Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 - brusiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

malinlundholm

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag vet inte om det har blivit något fel på kameran eller om
det är någon inställning som jag inte har ställt in rätt men
bilder tagna i dagsljus blir väldigt brusiga och fula. Det blir bättre med min mobilkamera. Finns det någon som kanske har en susning om vad det är för inställning som är fel eller vad jag ska göra?

Tack!
/malin

iso-auto är i läget off. Jag kan inte se vad isot har varit på i efterhand i datorn. När jag går in på egenskaper står allt annat men inte iso???

jag hade den inställd på 200 men hur är det med autoläget? en del bilder är tagna i det läget? Väljer kameran ett iso-tal i auto-läget även fast jag har auto-iso off?

ÄR AUTO ISO i OFF-läge ändras inte ISO mot vad du ställt in.
I ON-läge väljer den det som passar bäst mot de övriga inställningarna du har typ tid/bländare

hoppas du var ironisk nu Danlo...svårt att tolka sånt på nätet..annars sök efter kameran...man kan finna tex D70sverige.se osv

Jag ser inget brus. Det borde finnas i de mörka partierna i bilden, t.ex. i modellens hår, men jag ser inget.

Per.

Då måste du sitta på en fruktansvärt dålig skärm, Per. :) Kolla bara på allt färgbrus vid nacken och vid de ljusa hårslingorna snett ovanför örat. Likaså uppe vid horisonten i högra delen av bilden. Om det här fotot är taget på ISO200 tycker iallafall jag att det känns som om något är fel.

Det är visserligen 3-4 år sen jag hade en D70, men jag kan inte minnas att det var sånt brus då.

Edit: För att folk inte ska tro att jag är en besatt pixelpeeper. Jag klassar det som mycket brus om det är på ISO200. Skulle det vara ISO800 eller 1600, då är det en helt annan sak. Näst intill lite brus isåfall. :)

Senast ändrad:
Jag hade förut också en D70 och den brusar helt klart i vissa lägen. Jag tycker bilden ser ganska normal ut för att vara en D70-bild.

Här är en gammal D70 bild jag har som påvisar klar brusighet i ISO200.

http://www.gilen.ch/fotosidan/Flygplan1.jpg

Efter en Capture NX2 gått lös på bilden

http://www.gilen.ch/fotosidan/Flygplan2.jpg

En D70 är en inte direkt senaste versionen av DSLR men jag tycker fortfarande att mina D70-bilder är helt ok trots bruset.
Capture NX2 är dock helt enormt bra på att ta bort bruset, om du använt en Nikonprogramvara istället för Photoshop hade ISO-inställningen funnits kvar i EXIFen också.

/Karl

Jovisst finns där ett färgbrus som inte är så snyggt. Hade själv en D70:a för länge sedan och det hände någon gång att jag tyckte det blev lite för mycket brus, fast oftast när man hade underexponerat bilden och sedan ljusade upp den efteråt.

Är det nyligen du har märkt detta. Om du har bilder som du är nöjd med så kanske du kan försöka ta en bild på samma ställe och samma ljus (tidpunkt) och se om du ser någon skillnad. Sen finns det också program som du kan söka efter som visar vilka inställningar kameran hade när du tog bilden, så att du kan se att ISOt är 200.

Det kan ju tänkas att det har hänt något med sensorn så bruset har ökat utan att ljuskänsligheten har ökat.

/Gunnar

Jovisst finns där ett färgbrus som inte är så snyggt. Hade själv en D70:a för länge sedan och det hände någon gång att jag tyckte det blev lite för mycket brus, fast oftast när man hade underexponerat bilden och sedan ljusade upp den efteråt.

Är det nyligen du har märkt detta. Om du har bilder som du är nöjd med så kanske du kan försöka ta en bild på samma ställe och samma ljus (tidpunkt) och se om du ser någon skillnad. Sen finns det också program som du kan söka efter som visar vilka inställningar kameran hade när du tog bilden, så att du kan se att ISOt är 200.

Det kan ju tänkas att det har hänt något med sensorn så bruset har ökat utan att ljuskänsligheten har ökat.

/Gunnar

I detta fallet har Photoshop verkligen raderat ut i stort sett hela EXIF-informationen, så orginalet krävs verkligen för att få reda på vilken ISO som användes.

/Karl

Tror inte att det är iso 200. Med 1/800 sekund och bländare 14 klarar man sej knappast med iso 200 ens i det ljuset.

/Kenneth

Jag håller med Lena, bilden ser helt klart uppljusad ut i skuggorna. Har du kört autonivåer, eller något liknande på den? Det förklarar i så fall bruset.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto