ANNONS
Annons

Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Jkim

Ny medlem
Hej
Jag vill börja tala om att jag är en glad amatör som vill börja foto nu igen.
En gång i tiden (länge sen) så höll jag på lite med svartvitt foto och framkallning och vid den tiden då ägde jag någon analog kamera typ Minolta, Olympos och Canon. Men nu på senare tid så skulle jag vilja börja fota igen och har nu köpt mig en bra begagnad Nikon D50.

Men som en sann nybörjare i det här med digitala fotovärden då dyker det upp en massa självklara frågor som jag vill ställa till er som kan och har hållit på längre med fotografering.
Jag är jätte nöjd med min Nikon D50 som jag har köpt som är fin och lite använd.
Nu till lite frågor.
1. Jag fick med ett objektiv (18-55), batterigrepp, och lite till. Men jag önskar att köpa till en zoom och då undrar jag lite vad man skall köpa för något och vad jag skall tänka på. Jag är inte ute efter något överdrivet med fantasi priser.
2. När jag har köpt ett begagnad eller nytt zoom vad bör man då också ha för objektiv som kan vara bra att ha i fotoväskan.
3. Blixtfråga, vad skall jag köpa som extra blixt till min Nikon D50? Har tittat lite men dom verkar väl dyra SB 600, SB 900. Finns det inga andra som passar och inte känns som ett stort hål i plånboken som skulle passa för min D50?
4. Sen en löjlig fråga kanske, men hur gör jag om jag vill ta snabba bilder typ skjuter flera bilder i rad med min kamera har försökt hitta hur man skall göra men kommer inte på det.

Blev några frågor och kommer säkert flera.
 
1. Klassikern är väl att komplettera med en 55-200mm, men det vet du väl bäst själv om du behöver längre brännvidder. Själv skulle jag nog föredra något åt det vidare hållet, t ex Tokinas 11-16mm eller Nikons 10-24mm. Men det kan vara bra att vänta lite, och se vad du känner att du saknar, innan du handlar mer objektiv. Kitzoomen du fått med är riktigt bra.