Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5000 eller canon EOS 500?

Produkter
(logga in för att koppla)

eldtroll

Ny medlem
Hej!
Jag är på jakt efter min första systemkamera, och har insett att jag tycker att det vore bra om det finns inbyggd möjlighet till att ta filmklipp.
Dessa båda modeller verkar i mångt och mycket ganska lika i mina ögon, med den lilla skillnaden att Nikon inte har autofokus när man väl börjat filma.
Hur mycket kommer man använda autofokus när man filmar? Jag kommer främst att filma för att dokumentera min lilla dotters första steg osv.
Jag är totalt ointresserad av att köpa en filmkamera, i så fall bär jag hellre med mig min gamla kompaktkamera som ger helt ok filmer för mitt ändamål.
Någon som testat båda?
Synpunkter på övriga funktioner/fördelar som skiljer dessa två emottages även mycket tacksamt, filmfunktionen är egentligen bara en bisak.

Hej!
Jag är på jakt efter min första systemkamera, och har insett att jag tycker att det vore bra om det finns inbyggd möjlighet till att ta filmklipp.
Dessa båda modeller verkar i mångt och mycket ganska lika i mina ögon, med den lilla skillnaden att Nikon inte har autofokus när man väl börjat filma.
Hur mycket kommer man använda autofokus när man filmar? Jag kommer främst att filma för att dokumentera min lilla dotters första steg osv.
Jag är totalt ointresserad av att köpa en filmkamera, i så fall bär jag hellre med mig min gamla kompaktkamera som ger helt ok filmer för mitt ändamål.
Någon som testat båda?
Synpunkter på övriga funktioner/fördelar som skiljer dessa två emottages även mycket tacksamt, filmfunktionen är egentligen bara en bisak.

Läs recensioner, folk borde ju ha skrivit hur det gick att filma också(?).

Självklart har jag läst en hel del recensionsioner, främst på canon EOS 500 samt Nikon d90 då d5000 är så pass ny än.
Jag är mer på jakt efter att få kommentarer från någon annan i liknande situation som har någon av dessa kameror, recensioner i all ära men det är alltid bra att få lite mer personliga kommentarer.
Det är väl trots allt det det här forumet går ut på:)

Mitt första inlägg på detta forum :D

Jag köpte min första systemkamera för två veckor sedan. Valet föll på en Nikon D5000 med kitobjektivet AF-S 18-55 1:3,5 - 5,6 VR.
Jag valde till slut mellan Nikon D5000 och Olympus E-620. Efter mycket pillande i affären blev det Nikon eftersom jag tyckte den kändes bättre i handen plus att jag tyckte att menyerna såg ut att vara mer lättförståeliga. Fler saker på plussidan är att kvalitén på D5000 kändes helt ok. Gedigen, skönt grepp, känns inte så ömtålig, sköna knappar är saker som jag tycker kändes bra.

Jag tycker att det verkar vara en vettig kamera då jag redan har lyckats knäppt lite bilder som jag är nöjd med. Nu kan jag inte så mycket om bilder och kameror ännu så du får komma ihåg att detta är mina personliga åsikter och det behöver inte bli lika för dig ;).

Manualen var relativt lättläst då jag lärde mig mycket om hur kameran fungerar plus att jag lärde mig lite om slutartider, bländare, isotal osv. Jag har även provat att filma ett par klipp och det har fungerat bra. Inte för jag tror att jag kommer använda den funktionen mycket men det kan kanske vara kul ibland.

Hur som helst så känner jag mig mycket nöjd med mitt köp och är inte besviken eller ångersam på någonting än så länge.

Nu har jag inte provat canonkameran som du funderar på så jag kan inte tipsa dig på vilken du kan köpa. Såg även att du nämde D90 i ditt inlägg. Jag tittade lite på den också men där tyckte jag priset var lite för högt plus att den var lite för stor för min smak. Proffsen säger säkert att den är bättre men dom två sakerna gjorde att den sållades bort för min del.

Hoppas du fick ut någonting av mitt inlägg och är det något du undrar över är det bara att fråga så ska jag försöka att svara.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto