Annons

Nikon D60 - Nytt objektiv med zoom, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

e_gon

Medlem
Tjenare!

Jag är ny här och även väldigt ny som fotograf.
Fotograferar oftast fotbolls matcher och andra sporter där man behöver ganska bra med Zoom för att fånga händelserna.

Jag sitter på en Nikon D60 med objektiv OPTIK AF-S DX 18-55MM VR men det är inte mycket zoom.

Skulle behöva ett bra objektiv med mycket zoom för inte en förmögenhet. Jag har tittat på

Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 HSM DC
NIKKOR OBJEKTIV AF-S ZOOM 70-300/4.5-5.6G VR IF-ED

Vilket av dom är bäst?
Eller finns andra zoom objektiv med taket på 7000:-.?

Stort tack för hjälp, Emil

I den prisklassen är Nikkor-objektivet helt klart att rekomendera. Du kommer bli besviken på bildkvalitén i Sigma-objektivet om du väljer det. Jag har själv kört på 70-300mm och blev nöjd med vad det levererade.

Skulle även titta på ett Nikkor 55-200 VR. Jag har ett sånt och är nöjd. Prisvärt! Det är inte så ljusstarkt, men vid bra ljus borde det funka.

Senast ändrad:
Jag ska se över min ekonomi lite. Men visst så kan Tamron bli ett altenativ. För jag vill ha något som är riktigt bra :)

På Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Nikon AF
Så står det Macro, Är det något med närbilder att göra?
Tänkte på en annan sak. Som sagt är jag väldigt ny, men hur vet jag att det här objektivet passar MIN kamera? :)

Ska titta på alla objektiv som ni har föreslagit och se vad det kan bli. Tack för många bra svar! /Emil

Senast ändrad:
Det står makro på objektivet, men det är inte ett riktigt makro, vilket ska gå till 1:1 förstoring.

Om du ska fota fotboll kan Sigmas 70-200 HSM eller Nikon 80-200 AF-S (endast begagnat) vara bättre alternativ, pga att Tamrons AF inte är den snabbaste.

Ska du fota i bra ljus är Nikon 70-300 VR ett bra alternativ.

Från vad jag läst så är dock Sigmas 18-200 helt ok och billigare än Nikons 18-200. Fast det är troligen så att det kan vara mer problem att hitta ett bra exemplar av Sigman.

Jag rekommenderar ett originalobjektiv så blir du aldrig besviken !
Kör själv med bla Nikkor 70-300 VR och är nöjd med kvalitet och funktion.

J Som sagt är jag väldigt ny, men hur vet jag att det här objektivet passar MIN kamera?

1. Slå upp http://www.cyberphoto.se/
2. Klicka Objektiv i vänstermenyn
3. Klicka i "Nikon" och "Har inbyggd motor" (det senare därför att din kamera inte har någon egen motor).

Listan som dyker upp (70 st, när detta skrivs) är alla objektiv som passar till din kamera (som Cyberphoto säljer, men det är nog de flesta).

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar