ju alldeles utmärkt! =D

Ska genast slå upp sidan 160 (jag mitt nöt har ju tittat på sidan 198.. ) och försöka formatera..

*läser* Hmm... nätadaptern.. Shit, jag känner mig som ett prakt-pucko!! =(

Ja ja... det här ska nog gå.. Men kameran kan väl inte gå sönder om jag gör fel? *håller tummarna*

Tack förresten Trracer! =) Du lät inte alls otrevlig.. =)
 
potion skrev:
Jodå, visst fick jag det.. men du finns ju.. ;)
Grejen är att jag är så rädd att förstöra kameran om jag klantar mig. Därför vände jag mig till experterna.. på FS.. Och se, det gick ju alldeles utmärkt! =D

Ska genast slå upp sidan 160 (jag mitt nöt har ju tittat på sidan 198.. ) och försöka formatera..

*läser* Hmm... nätadaptern.. Shit, jag känner mig som ett prakt-pucko!! =(

Ja ja... det här ska nog gå.. Men kameran kan väl inte gå sönder om jag gör fel? *håller tummarna*

Tack förresten Trracer! =) Du lät inte alls otrevlig.. =)

Du behöver inte nätadaptern för att formattera (räcker med batteri). Kameran kan inte gå sönder om du gör fel.
Men lova mig att du läser manualen innan du går och lägger dig ikväll, okej? :)
 
Hansi skrev:
Sätt i kortet i kameran. Tryck ned dom två knapparna på kameran som det står format på. Håll dom nedtryckta tills bokstäverna "For" börjar blinka i displayen på ovansidan. Släpp då knapparna och tyck in båda snabbt igen. Nu formateras kortet och kan användas om några sekunder.

Men... =O Vilka grabbar!! =D
TACK!! =D Ni har just besparat mig en massa pengar! =) Ooooiiiihhhhiiiiii!!! *dansar runt*

*FJORTIS-VARNING!* Grabbarna på FS rockar fett! =P =D

Trracer - tar med mig manualen ner i sängen inatt.. Kan ju ändå inte sova, så då kan jag lika gärna läsa.. =)
 
När jag köpte min D100 fick man med ett "komma igång-blad" där allt nödvändigt stod som man behövde veta (typ att sökaren är mörk när man inte har något batteri i, att man ska formatera cf-kortet osv..
 
Jag gratulerar till den stora succen med din D70 :) Den skall slitas hårt på nästa praktikkurs ;)

Klart man är lite osäker när kameran är helt ny.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.