Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5000 vs. G12 eller S95 (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inga som helst problem att avgöra, mha kamerans ljusmätare, fall jag går klippning i hög- eller lågdager. Chansen att man får plats med motivets tonomfång är åxå större, eftersom systemkameran har större dynamiskt omfång.
.




Om vi nu ser till det dynamiska omfånget som dagens kompaktkameror faktiskt klarar på lägsta iso så är det ingen jättestor skilnad mot en vanlig slr kamera och en G12, se dxo mätning av G12


sedan undrar jag vad du menar med ditt inlägg, så att jag inte missuppfattar dig // jag har inga som helst problem att avgöra, mha kamerans ljusmätare, fall jag går klippning i hög- eller lågdager//
 
Jag var ute idag med min Nikon D80 med 18-135/3.5-5.6 eftersom jag precis sålt min G11 och väntar på min beställda G12. Fy fan vilken trist upplevelse. Tungt och bökigt. Svårt med exponeringen eftersom jag inte kan se något histogram förrän efter att jag tagit bilden. Och när jag kom hem och tittade på bilderna så var inte det roligt heller. Oskarpt, låg kontrast och massa ljusöverstrålning. Tacka vet jag G11 och G12 (samma objektiv och sensor). De är lätta att ha med sig. Lätta att fotografera med. Och framför allt blir det bra bilder. Skarpt och kontrastrikt ända ut i hörnen. Betydligt bättre alternativ än att köpa en systemkamera med något kasst zoomobjektiv i amatörprisklassen.

Köp ett bättre objektiv, ställ in parametrarna i din systemkamera så att påminner mer om de bilder du får från G11 an vad det gäller kontrast, färgvibrance, uppskärpning etc, kompaktkameror är bättre optimerade vad det gäller färdiga jpg bilder ut från kameran än vad flertal SLR kameror är.
 
2500 - 3000:-



en fråga till bara...

Vad ska man ge för en nikon d80 i bra skick, bara huset + fjärr. En äldre kamera, men rätt rejäl vill jag minnas att den är. Vad är ett okej pris att ge? Har bytt fokus på köpet lite nu, minns hur sjukt bra bilder jag tog med min d50 =d en bra glugg och jag lär inte ta *sämre* bilder med en sådan direkt. Vet att den saknar ditten och datten, men... Den här gången kan det faktiskt funka! Köper jag ett beggat grepp till och dito sb-600 eller 400 så har jag en bra krabat att leka med - och byta ut när jag känner att jag nått en vägg. =)

just det..hur mycket tycker ni? =)

mvh
fredrik
 
sedan undrar jag vad du menar med ditt inlägg, så att jag inte missuppfattar dig // jag har inga som helst problem att avgöra, mha kamerans ljusmätare, fall jag går klippning i hög- eller lågdager//

Jag menar vad jag skrev. Jag använder kamerans ljusmätare för att se var jag ska lägga exponeringen så att jag inte får utbrända eller igensotade detaljer i bilden eller, om bildens dynamiska omfång är större än kameran klarar, hur jag ska exponera för att få teckning i de partier som är viktigast.
 
Problemet är är ju motiv med små delar som innehåller hög reflektans och att då avgöra om dessa ligger inom det dynamiska omfånget och inte är klippta med bara mätmetod , därför finns ju både högdagervarning och histogram att tillgå i de flesta kameror idag . Eller du spotmäter kanske motivets små och högreflektanta delar och sedan utifrån det bestämmer exponeringen ?

Detta ett svar med tanke på inlägg 50, 53
 
Senast ändrad:
Det beror på motivet. Är det petigt och jag är väldigt mån om att lägga exponeringen precis rätt så brukar jag spotmäta ja. Om motivet inte har så hög kontrast så att man själv måste prioritera högdager eller lågdager så funkar kamerans automatik med matrix-mätning bra i 99 fall av 100.
Är det väldigt små ytor som är väldigt ljusa och man fortfarande vill ha teckning i dem så är ju detta svårt att se i detalj även i histogrammet, man ser inte vilka ytor och hur mycket av dem som är utfrätt. Högdagerblink är ju dock en hjälp där.

Fast vad gäller histogram och högdagerblink så finns det ju vissa saker som gör att dessa inte är helt tillfärlitliga och det är ju att kameran lägger på en tonkurva. I mitt fall, där jag måste se detta i efterhand, så kan jag mycket väl ha mer tillgodo i högdagrarna i RAW-filen än vad histogram och högdagerblink visar. Därför är det, i mitt tycke, mer tillförlitligt att själv mäta och inte lita allt för mycket på dessa.
Hur en G11/G12 gör vet jag inte. Om den går på när sensorn faktiskt blir mättad när den visar histogrammet i live view och sedan applicerar en tonkurva så blir inte histogrammet tillförlitligt om man fotar JPEG, eftersom det då kan komma att försvinna en godtycklig mängd information. Om histogrammet visas utifrån den tonkurva som kameran kommer att välja så får man samma problem med att histogram och högdagerblink inte är tillförlitligt om man fotar RAW.
 
Det hade varit bättre med ett rawhistogram det kan jag hålla med om, men du kan ju alltid dra ner alla parametrar som kontrast osv så har du inte problem med ev tonkurveinverkan, tonkurvor har i själv inget att göra med ändpunkterna utan det som sker mellan dessa
Jag har inga problem med 5dmk2 vad det gäller att tyda histogrammet baserat på jpg rendering och inlagda parametrar
 
Senast ändrad:
Jovisst! Men... om jag har motivets samtliga nyanser inom histogrammet så har jag alla toner. Då funkar det alltså bra att mäta reflekterat ljus. Sedan kan jag justera bildens ljushet i datorn.
Mäter man reflekterat ljus utan histogram och exponerar utifrån detta vet man inte om man har alla motivets nyanser inom kamerans kontrastomfång. Misslyckas man med detta har man inget optimalt utgångsläge vid bearbetningen av bilden.

Men om man jämför en dålig systemkamera betyckat med ett dåligt objektiv med en bra kompaktkamera med bra objektiv så kan det faktiskt vara så att kompaktkameran är bättre.

Har inte hittat något objektiv som tecknar skarpt ända ut i hörnen så som min G11 gör. Att ett objektiv tecknar skarpt över hela bildytan måste ändå vara ett grundkrav för att man ska anse att ett objektiv är av bra kvalitet och ger bra teknisk bildkvalitet. Sedan bör man kräva att ett kvalitetsobjektiv ger bra kontrast och detaljskärpa samt minimal ljusöverstrålning.

håller med i mycket av det du skriver.
själv blev jag förvånad över G9 bildkvalitet på lägsta iso när jag jämförde den med 5dmk1 och 24-70 vad det gäller upplösning och bildkvalitet i sin helhet för några år sedan, bilderna finns i en gammal tråd om 5d här på fotosidan
Ett liveview histogram hos SLR skulle inte heller vara dumt men är svårgenomförbart med tanke på spegelkonstruktionen.

Jag var på uppdrag med en skrivande kollega som hade med en G11 , blev förvånad hur bra bildresultatet faktiskt blev i jämförelse med 5dmk2 även i svåra situationer, detta baserat på jpg resultatet från kameran .
Jag kommer därför själv köpa en S95 eller G12 som komplement till mina SLR denna vecka.
 
Intressant tråd! Jag har varit skeptisk till kompaktkameror, men nu får jag faktiskt lust att skaffa en (förmodligen G12) att ha till skidåkning, resor där foto är sekundärt och liknande.

Fast jag behöver egentligen inte zoom, så jag ska försöka vänta på Fuji X100 och bestämma sen.
 
Intressant tråd! Jag har varit skeptisk till kompaktkameror, men nu får jag faktiskt lust att skaffa en (förmodligen G12) att ha till skidåkning, resor där foto är sekundärt och liknande.

Fast jag behöver egentligen inte zoom, så jag ska försöka vänta på Fuji X100 och bestämma sen.

Blev nyfiken. Ska du had en som komplement till din SLR, eller ska du enbart börja plåta med kompakten?
Känner själv att jag inte blir så mycket vettigare. Ena stunden är jag verkligen på väg att köpa en beggad D80, i andra stunden lockar den nya tekniken i S95:an. Såklart önskar jag båda, men jag kan inte enas med mig själv om vad jag behöver mest och bäst...hm. =/ (varav den här tråden mestadels handlat om) *s*

Hälsn. Fredrik
 
Nåväl...

Ett Nikon D80 hus för 2.800 kr med 16.000 exponeringar på nacken - är det en Ok deal? Bara hus samt fjärr medföjler (ej grepp, blixt, eller glugg). Jag får knappast en "bättre" (vad som nu ingår där) modernare SLR för de pengarna med samma känsla väl? Åh....det här är ju löjligt svårt. Är inte direkt känd för att kunna bestämma mig... *puh* Sen lockar den där lilla S95'an med...men jag blir nog för begränsad. Känns fånigt att jämföra två helt olika kameror, men sådant är läget nu. Visst är det enklare med en liten kamera på resan, samtidigt vill jag ha något vettigt som även är användbart när jag väl är hemma, och då är en kompakt halvkul, oavsett vilkekn kvalle den ger på bilderna.

Fredrik
 
Senast ändrad:
Blev nyfiken. Ska du had en som komplement till din SLR, eller ska du enbart börja plåta med kompakten?
Känner själv att jag inte blir så mycket vettigare. Ena stunden är jag verkligen på väg att köpa en beggad D80, i andra stunden lockar den nya tekniken i S95:an. Såklart önskar jag båda, men jag kan inte enas med mig själv om vad jag behöver mest och bäst...hm. =/ (varav den här tråden mestadels handlat om) *s*

Hälsn. Fredrik

Det blir komplement till min Canon 5D i så fall. Älskar den kameran och har för det mesta inget emot att bära på den, men det finns som sagt tillfällen då det skulle vara skönt med nåt mindre. Jag skulle dock inte kunna tänka mig att bara ha en kompakt, jag är alltför beroende av systemkamerans fördelar och bildkvalitet.
 
Det blir komplement till min Canon 5D i så fall. Älskar den kameran och har för det mesta inget emot att bära på den, men det finns som sagt tillfällen då det skulle vara skönt med nåt mindre. Jag skulle dock inte kunna tänka mig att bara ha en kompakt, jag är alltför beroende av systemkamerans fördelar och bildkvalitet.

Då är jag med på noterna. Som du kunnat se i tråden så velar jag å det skamlösaste (!) Just nu funderar jag på om det där beggköpet verkligen är "bra" i fråga om pris och teknik.

/Fredrik
 
Jag ska bannemig krångla till det lite till...

Antingen den där D90'n med 16.000 exp för 2.800 kr (samt kanske 1.500 för typ 18-70 eller 18-105 Vr)

ELLER

Nikon D5000 med kitgluggen 18-55 Vr, för strax under 5.000 kr

Om man räknar med allt från garanti till sökare till bildkvalle till....u name it - vilken skulle ni ta om jag nu inte har bucks till att köpa D90?

Fredrik
 
Blev nyfiken. Ska du had en som komplement till din SLR, eller ska du enbart börja plåta med kompakten?
Känner själv att jag inte blir så mycket vettigare. Ena stunden är jag verkligen på väg att köpa en beggad D80, i andra stunden lockar den nya tekniken i S95:an. Såklart önskar jag båda, men jag kan inte enas med mig själv om vad jag behöver mest och bäst...hm. =/ (varav den här tråden mestadels handlat om) *s*

Hälsn. Fredrik

Jag tror inte någon här köper en S95 som enda kamera. Den är ett utmärkt komplement då den kan hänga i livremmen utan att göra mycket väsen av sig. Men skall du ha bästa möjliga bild per krona är det inte en lyx-kompakt som S95/G12 du skall gå på. En ny D5000 eller D3100 ger en helt annan snabbhet och bildkvalité.

Jag har själv både S90, D80 och D300. Jag tar inte bara med mig bara S90 om jag skall resa någonstans där det kan bli bra bilder. Undantaget är nuvarande resa där jag igår försökte dokumentera USS Midway i San Diego med bara S90. Jag kände mig helt handikappad med bara en kompakt. Dålig blixträckvidd, mycket svårare att hålla horisonten rak, mycket struligare att direkt kasta en bild, 4:3 format på bilderna och mycket svårt att se vad man gör i starkt solljus etc. Det är första och sista gången jag reser utan systemkamera.

Ibland tar jag D80 istället för D300 med mig på resor då den är mindre och framför allt lättare. Skall man gå runt med den 8-10 timmar i sträck så kan 0.3 kg kännas i axeln. En D5000 eller D3100 är ännu lättare och har lika bra sensor som D300. Jag kommer dock gå på en D7000 när den kommer och då byta ut både D80 och D300 (i alla fall den förra).
 
Okej...

Blir bara så trött på mig själv som inte kan bestämma mig, och tro sjutton det!!
Mitt förra inlägg säger väl en del om var jag står nu: D5000 ny eller D80 beg.
Vad anser du som testa lite allt möjligt? =)

/Fredrik
 
Jag ska bannemig krångla till det lite till...

Antingen den där D90'n med 16.000 exp för 2.800 kr (samt kanske 1.500 för typ 18-70 eller 18-105 Vr)

ELLER

Nikon D5000 med kitgluggen 18-55 Vr, för strax under 5.000 kr

Om man räknar med allt från garanti till sökare till bildkvalle till....u name it - vilken skulle ni ta om jag nu inte har bucks till att köpa D90?

Fredrik

Är det en D90 för 2.800 så ta den. Är det en D80 så avstå och ta D5000 istället. Att ha VR är inte fel och nytt är ju med garanti etc.
 
Oj, var helt säker på att du skulle svara D80'n då den har topdisplay, AF-motor och Pentaprismat. Dessutom har den (i mitt tycke) ett skönare grepp. Jag kanske ska meddela att jag har noll intresse i filmning med en SLR. Jag förmodar att du bygger din åsikt mycket på den fräschare sensorn och gränssnittet, eller? Jag är inte fullkomligt övertygad. Däremot ÄR det ju trevligt med garantier. *suckar sig vidare i denna pärs* Haha..

//Fredrik
 
Oj, var helt säker på att du skulle svara D80'n då den har topdisplay, AF-motor och Pentaprismat. Dessutom har den (i mitt tycke) ett skönare grepp. Jag kanske ska meddela att jag har noll intresse i filmning med en SLR. Jag förmodar att du bygger din åsikt mycket på den fräschare sensorn och gränssnittet, eller? Jag är inte fullkomligt övertygad. Däremot ÄR det ju trevligt med garantier. *suckar sig vidare i denna pärs* Haha..

//Fredrik

Det är olika tycke och smak naturligtvis men det är ju bilderna som kommer ut som är viktigast eller hur? Filmning är inte heller för mig av någon prioritet, finns videokamror som gör det bättre.

D5000 har lika bra sensor som D90/D300(s) och har till och med något bättre data i dxomark.com stora sensorklassning. D80 är förra generationen och saknar liveview, har mindre skärm men framför allt saknar active d-light, ADL. Det innebär att du måste fippla mycket mer med efterbehandling med D80 för att lyfta skuggor etc. Det skiljer kanske två-tre steg i max ISO mellan D5000 och D80. Det innebär ju att du kan använda f5.6 istället för f2.8 med samma brus och tid. Inte att förakta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.