Annons

Nikon D70 eller S modellen

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor_B

Aktiv medlem
Nikon har ju nu kommit ut med sin S modell och jag var precis på väg att köpa mig min första system digital kamera när jag fick veta att S modellen precis kommit ut så ja har inte köpt någon kamera enu.

Men min fråga är om D70S är värd sina nästan 12.000:- jämfört med den vanliga d70 som kostar 8995:-

Eller tror ni att S modellen kommer att sjunka i pris ganska snart ?
 
direkt från cyberphotos hemsida


005-04-20: D70S är äntligen officiell.

Det som skiljer D70S mot D70 är:

- USB 2.0 Hi-speed
- Bildskärmen ökat från 1,8" till 2". Samma upplösning.
- Batteriet uppdaterat till EN-EL3a som har 1500mAh mot 1400mAh. Samma storlek.
- Uttag för kabelfjärrkontroll MC-DC1
- Förbättrade menyer
- Inbyggda blixten slår ut 18mm mot 20mm
- Vikten ökat från 595g till 600g.

En uppdatering men kanske inget man höjer på ögonbrynen åt. Förhoppningarna låg på att den skulle ha 8M pixel, men så är inte fallet. Gör inte så mycket då 6M pixel faktiskt räcker mer än väl. Priset ska enligt rykten vara ungefär samma, vi får se. D70 var en storsäljare och D70S lär säkert sälja lika bra.
 
Verkar vara alldeles för stor prisskillnad om inte bildkvaliteten är förbättrad. För de extra pengarna får man ju en kortläsare och en suverän extern blixt t.ex.
 
Säger bara en sak...

Försök få tag på vanliga D70 med kitgluggen när den fortfarande finns.

Jag skulle inte i denna värld tycka att det var värt de extra pengarna. Tänk vad man kan köpa till kameran.

Extra objektiv fast 50, macro

extra minne, snygg rygga, bra stativ

listan kan göras lång....



Mvh / Frodo
 
Kitgluggen är det objektiv som D70 säljs med i ett paket. Betydligt mer förmånligt än att köpa objektivet separat i efterhand. Objektivet vi talar om är ett AF-S DX 18-70 som har fått väldigt bra kritik och jag instämmer verkligen att det är ett bra allround-objektiv för entusiast/amatör-fotografen. Den ger en bra vidvinkel och enligt mig tecknar den skarpt och har väldigt bra skärpa. Den sitter "like-a-glove" på D70:n. Komplettera med det fasta 50mm så är du igång rejält.

När man har haft D70:n och känner sig hemmastadd med digitalfotografering så kan man köpa till objektiv och tillbehör efter behov. Kanske ett macro-objektiv, ett större tele-objektiv. 70-300 är alltid populärt av märkena Nikon och Sigma.
Och känner du dig riktigt slösaktig och behöver ett proffsobjektiv i framtiden så är Nikon 70-200VR och Sigmas motsvarigheter fantastiska. Även fasta tele-zoomar finns att tillgå. De fasta objektiven är oftast helt kompromisslösa.

Lycka till !!!
 
Det är helt enkelt 18-70 objektivet. Suveränt objektiv för de pengarna. Ska man inte köpa ett sigma eller liknande (sigma 18-50 2,8) som kostar 5000 eller nåt så är kitgluggen ett måste till kameran.
 
Jag är hemst tacksam för alla bra svar jag fått här. Har fotat omkring med min analoga Olympus OM2 och en Canon G3 som ja lånat genom min mors jobb. Tycker nu att G3an inte räcker nämvärt långt i mitt fotograferande. Hoppas att jag blir nöjd med en Nikon D70


MvH: Victor
 
Priset kommer säkert rasa på D70s om någon vecka när lagret på gamla D70 är slut. Det förstår ni väl att handlarna vill sälja ut den gammla modellen dom har i lager, när det är gjort kommer priset rasa på D70s, troligen billigare än vad du får ge för en D70 idag, så mitt råd är att ha is i magen !
 
Ok jag får helt enkelt försöka med att ha is i bakfickan istället för min plonbok. Sen får man hoppas att det inte blir så att man sitter där med svansen mellan benen i slutänden.
//Victor
 
Zoso skrev:
Priset kommer säkert rasa på D70s om någon vecka när lagret på gamla D70 är slut. Det förstår ni väl att handlarna vill sälja ut den gammla modellen dom har i lager, när det är gjort kommer priset rasa på D70s, troligen billigare än vad du får ge för en D70 idag, så mitt råd är att ha is i magen !

Eller så "rasar" inte priset alls och då står man där utan möjlighet att få tag i en "vanlig" D70 och får istället lägga 2000kr mer på en D70s.

Ja menar D70 blir ju inte en sämre kamera för att D70s har kommit.
 
huj nu känner man sig ju kluven. klart man alltid vill ha den modell av allting som är till det bättre. Men det kan ju som sagt gå åt skogen o inte bli så lönsamt denna gång.
 
Victor_B skrev:
huj nu känner man sig ju kluven. klart man alltid vill ha den modell av allting som är till det bättre. Men det kan ju som sagt gå åt skogen o inte bli så lönsamt denna gång.

Jag började själv att kolla på D70 i höstas då kostade den 11500kr med 18-70 obj. Nu kostade den 8900kr, vilket är en skillnad på 2600kr men å andra sidan så har det gått 6 månader och under dessa 6 månader så har man ju gått misste om allt fotande med denna underbara kamera.
Så ibland undrar man om det verkligen är värt att sitta och vänta på "rätt pris".
 
Zoso skrev:
Priset kommer säkert rasa på D70s om någon vecka när lagret på gamla D70 är slut. Det förstår ni väl att handlarna vill sälja ut den gammla modellen dom har i lager, när det är gjort kommer priset rasa på D70s, troligen billigare än vad du får ge för en D70 idag, så mitt råd är att ha is i magen !
Enl. Nikon själva så har de tillräckligt många D70-kit så de kan leverera dem långt in på sommaren, så att det skulle ta slut inom någon vecka är nog inte troligt.
 
Jag köpte mitt D70 kit i början av juni 2004 för dryga 12 000 kr och jag ångrar inte en sekund att jag köpte den då. Två veckor senare fyllde min grabb 1 år och det var ett perfekt tillfälle att använda det nya "monstret".
 
Köpte min för 14000:- i april. strax innan min dotters ettårskalas. 9.000 exponeringar senare med allt var det innebär i samling underbara bilder, erfarenhet och fotokunskap. Köp kamereran när du har råd. Vänta inte, du förlorar massor av bilder!!

D70 kameran är perfekt. 18-70 är världens bästa 1000 kronorsoptik. 4000-5000 för att få något bättre.

Tydligen så får vi nästan all "s"-uppateringar gratis via patch. Generöst! 6mp verkar vara helt optimalt för de flesta. Fler pixlar ger för tunga filer att efterbearbeta.
 
Nikon måste ha en kamera som konkurerar med Canon 350D i pris, idag är det D70, när den är slut i lager blir det D70s. D50 modellen är i en helt annan klass och är ingen konkurent till 350D, men troligen får vi snabbt se ett svar från Canon, 450D kanske :)
 
Enligt en vän som jag gick tillsammans med på foto gymnasiet som nu jobbar i en fotobutik här i Göteborg så kommer både D70 och S modellen väldigt snart att rasa i pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.