Annons

Nikon D50 Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med. Jag har en sb-400 bara för att den inbyggda inte rikigt orkar. Som upplättnadsblixt utomhus räcker den inbyggda tycker jag. Men så är jag inte mycket för blixt heller.

Man kan ju rikta sb-400 uppåt, men inte åt sidan, så man blir begrändsad, men bara ibland. Jag har en sån där bouncer som visades på bild i en länk. Den gör ingen större skillnad tycker jag. Däremot ska jag prova Ken Rockwells pappertrick, om ni sett det, nån gång.
 
Jostein skrev:
Köp ett ljusstarkt fast objektiv, t.ex. Nikon 50/1.8D, om du (som jag) tycker att blixten dödar dynamiken i bilden.

_____________________________________________

Jag håller med och jag håller inte med.

Din blixtåsikt har du förmodligen bara för att du inte fotat med en ordentlig extern blixt/eller inte riktigt fattat hur man "målar med ljus".

Men din 50mm åsikt är helt rätt. Vem vill inte få skarpa porträttbilder med härlig bakgrundsoskärpa i svag belysning? Att hela härligheten sedan inte kostar mer än ca 1300kr, gör ju att det inte finns någon tvekan om investeringen.

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
_____________________________________________

Din blixtåsikt har du förmodligen bara för att du inte fotat med en ordentlig extern blixt/eller inte riktigt fattat hur man "målar med ljus".

Du har helt rätt i att man kan få bättre bilder med en "riktig" blixt. Men genom att använda blixt - även om det görs korrekt - kommer man sannolikt att ändra ljussättningen av rummet och skapa en annan stämning. Och ibland kan det rentav vara bra för bilden!

En bra blixt med god kontroll på effekt m.m. är inte fel, men jag framhåller ändå att bilderna (för det mesta) blir mer levande med naturligt ljus.
 
Skillnaden som gör skillnad på bilderna är ju att en extern blixt kan du vinkla mot taket som då sprider ljuset fint på ett stort område.
Där faller 400 bort totalt. Skulle aldrig köpa den efter det jag har lärt mig med min 600.
 
Att snåla in och köpa en SB-400 istället för en SB-600 är nog det dummaste man kan göra, SB-600'an är betydligt bättre än prisskillnaden visar, och efter att ägt SB-400'an ett tag och märkt dess begränsningar, så kommer ni ångra bittert att ni inte satsade på en SB-600 från början.

SB-600'an är en suverän blixt för amatörer och proffs som inte har nytta av mer avanserade blixtfunktioner, samt kör fler blixtar samtidigt mm. till dom finns SB-800, jag har själv en SB-600 och är helnöjd med den.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.