ANNONS
Annons

Nikon D5100 eller D5200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malin86

Avslutat medlemskap
Ja egentligen som rubriken lyder...
Hade en Nikon (minns ej modell) för ca 6 år sedan, sålde den och är nu sugen på att köpa en systemkamera igen. Tänkte mig omkring 5000 kr i så fall och har läst lite runt på nätet, verkar vara Nikon D5100 eller Canon 600D som är bra kameror för ett bra pris.

Nu funderar jag på om det är någon större märkbar skillnad på Nikon D5100 och D5200? Prismässigt skiljer det ca 2000 kr. Bättre att satsa på D5100 och kanske kunna köpa ytterligare objektiv? Eller helt enkelt satsa på den senare modellen och nöja sig med standardobjektiv?

Canon är inte uteslutet!

Sååå, ge mig lite tips och råd på vägen tack! :)
 
Ja egentligen som rubriken lyder...
Hade en Nikon (minns ej modell) för ca 6 år sedan, sålde den och är nu sugen på att köpa en systemkamera igen. Tänkte mig omkring 5000 kr i så fall och har läst lite runt på nätet, verkar vara Nikon D5100 eller Canon 600D som är bra kameror för ett bra pris.

Nu funderar jag på om det är någon större märkbar skillnad på Nikon D5100 och D5200? Prismässigt skiljer det ca 2000 kr. Bättre att satsa på D5100 och kanske kunna köpa ytterligare objektiv? Eller helt enkelt satsa på den senare modellen och nöja sig med standardobjektiv?

Canon är inte uteslutet!

Sååå, ge mig lite tips och råd på vägen tack! :)

Det som skiljer sig är antalet pixlar sensorn upptar där D5100 har 16,2 Mp och D5200 har 24,1 Mp.

Nackdelen med dessa är att de har vikbar skärm som kräver att man kör på LiveView om man ska fotografera grod- eller fågelperspektiv och bara det drar mycket kräm ur batteriet, och då måste du ha 1-2 extrabatterier med dig om du ska vara ute och fotografera en hel dag.

Om du inte är ute efter extra hull lull så fungerar väl D3200 utmärkt för dig med dess 24,2 Mp och fasta skärm, och då kan du få kameran med ett 18-105/3.5-5.6 VR objektiv för runt 5000 kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223260).
Objektivet borde räcka för dig ett tag för att du ska hinna bekanta dig om hur en systemkamera fungerar nu igen och ett tag efter kan du tänka dig säkerligen att skaffa dig fasta så som andra objektiv för att fylla gapen/tomrummen i ditt fotande.

Hoppas mitt bidrag hjälper dig något!
 
Nackdelen med dessa är att de har vikbar skärm som kräver att man kör på LiveView om man ska fotografera grod- eller fågelperspektiv och bara det drar mycket kräm ur batteriet, och då måste du ha 1-2 extrabatterier med dig om du ska vara ute och fotografera en hel dag.
Som om det skulle vara en nackdel! Jag skulle säga så här: De har en vikbar skärm som gör att man kan fotografera från grod- eller fågelperspektiv och fortfarande ha koll på vad man pysslar med. När man fotar normalt kan man ha skärmen avstängd och titta genom sökaren i stället. Dessutom kan man då vända in skärmen så att den är väl skyddad.

Den vikbara skärmen är nog det jag saknar mest på min D7100.
 
De kräver väl inte att man kör live view för kanin och hästperspektiv?
Skärmen är väl en smaksak, jag lider av kronisk skärm-flippar syndrom och skulle bryta av skärmen i sömnen därför valde jag en kamera utan.

Gå till kamerabutiken och känn på vilken du vill ha, jag har en röd för att verkligen synas bland alla andra fotografer, glöm inte pruta så du kan köpa filter till objektivet och ett minneskort för samma peng!

Satsa på ett snabbt minneskort, jag misstänker att de drar mindre batteri för mina gamla kort drog otroligt mycket.
 
Om du inte har superbråttom så kommer D5300 när som helst. Och även om den är utanför din prisram så lär ju D5200 och D5100 sjunka ytterligare i pris när den släpps :)
 
Nackdelen med dessa är att de har vikbar skärm som kräver att man kör på LiveView om man ska fotografera grod- eller fågelperspektiv och bara det drar mycket kräm ur batteriet, och då måste du ha 1-2 extrabatterier med dig om du ska vara ute och fotografera en hel dag.

Om man ska ha nytta av den vikbara skärmen under fotografering krävs förstås LiveView, men om man inte använder den funktionen drar de förstås inte mer ström. Hur menar du att det skulle vara en nackdel med vikbar skärm?
 
Utesluter du Pentax K-50? "Mer kamera" i det segmentet du verkar efterfråga än de modeller du räknar upp. Två hjul, riktig prismasökare, tätad, alltid bildstabiliserad, mm... ;)

Inte tittat alls på Pentax faktiskt, men vad jag kunde se nu ligger ju priset ganska mycket över min budget.
 
Inte tittat alls på Pentax faktiskt, men vad jag kunde se nu ligger ju priset ganska mycket över min budget.
Jag tänkte på att du själv och andra har nämnt D5200 och K-50 med kitobjektiv är billigare än den (iaf på cyberphoto, har inte kollat andra ställen) med sina 5800 kr :)
 
Tack för alla svar!

Har tittat lite på Nikon D3200, det verkar vara en bra kamera att börja med och dessutom ett bra pris.
Nu är frågan... Vill gärna ha mer än 18-55 mm brännvidd, saknade det förut kände jag. Det finns paketpriser där standardobjektivet ingår + ett teleobjektiv 55-200 mm. Det finns även paket med 18-105 mm, och frågan är vilket som rekommenderas?
Jag tänker själv att 18-105 mm känns bekvämt, slippa byta objektiv och som sagt, enklare. Vad säger ni?

Prismässigt är det något billigare med två olika objektiv, paketpris ca 5000kr med väska och minneskort. Annars kostar 18-105 mm ca 5000 kr, utan tillbehör.
 
Tack för alla svar!

Har tittat lite på Nikon D3200, det verkar vara en bra kamera att börja med och dessutom ett bra pris.
Nu är frågan... Vill gärna ha mer än 18-55 mm brännvidd, saknade det förut kände jag. Det finns paketpriser där standardobjektivet ingår + ett teleobjektiv 55-200 mm. Det finns även paket med 18-105 mm, och frågan är vilket som rekommenderas?
Jag tänker själv att 18-105 mm känns bekvämt, slippa byta objektiv och som sagt, enklare. Vad säger ni?

Prismässigt är det något billigare med två olika objektiv, paketpris ca 5000kr med väska och minneskort. Annars kostar 18-105 mm ca 5000 kr, utan tillbehör.

De mest prisvärda DSLR-kamerorna inom din budget från de olika märkena verkar vara:
Nikon D5100 + 18-105VR - 3990:-
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d510018-105vr/152708.3301/

Canon 100D + 18-55IS STM - 5290 (liten kamera som ändå har bra grepp nästan inom budget)http://www.elgiganten.se/product/fo...-is-stm-objektiv?scid=PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

Pentax K-30 + 18-55mm WR - 4990:-(väderskyddad kamera och objektiv)
http://www.japanphoto.se/pentax-k-30-svart-18-55mm-wr?source=japanphoto_prisjakt

Sen tycker jag du inte heller bör utesluta spegellösa systemkameror där det finns en hel del billiga och bra alternativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.