Annons

Nikon D70 el. D50 eller Canon EOS 350 eller Olympus E-500 !?

Produkter
(logga in för att koppla)

nikkokikko

Ny medlem
Hej alla fotoentusiaster och experter. Jag står på kanten till att köpa min första digitala systemkamera och är oerhört velig på vad jag ska välja.

Min shortlist av kanidater har smalnats ner till:

Nikon D70

Nikon D50

Canon EOS 350

Olympus E-500

Jag har läst på så gott jag kunnat om samtliga men har otroligt svårt att greppa vilken som tilltalar och passa mig bäst. Inom denna nivån och kategorin vill jag givetvis har den bästa prestandamässigt men även en som fungerar bra med mig som person och då menar jag väl mest form, storlek och vikt. Några av dem skall ju vara ganska kompakta och lätta och jag känner nog iofs mer dragning mot en ordentlig storlek som lägger o väger ordentligt i handen så man känner detdär robusta och kvalitativa. Jag är lite rädd att det ska bli otynpligt och litet med en mindre kamera i mina ganska stora händer. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra och hoppas att lite svar här kan upplysa mig eller iaf få mig att se klarare på de olika kamerorna eller vad bara få upplevda åsikter om dem.

Tack på förhand ska ni alla ha som orkar hjälpa mig i jakten.

Mvh,

Niklas Karlsson
 
Jag antar att du inte har köpt in dig i något system ännu, så mitt första tips blir att kolla vilken tillverkare som verkar ha bäst pris och prestanda på de objektiv du tror att du kommer vilja ha i framtiden. Svårt att veta innan man kanske kommit igång på allvar, visst, men det kan vara något att försöka sätta sig in lite i iallafall.

Sedan skulle jag rekommendera dig att gå in på dpreview.com och läsa recensionerna där på de berörda kamerorna för att försöka sätta dig in i hur de fungerar. Du kanske redan kollat där, men det måste iallafall sägas.

Till sist så måste du ju givetvis känna på kamerorna för att se vad som passar dig. Tja, det kanske du kan göra som första punkt också. :)

Såvitt jag kan förstå är väl ingen av kamerorna dålig, så det handlar väl mest om gradskillnader och om att den ena är lite bättre på en sak medans en annan är lite bättre på något annat.
 
Jag stod o velade mellan modeller precis som du Niklas.
För mig handlade det dessutom om Konica Minolta 5D, förutom dom du listade. Det var riktigt enerverande. Jag hade inte haft någon digital SLR tidigare och var inte bunden till något system.

Jag läste tekniska specifikationer, foruminlägg och tester tills jag upptäckte att jag inte kom nån vart. Då gick jag till ett par butiker och fick hålla i och testa kamerorna i skarpt läge ( förvånansvärt nog kunde man bara få hålla i dem i vissa butiker - lite som att köpa en ny bil genom att sitta i den utan att få testköra den!)
Rätt snabbt insåg jag att Nikon D50 var min favorit - den passade i mina händer, jag fattade direkt hur den fungerade och alla funktioner satt på, för mig, logiska ställen. Jag har haft den i några veckor nu och är verkligen kanonnöjd.

Så alltså, testa kamerorna om du har möjlighet till det - då klarnar allt. Prestandamässigt tror jag inte skillnaderna är avgörande. Det är fotografen som gör bilderna inte kameran, så om du inte är "ett" med din utrustning kan tekniken komma i vägen för det som du ju egentligen ska koncentrera dig på - motivet!
 
När jag köpte min Nikon D70 så valde jag mellan denna och Canon Eos 300D.

Det som avgjorde detta valet var bl a bättre kritik av D70n men mest att D70n satt bättre i mina händer. 300Dn var för lite och kändes inte lika bra i handen.

Daniel
 
Nikon D70 el. D50 eller Canon

Helt rätt, testa hur du tycker kameran ligger i handen!
Det finns inte en minsta möjlighet, att se skillnad på bilder, tagna av den ena eller den andra kameran, linstillverkarna spelar säkert golf ihop, snackar optik, mellan slagen, alla köper (får?) varandras objektiv, skruvar sönder och plagierar, ha-ha!

Men, rent tekniskt, så här långt, är min uppfattning, kamerahusen Konica-Minolta 5D/7D med AS, är bättre, än att ha motsvarande IS i objektiven.
Varje objektiv med IS blir ju dyrare att tillverka/köpa, än att bara ha AS i kamerahuset, fungerar ju till alla andra "vanliga" objektiv.
 
Själv är jag en mycket nöjd ägare till Canons 350D. Då jag inte äger eller har känt på någon annan av de kameror du nämner kan jag inte göra någon kvalificerad jämförelse utan endast förmedla alla fördelar med 350D som jag noterat.

Precis som du läste jag mängder av recensioner för olika kameror innan valet föll på Canons system. För det var mer systemet jag valde än kameran. Canon har ett rikt utbud av högkvalitativa linser, så trots att jag hade en analog Konica-Minolta med några linser valde jag att gå över till Canon.

Att sedan 350D har vunnit mängder av jämförelsetester, där ofta den 8 megapixel stora sensorn tillsammans med det mycket låga bruset vid höga ISO-tal och kamerans snabba responstid förs fram som största argument gör ju inte saken sämre. Det räckte för mig.

Kameran är visserligen liten, och du skriver att du vill att den ska ligga skönt i handen, men om du köper till vertikalgreppet till 350D får du en oerhört bekväm kamera -- där du behåller möjligheten att ibland göra kameran liten för resor och dylikt.

Vilken kamera du än väljer, dock, kommer du säkert att bli mer än nöjd. Med en DSLR blir livet sällan tråkigt!

/Andreas
 
Senast ändrad:
Jag har ägt en Nikon D70 och äger idag en Oly E-500.

Oly ger klart bättre bilder direkt ur kameran, med Nikon var jag alltid tvungen att fixa i PS för att bli nöjd.

Nikon har det absolut bästa greppet och känns proffsigast i handen.

Nikon är snabbare än Oly men det har inte inverkat på mitt fotograferande.

Canon 350D har bra bildkvalitet och framförallt på högre ISO. MEN i handen känns den som en leksak, har det klart sämsta greppet och därför var den aldrig ett alternativ för mig. Jag vill att kameran skall kännas som om den hör hemma i mina händer. Man kan ju som många köpa vertikalgrepp men den hjälper bara när man fotograferar vertikalt.

Jag är mycket mycket nöjd med min E-500. Efter att jag kört med 50-200/2.8-3.5 objektivet är jag såld. Hade Nikons motsvarande objektiv 80-200/2.8 till min Nikon men måste tyvärr säga att Oly gör ett klart bättre jobb.
 
Glömde en sak, Oly har minsta objektivutbudet men deras objektiv står mycket högt i klass när det gäller skärpa.
 
Prova dem. Jag var helt på det klara med att en viss kamera var absolut kanon efter vad jag läst om den men så fick jag möjlighet att prova den av en bekant och blev väldigt besviken. Så jag köpte ett annat märke.
Sen tycker jag även du ska kolla priser på tillbehör och objektiv som du tror du behöver, både beg. och nytt. Så ser du om priser och tillgänglighet varierar mellan tillverkarna. Kvalitén på objektiven är i stor sett lika för alla stora kameratillverkare - nu tänker jag på de bättre och kanske dyrare objektiven. Så du lär nog inte bli besviken vad du än väljer.
 
KM D5D!

Konica-Minolta Dynax 5D borde du också testa!

Allt är ju tycke och smak och vad som känns bäst i dina händer. Och jag var inte direkt opartisk när jag skulle välja digital systemkamera eftersom jag gillade min Dynax5 och hade objektiv till den, men jag tror absolut att om man kollar vad man egentligen får för pengarna så ligger Minoltan vansinnigt bra till. Och den är helt underbart fantastisk! Användarvänlig med alla inställningar på rätt ställen, stor sökare, stor skön skärm, känns lagom tung och rejäl, och anti-shake vilket funkar hur bra som helst.

Fast nu var det ju inte Minolta du frågade om. Flåt så mycket men min är rätt ny och jag är skapligt entusiastisk. Sa jag att den är helt fantastisk? :D

I alla fall, alla kamerorna är ju bra. Tänk efter vad du behöver mest och gå efter det. Jag skulle tex inte köpa en kamera utan skärpedjupskontrollknapp så då går ju D50 bort, men för dig spelar det kanske ingen roll. Lika så är det inte så kritiskt för mig att ha snabb seriebildstagning (fast D5D är ändå lika snabb som nån av de i din lista :), men det kan ju vara det avgörande för någon som fotar mer sport. Etc etc. Som andra har sagt ovan, testa dem och känn efter! När jag först höll i en D5D var jag såld direkt... :D
 
mitt bästa tips är att du söker upp någon butik som har kamerorna och jämför, ibland kan du även få pröva knäppa med dem/n om det nu finns ström i batterierna.. Nyckeln att vara vänlig :)
 
Mina tankar:

Som vanligt så börjar nybörjaren i fel ände.
Lyssna till Stefan Perssons första stycke: Vilken optik vill du ha tillgång till? Optik är DYRT.

Canon säljer mest och det borgar för den bästa begagnatmarknaden om 5-10 år.

Nikon kan man verkligen göra fynd hos idag. En 35-70/2,8 ca 2-3000 kr & 80-200/2,8 3-4000 kr, skjutzoomar. Det är otroligt billigt.

KM har ett koncept med AS i huset som är oslagbart. Tyvärr är begagnatmarknaden lite mindre. Om man endast kommer att köpa "konsumentzoomar" och man vet att man kommer vara nöjd med det, så är KM det självklara valet. Jag påstår att det i detta fallet inte finns ngn anledning att titta på ngt annat.

Nästa fråga är hur märkenas blixtprogram ser ut, stämmer det med dina krav?

När det gäller begagnat så tänker jag främst på bra/ljusstark optik. Billigare konsumentzoomar kan man pruta till sig för struntsummor begagnade, marknaden är mättad.

Olympus, finns det kvar om 5 år, vad tror du? Nyss "tvingades?/lockades?" de gå samman med Samsung. Ingen begagnatmarknad att tala om.
 
Re: KM D5D!

pial skrev:
Konica-Minolta Dynax 5D borde du också testa!

Allt är ju tycke och smak och vad som känns bäst i dina händer. Och jag var inte direkt opartisk när jag skulle välja digital systemkamera eftersom jag gillade min Dynax5 och hade objektiv till den, men jag tror absolut att om man kollar vad man egentligen får för pengarna så ligger Minoltan vansinnigt bra till. Och den är helt underbart fantastisk! Användarvänlig med alla inställningar på rätt ställen, stor sökare, stor skön skärm, känns lagom tung och rejäl, och anti-shake vilket funkar hur bra som helst.

Fast nu var det ju inte Minolta du frågade om. Flåt så mycket men min är rätt ny och jag är skapligt entusiastisk. Sa jag att den är helt fantastisk? :D

I alla fall, alla kamerorna är ju bra. Tänk efter vad du behöver mest och gå efter det. Jag skulle tex inte köpa en kamera utan skärpedjupskontrollknapp så då går ju D50 bort, men för dig spelar det kanske ingen roll. Lika så är det inte så kritiskt för mig att ha snabb seriebildstagning (fast D5D är ändå lika snabb som nån av de i din lista :), men det kan ju vara det avgörande för någon som fotar mer sport. Etc etc. Som andra har sagt ovan, testa dem och känn efter! När jag först höll i en D5D var jag såld direkt... :D

Skärpedjupskontrollknapp? Vad innebär det?

Det är väl bländaren som reglerar skärpedjupet, och såvitt jag vet går det att ändra på bländaren på D50:in?
 
Re: Re: KM D5D!

Phoenix_89 skrev:
Skärpedjupskontrollknapp? Vad innebär det?

Det är väl bländaren som reglerar skärpedjupet, och såvitt jag vet går det att ändra på bländaren på D50:in?

När du trycker in skärpedjupskontrollen så bländar objektivet ned till inställd bländare & du kan i bästa fall bedömma skärpedjupet i sökaren. Med "i bästa fall" menar jag att det tyvärr inte är så lätt på en D50 då sökaren är väl så liten, därför så är jag inte så säker på att man kommer att sakna knappen...
 
Erik Schalin skrev:
Olympus, finns det kvar om 5 år, vad tror du? Nyss "tvingades?/lockades?" de gå samman med Samsung. Ingen begagnatmarknad att tala om.
Jag tror det, definitivt.

Sen har du nog fått det lite om bakfoten. Olympus har inlett ett samarbete med Panasonic, inte Samsung, och inte har dom tvingats heller? Panasonic kommer under 1:a eller 2:a kvartalet släppa en 4/3 DSLR, förhoppningsvis tillsammans med några bildstabiliseringsobjektiv. Då kommer man som Olympus-användare också kunna använda dom (4/3 standard), fint va?
 
Gud vad vi vet oerhört lite om detta, huruvida Olympus såg sig tvingade att söka sammarbetspartner eller om dom finns i morgon?

Nån skrev att Canon var säkert då det skulle finnas så mycket beg. om 5-10 år, va vet vi om det? Kanske suget då är så enormt så att det finns mer till ett mindre märke & till ett bättre pris? Kanske Canon blivit upköpta av Microsoft & avskaffat de röda ringarna på objektiven som bara låser sig hela tiden?:)

Nä lev i nuet & köp det system som känns mest passande & fundera inte så himla mycket på ett enormt systemutbud om du bara ska vara en glad amatör som vill fotografera!

//Larsa
 
Ett tips är att i princip slå en tärning ^_^' Alla dagens kameror är faktiskt bra nog för de allra flesta...

tex pentax, nikon, km kör alla med sonychip och skillnaden i bildkvalité där beror endast på signalbehandlingen... inte märkbar skillnad imo...

I andra änden har vi olympus som har bra dynamiskt omfång men rätt dåliga brusnivåer...

I den ändå andra änden har vi canon som har lägst brus (8mp på 1.6fovcrop sensor)... Dvs rätt lika som dom andra något något lite bättre men inte nämnvärt i princip.
 
.Z. skrev:
Gud vad vi vet oerhört lite om detta, huruvida Olympus såg sig tvingade att söka sammarbetspartner eller om dom finns i morgon?

Nån skrev att Canon var säkert då det skulle finnas så mycket beg. om 5-10 år, va vet vi om det? Kanske suget då är så enormt så att det finns mer till ett mindre märke & till ett bättre pris? Kanske Canon blivit upköpta av Microsoft & avskaffat de röda ringarna på objektiven som bara låser sig hela tiden?:)

Nä lev i nuet & köp det system som känns mest passande & fundera inte så himla mycket på ett enormt systemutbud om du bara ska vara en glad amatör som vill fotografera!

//Larsa
Du är en klock människa Larsa, kunde inte ha sagt det bättre själv.
 
Köra manuellt?

Är det så ovanligt att köra manuellt i dag att man inte värdesätter möjligheten att ändra bländare och tid utan knapptryck? Detta nämns ju nästan aldrig som en anledning för att överväga en viss modell. Det är ju bara möjligt på D70s av de aktuella modellerna. Det verkar ju som det blir vanligare att dessutom plocka bort bländarringen på objektiven, vilket ökar intresset av möjligheten på kameran.
Fler att välja på då blir ju K-M (eller ska vi kalla den Sony?) D7D Canon 20D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.