Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 - brusiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett utmärkt exempel på hur vi kan gissa ISO genom "sunny 16"-regeln!

"On a sunny day set aperture to f/16 and shutter speed to the [reciprocal of the] ISO film speed."

F/16 är ungefär samma som f/14, vilket vid 1/800 sekund borde ge ungefär ISO 800.

Jag har fotat med en D70 fram tills för en vecka sedan och kan bara bekräfta att kameran inte generar så pass mycket brus på iso 200 såvida inte bilden har varit gravt underexponerad och i efterhand justerats, men inte ens då tror jag att den generar brus som ser ut så.

Jag har jämfört lite bilder tagna med både D300 och D70 på iso 200, och ärligt talat så tycker jag inte att det är jättestor skillnad på bruset.

Ett utmärkt exempel på hur vi kan gissa ISO genom "sunny 16"-regeln!

"On a sunny day set aperture to f/16 and shutter speed to the [reciprocal of the] ISO film speed."

F/16 är ungefär samma som f/14, vilket vid 1/800 sekund borde ge ungefär ISO 800.

Exakt vad jag tänkte på. Av bilden att döma kanske det t.o.m. är högre än ISO800 tycker jag.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto