Annons

Nikon D70 eller D100

Produkter
(logga in för att koppla)
D70.

Jag har en D70 på jobbet och D100 privat. Jag föredrar D100 personligen, bl a för spegeluppfällningen. Men inte så mycket att jag skulle betala såpass mycket extra för den.

D70 har ju en del fördelar framför D100 också, i form av bättre blixtsystem och enklare åtkomst av inställningar som vitbalans och ISO.

Jag köpte D100 när D70 precis hade kommit ut, så jag hade samma dilemma. Jag vet fortfarande inte om jag gjorde rätt...

Mitt svar blir att om du ska ta RAW och processa bilderna i Photoshop efteråt, köp D100. Den har en väldigt solid kvalitet i magnesium medan D70 är mer plastig.

Om du inte vill vara beroende av efterbehandling av bilderna, som ju tar en otrolig tid, köp D70.
Jag saknar idag RAW+JPG funktionen hos D70 och jag har dessutom läst att D70 gör bättre JPG-bilder än D100 (vet ej om det stämmer).

Lycka till!

Joakim

D70 är väl åas rackans mycket snabbare på komprimerad RAW, vilket i praktiken är oanvändbart på D100 om jag förstått det rätt. Dubbla antalet bilder på kortet med D70 alltså.
Sen är förstås inte Nikons komprimerade RAW-filer HELT förlustfritt komprimerade men...

D70 har ett annat lågpassfilter och moderna signalbehandling. Det betyder att bilderna (även med RAW) blir skarpare och JPEG-bilder direkt från kameran är synbart bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar