Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5000 eller D90

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsN

Ny medlem
Har idag en D40, som jag haft i typ 2 år. Känner att det är dags att byta till ett nytt hus för att utveckla mitt fotograferande, valet ligger mellan D5000 och D90 eller ev en begagnad D80.

Det jag känner att jag saknar idag är fler autofokus punkter, möjlighet att fjärrstyra blixten (SB-600) samt bättre ISO hantering då det blir mycket bilder i sämre ljus där man inte kan/får använda blixt. Samt snabbare sekvenstagning. Sen gör det inget om man kan börja handla med vanliga beg. AF objektiv (lägst prio).
Vore tacksam för lte tips från någon som har erfarenhet av båda.

Sen funderar jag på om det blir någon teknisk skillnad om man på en D90 har batterigrepp eller blir det bara ett bekvämare användande samt att man kan köra med dubbla batterier eller med vanliga AA, tänker alltså på sekvenstagning eller liknande.

Om du vill kunna styra blixtar trådlöst (med TTL) är ju D5000 ute ur leken? (Kan man tänka sig att använda blixtarna manuellt kan man ju använda radioutlösare, vilket du även kan med din D40.)

Då har du D80 och D90 kvar att välja på. D80 är inte så himla mycket bättre på höga ISO-tal än din D40, så... Svaret blir helt enkelt D90. :)

Vad jag vet blir det inte nån skillnad med batterigrepp på D90 vad gäller sekvenstagning eller liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar