Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon d5300 får ej igång sensorrengörningen

Produkter
(logga in för att koppla)

krillnecks

Aktiv medlem
tjenare har just införskaffat mej en Nikon d5300 men tänkte få igång sensorrengöringen antingen vid uppstart eller då jag stänger ner den finns i menyn men då jag väljer det alternativet o går tillbaka är den fortfarande avstängd nån som kan hjälpa mej?

tjenare har just införskaffat mej en Nikon d5300 men tänkte få igång sensorrengöringen antingen vid uppstart eller då jag stänger ner den finns i menyn men då jag väljer det alternativet o går tillbaka är den fortfarande avstängd nån som kan hjälpa mej?

Hej Kristoffer.
Jag förmodar att du tryckt på ok. knappen.
Har du ett nyladdat batteri i?
Jag tror att om det är under50% så fungerar inte sensorrengöringen.
//Benny

Hej Kristoffer.
Jag förmodar att du tryckt på ok. knappen.
Har du ett nyladdat batteri i?
Jag tror att om det är under50% så fungerar inte sensorrengöringen.
//Benny

Yes tryckt på ok knappen o jag har provat med fulladdat batteri så vet inte hur man kan göra fel? funkar rengör nu då funkar det men inte om man ska ha vid uppstart eller avstängning :/

Yes tryckt på ok knappen o jag har provat med fulladdat batteri så vet inte hur man kan göra fel? funkar rengör nu då funkar det men inte om man ska ha vid uppstart eller avstängning :/

Har du kollat om du kan välja rengöring vid uppstart/avstängning i menyn?
På mina D300 så finns den möjligheten att välja i menyn.
Men det kanske inte finns i D5300. Har aldrig ägt någon sådan.
//BENNY

Har du kollat om du kan välja rengöring vid uppstart/avstängning i menyn?
På mina D300 så finns den möjligheten att välja i menyn.
Men det kanske inte finns i D5300. Har aldrig ägt någon sådan.
//BENNY

jo det finns men då jag väljer tex vid uppstart trycker ok går tillbaka är den avslagen endå :/

jo det finns men då jag väljer tex vid uppstart trycker ok går tillbaka är den avslagen endå :/

Jag tycker att du skall kontakta Nikonsupporten alt.gå till butiken där du köpte den.
Gör så att du ringer Nikon imorgon och se vad dom säger. Får du ingen hjälp där så får du gå till butiken och höra om dom kan hjälpa dig. För du har väl garanti?
//Benny

jo det finns men då jag väljer tex vid uppstart trycker ok går tillbaka är den avslagen endå :/[/QUOTE

Bara för att du inte ska ha missförstått kamerans lite otydliga språk här, men - väljer du t.ex. "rengöring vid avstängning" & bekräftar med OK, backar tillbaka, sen går in för att kolla vad den står på, så visar den typ "Rengöring vid avstängning OFF" med en strömbrytarsymbol framför. Den menar då att den rengör vid just OFF på strömbrytaren - inte att funktionen är OFF. Jag upplevde iaf detta lite luddugt nu när jag kollade. Hoppas det löser sig.

Jo Kristoffer. Jag tänkte till lite mer. När du sätter på kameran, lyssna efter ett svagt gnisslande ljud likadant när du stänger av den. Gnisslar det lite svagt då så vet du att sensorrengöringen är på.
//Benny

jo det finns men då jag väljer tex vid uppstart trycker ok går tillbaka är den avslagen endå :/[/QUOTE

Bara för att du inte ska ha missförstått kamerans lite otydliga språk här, men - väljer du t.ex. "rengöring vid avstängning" & bekräftar med OK, backar tillbaka, sen går in för att kolla vad den står på, så visar den typ "Rengöring vid avstängning OFF" med en strömbrytarsymbol framför. Den menar då att den rengör vid just OFF på strömbrytaren - inte att funktionen är OFF. Jag upplevde iaf detta lite luddugt nu när jag kollade. Hoppas det löser sig.

jo det är jag medveten om men står -- så får inte igång det :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar