Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5100 eller D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

arpoe

Medlem
Hej!

Jag vet att det här har frågats många gånger förut, och att jag säkert blir bannlyst från forumet för att jag frågar igen, men ... Vilken kamera är mest värd pengarna? Jag ställer några frågor här nedan som ni kanske kan svara på.

Jag har haft en Canon EOS 450D tidigare och kände att jag nu vill pröva Nikon för att jämföra Canon och Nikon. Om man då tar hänsyn till att jag har haft en 450D, som har 12,4 megapixlar. Skulle ni säga att skillnaden i upplösningen är markant jämfört med D5100, som har 16 megapixlar? Går jag miste om något här?

Om man tar hänsyn till filmfunktion på D90:n och D5100:n. Är det en väldigt stor fördel att ha vridbar skärm här? Att inte kunna använda autofokus vid filmning (som jag tycker brukar resultera i att fokus ändå svajar rätt mycket), är det ett problem?

Att inte kunna använda AF-objektiv på D5100?

Känner mig begränsad som det är med min 450D, eftersom jag alltid använder manuella inställningar. Någon som vet om detta också är fallet med D5100? Har förstått att D90:n är bättre ur det avseendet.

Om ni råkar ha en utav de här kamerorna och vill bli av med dem så får ni gärna sälja till mig! :) Har lagt upp annonser, men inte fått många svar än.
Tack på förhand!
Catherine

Hej!

Jag vet att det här har frågats många gånger förut, och att jag säkert blir bannlyst från forumet för att jag frågar igen, men ... Vilken kamera är mest värd pengarna? Jag ställer några frågor här nedan som ni kanske kan svara på.

Det finns folk som har frågat mycket värre saker än det här och inte blivit banade :)

Jag har haft en Canon EOS 450D tidigare och kände att jag nu vill pröva Nikon för att jämföra Canon och Nikon. Om man då tar hänsyn till att jag har haft en 450D, som har 12,4 megapixlar. Skulle ni säga att skillnaden i upplösningen är markant jämfört med D5100, som har 16 megapixlar? Går jag miste om något här?
Vad gäller upplösningen så kommer du inte att märka skillnad oavsett vad du gör.

Om man tar hänsyn till filmfunktion på D90:n och D5100:n. Är det en väldigt stor fördel att ha vridbar skärm här? Att inte kunna använda autofokus vid filmning (som jag tycker brukar resultera i att fokus ändå svajar rätt mycket), är det ett problem?
Nu har jag inte
testat video på D5100, men det jag har testat video med systemkamera är att AF är nästan oanvändbart. Jagar fokus från ände till ände en gång eller står och hackar för att hitta fokus är ju filmen förstörd. Det blir väl bättre och bättre antar jag, men det krävs nog mer för att det ska funka på allvar.

Att inte kunna använda AF-objektiv på D5100?

Det beror på. Det finns gott om fina ljusstarka objektiv som bara finns utan inbyggd motor, men det finns ett par med inbyggd motor nu också, fler kommer säkert. I stort sett alla zoomar i sortimentet har inbyggd motor nu. Egentligen finns det väl bara ett objektiv utan motor som inte går att ersätta med antingen ett modernare med motor eller med en lika bra eller bättre zoom och det är AF 85/1,8. Vill du komma undan lite billigare genom att köpa begagnat blir det å andra sidan fler du kan använda med D90.

Känner mig begränsad som det är med min 450D, eftersom jag alltid använder manuella inställningar. Någon som vet om detta också är fallet med D5100? Har förstått att D90:n är bättre ur det avseendet.
D90 har dubbla inmatningshjul och fler direktknappar medan D5100 har det mesta i menyer och bara ett hjul.

Wow, det här var till en stor hjälp! Folk är så snabba här på Fotosidan!

Så, tack så jättemycket. Det är svårt att få en bra uppfattning om en kamera om man bara fingrar lite på den i butiken. Jag gillar att få lite input från andra fotointresserade. Just nu verkar det luta mot D90:n. Den känns som ett steg i rätt riktning med fler direktval. Även om den är äldre och saknar vissa saker som D5100 har, känns den rejälare.

Att jag inte får autofokus vid filmning kommer inte göra något. Jag får ställa in mig på att filmningen då blir mer av ett "hantverk" så att säga. Det gäller att göra det bästa av det.

Det jag var mest orolig över var just megapixlarna, men om det är som du säger att jag inte kommer att se skillnad, så räcker det för mig. Har sett bilder tagna med D90:n som har gett betydligt mer detaljrikedom än min 450D, vilket jag visserligen inte vet vad det beror på, men jag litar på det jag har sett.

Ok, det där med pixlar kan utvecklas lite förstås. Vad gäller ren upplösning är det mindre skillnad än det låter som mellan 12 och 16 megapixel.

Däremot är det skillnad på t.ex. brus på höga ISO och dynamiskt omfång, färger och så. D5100 har en ny sensor som är rätt mycket bättre än D90:s.

Just nu verkar det luta mot D90:n. Den känns som ett steg i rätt riktning med fler direktval. Även om den är äldre och saknar vissa saker som D5100 har, känns den rejälare.
Det tycker jag låter vettigt. En annan stor fördel med D90 är att den har mycket bättre sökare än D5100 (och 450D).

Däremot är det skillnad på t.ex. brus på höga ISO och dynamiskt omfång, färger och så. D5100 har en ny sensor som är rätt mycket bättre än D90:s.
Sensorn i D5100 ger bättre dynamiskt omfång än den i D90 på låga iso. Däremot är skillnaden i brusnivå på höga iso mycket marginell. (Överhuvudtaget är det en missuppfattning att det är stora skillnader i brusnivå på höga iso mellan olika kamera- eller sensorgenerationer. Normalt äts det mesta av prestandaförbättringen upp av den ökade pixeldensiteten.)

Båda kamerorna ger dock klart mindre brus och klart större DR än Canon 450D.

Sensorn i D5100 ger bättre dynamiskt omfång än den i D90 på låga iso.
jo, det var det jag skrev även om det kanske inte var så tydligt.

Däremot är skillnaden i brusnivå på höga iso mycket marginell. (Överhuvudtaget är det en missuppfattning att det är stora skillnader i brusnivå på höga iso mellan olika kamera- eller sensorgenerationer. Normalt äts det mesta av prestandaförbättringen upp av den ökade pixeldensiteten.)

Nja, det är väl ändå rätt rejäl skillnad i ISO-prestanda mellan D80 och D90 och ännu mer skillnad till tidigare generationer? Speciellt vad gäller färgbrus och färgåtergivning?

Sensorn i D5100 är bättre än den i D90, men jag är osäker på om det är något man skulle märka i praktiken.

D5100 är bättre i filmning

Därmot märker man att sökaren är betydligt bättre/större på D90, vilket underlättar vid tex makrofotografering

D90 har en AF-motor i huset vilket gör att man kan köpa äldre objektiv som fungerar med AF på D90

D90 har Nikons command blixtsystem som gör att man från den interna blixten kan styra externa blixar trådlöst

D90 har några fler direktknappar

D90 är något större men om man tycker detta är bättre eller sämre är en smaksak, mer hur den sitter i handen

Jag skulle prova båda i en affär, titta i sökaren och se hur lätta man kan ställa in skärpa manuellt.

Jag hade/har valt D90 för jag fotograferar mycket makro, men gillar man film och vill ha en lite smidigare kamera så är inte D5100 så tokig

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto