Annons

nikon d5000 vs. pentax k-x

Produkter
(logga in för att koppla)

edstroom

Avslutat medlemskap
Hjälp!.. Sitter med val av dessa två! Fick en nikon d3000 och vill byta upp mig lite till antingen en nikon d5000 eller en pentax k-x.. Hjälp mig snälla! Dem verkar helt jämlika (bortsett från att pentaxen har högre isomöjligheter samt bilstabilisatorn i huset)..

Vilken bör jag välja och varför?

Tack!
Simon Edström
 
Vilken bör jag välja och varför?

Först måste du beskriva (för dig själv och oss) vad det är du vill åt i en D5000 som inte finns i din D3000. Därefter får du pricka av detta i K-x och kolla att allt finns där också. Om så är fallet, återstår nog bara att känna på de två och ta den som passar din hand bäst.

D5000 har bl.a., jämfört med D3000
- en bättre sensor
- "live view"
- filmning
- utfällbar skärm
- lite fler inställningar

D5000 och K-x är bra kameror, du kan nog inte hitta några bildskillnader.

Per.
 
Jadu, är väldigt grön på fotofronten men har väl hört att d3000 är en kamera som är väldigt kul i början men som man växer om ganska snart. Behöver inte jättemycket gadgets i kameran jag är ute efter men något man kan exprimentera lite mer i än d3000. Sen är det ju kul att kunna filma också!

Har funderat lite kring att pentaxen kanske har övertaget iochmed bildstabilisatorn, är det något jag ens bör tänka på eller kickar den in i extrema fall bara? Vill även kunna köpa till objektiv och batteripack utan att behöva oroa mig om det finns eller inte.. sen tänkte jag lite kring detta med att nikon har uppladningsbart batteri inbyggt medan pentaxen måste bytas hela tiden, vad är mest fördelaktigt där anser du?

/Simon
 
Jadu, är väldigt grön på fotofronten men har väl hört att d3000 är en kamera som är väldigt kul i början men som man växer om ganska snart. Behöver inte jättemycket gadgets i kameran jag är ute efter men något man kan exprimentera lite mer i än d3000.

Som t.ex. vadå? Är du verkligen säker på att du växt ur din D3000?

Per.
 
Det har jag egentligen ingen aning om just nu. Har en vän som började med en d3000 men efter ca 3 månader var det roliga över och det kom istället ett sug för mer "lek" kring bilderna som inte gick att få fram, är det så liten skillnad mellan k-x och d5000 mot d3000 alltså? Och detta med att hitta extraprylar till är inget jag borde oroa mig över om jag väljer pentaxen?

Simon
 
Det har jag egentligen ingen aning om just nu.

Då är det väl att oroa sig i onödan? Har du inte ännu upptäckt vad D3000 inte kan, vore det väl onödigt att slänga upp pengar för en ny kamera? Om du lär dig hur D3000 fungerar(*) ett tag till, hinner det dessutom komma ännu nyare kamerahus!

Nej, någon problem med att hitta tillbehör till K-x lär du inte ha.

Per.

*) För du äger väl en D3000? Så tolkade jag ditt först inlägg, i alla fall.
 
okey!..
har man lite att fundera på med andra ord! :)
tack så hemskans för hjäpen Per! skönt att ha ett ställe man får kompetent hjälp på!
Simon
 
Om du med batteripack menar ett batterigrepp så finns det inget sådant till Pentax K-x vad jag vet. Personligen tycker jag inte heller det är någon bra lösning med AA-batterier till K-x, även om det finns uppladdningsbara. Bara en sådan sak som att det är plottrigt att hålla på och plocka i och ur dem ur kamera och laddare och vända dem rätt. Bildstabiliseringen sitter ju i optiken hos Nikon, så den har du i vilket fall som helst, om du köper stabiliserade objektiv vill säga. En fördel med Pentax stabiliseringssystem är annars att man får stabilisering med all optik, även billigare äldre optik.
 
avrapportering!

jag är svag i sinnet för allt pryligt!.. kom precis hem och det blev varken k-x eller d5000... fick till en d90 med 18-55 mm för 7990:-

känns som jag borde va nöjd med den! ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.