Annons

Nikon d5100, motljusskydd, objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Meadowcastle

Ny medlem
Hejsan.
Jag har nyligen införskaffat mig en Nikon d5100, och är nöjd med min kamera, det är vissa saker jag vill köpa till dock. Och skulle vara väldigt tacksam om någon med lite erfarenhet vill hjälpa mig i mitt urval så jag köper bra grejer.

Jag vill ha ett motljusskydd som passar objektivet som kom med kameran, vad är prisvärt?

Jag vill även köpa ett objektiv med bra vidvinkel, samt ett objektiv som har bra zoom när jag vill fota objekt som ligger långt bort och kunna zooma in dem bra.

Om någon dessutom vill komma med tips på hur jag tar bra foton nattetid utan att använda stativ vore jag väldigt tacksam.

Med hopp om svar från någon kunnig! Tackar på förhand / Olle Engborg

Följde det inte med något motljusskydd? det ska ingå på samtliga nikonobjektiv.

Skulle föreslå ett Tokina 12-24/4 eller Nikon 10-24/4 eller 12-24/4. Tänk på att för tokinafå det senaste med inbyggd motor. Sigma har ett billigt i samma område, kommer just nu inte ihåg brännvidden. Vidvinkel är ganska dyra, några av dessa ovan hittar du på ScandinavienPhoto för runt 5000:- begagnade, tokinan ligger något billigare.

För tele så skulle jag titta på Nikons 70-300VR, tamron har ett 70-300VC och Sigma 120-400. Sigmat har lite mer tele men det är betydligt tyngre vilket man ska tänka på om man ska gå runt med lite olika objektiv i väskan

Kvällsbilder utan stativ, det är bara en fråga om tid och brännvidd, på kortare brännvidd så klarar du att hålla still. Troligen är det bäst också att gå över i M läge så attdu inte får alltför ljusa bilder. Du kan också använda exponeringskompensationen och sätta denna på några steg -

Jag vill ha ett motljusskydd som passar objektivet som kom med kameran, vad är prisvärt?

Vilket objektiv fick du med? Om du köpte den begagnad så kan i stort sett vilket objektiv som helst sitta på. Om du köpte den ny så är det antagligen Nikons 18-55:a eller 18-105:a som sitter på. De har dock inte samma motljusskydd.

Jag vill även köpa ett objektiv med bra vidvinkel, samt ett objektiv som har bra zoom när jag vill fota objekt som ligger långt bort och kunna zooma in dem bra.
Sigma 10-20mm f/4,5-5,6 eller Nikon 10-24mm är bra och billiga vidvinkelobjektiv. Tokina 11-16mm är lite bättre och lite dyrare.

Nikon 70-300mm f/4,5-5,6 är ett prisvärt teleobjektiv för att fota på långt håll.

Om någon dessutom vill komma med tips på hur jag tar bra foton nattetid utan att använda stativ vore jag väldigt tacksam.

Det beror på vad du hade tänkt fota, men en bra blixt är alltid bra att ha.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto