Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_Axelsson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är lite ny inom fotografering så skäll inte på mig om att det finns tidigare trådar om sånt här, tack :)

Nu vet inte jag hur det fungerar i objektiv-världen dvs hur ofta nya objektiv släpps, vad som gäller samt vad som är ute.

Jag undrar vad ni tycker man behöver för objektiv till sin Nikon D50, givetvis beror det på vad man tänkt fotografera men vad rekommenderar ni inom de olika fotografiska områdena som t ex porträtt, mörkerbilder, sport, macro osv. ni förstår nog vad jag menar :)

Min utrustning:
Nikon D50
Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED
Nikon Nikkor AF-S 55-200 1:4-5,6G ED Svart

Vad tycker ni jag bör köpa för "måste-ha-objektiv"?
 
Jag tycker att du ska låta bli att köpa nya optik till dess du kan svara på den frågan själv :) Du täcker redan in 18-200 mm så det är ingen fara. Efter ett tag kanske du upptäcker att du vill närmare (macro) eller fotar i dåligt ljus mycket (ett ljusstarkt optik av lämplig brännvidd) eller att du istället vill ha bildstabilisering för att du fotar mycket på de längre brännvidderna. Men det är så olika. Det finns inget man måste ha. Men man måste ta mycket bilder!
 
Det finns inga måste ha objektiv. man köper det man behöver och har råd med. Behov växer fram med tiden, så har det varit med ALLA mina fotoinköp. Man befinner sig i en speciell situation och vill ta en bild, men de befintliga prylarna håller inte måttet.

Att börja spåra ur och köpa en massa proffsobjektiv för att sedan börja leta svåra motiv är fel väg att gå. Tänk om motiven aldrig dyker upp och du sitter där med ett 70-200/2.8 VR teleobjektiv för 18kkr. Tungt som ett as och dyrt. Du kanske tar 200 bilder på ett år, varav det mesta är skit, som du tar enbart för att använda objektivet. Sen inser du att det billiga 50-200 hade troligtvis räckt till gott och väl.

Givetvis kan bra objektiv öka fotoglädjen och kreativiteten helt enormt, men det ska ändå finnas ett behov först.

Om du är intresserad av mer vidvinkel bör du kika på ett Sigma 10-20 eller ett Tokina 12-24. Sen kan du söka på medlemmar som har D50 och kolla vad de har i sina kameraväskor.

mvh. Adam
 
Senast ändrad:
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Köp en riktigt bra blixt!
Typ SB-800 eller SB-600

Oj de var dyra men tillsammans med dem får man säkerligen riktigt bra bilder! Jag är lite utav en "automatik-fotograf" än sålänge, exprimenterar ibland på "P-läget" på min Nikon D50.. är det värt att köpa en sån här blixt om man inte är så duktig inom fotografering ännu?

Stör ni er aldrig på storleken på blixten?
När använder man blixten, även utomhus?
 
Senast ändrad:
Jonas_Axelsson skrev:
Oj de var dyra men tillsammans med dem får man säkerligen riktigt bra bilder! Jag är lite utav en "automatik-fotograf" än sålänge, exprimenterar ibland på "P-läget" på min Nikon D50.. är det värt att köpa en sån här blixt om man inte är så duktig inom fotografering ännu?

Stör ni er aldrig på storleken på blixten?
När använder man blixten, även utomhus?

En bra blixt kostar bara som ett billigt objektiv, och visst år det fint att använda utomhus!

Du kan få ett par extra bländarsteg om du köper en 50/1.8. Om du tycker att 50mm är en rimlig brännvidd, så kan det objektivet ge dig en del.

Men, som sagt, det brutalt uppriktiga svaret har du redan fått: vet du inte vad du behöver så bör du lämpligen hålla inne med pengarna tills du vet det. Ta fler bilder!

Om det kan vara till någon tröst, så kommer fråga upp rätt ofta...

Per.
 
Njaä, då e kameran redan så stor att den extra grejjen inte märks så mycket.

Dessa blixtar anses tillhöra det absoluta toppskiktet på marknaden, och samtidigt kosta en hel del mindre än vissa andra tillverkares toppmodeller. Automatiken på iaf sb-800 fungerar väldigt bra, det skall till svåra situationer ifall det felar. Ett väldigt underskattat användningsområde är utomhus i dagsljus (bla motljussituationer), och då är det oftast bara kräma på med automatiken. Men, det är en kul grej att exprimentera med, även som slav. Nu fungerar inte den trådlösa automatiken med just D50, men i manuellt slavläge kan du köra den. Jag tyckte då att det var värt varända slant jag la på den...
 
Det är absolut värt pengarna att köpa en extern blixt. Körde själv med SB-800 på min D50. Visst blir den lite mer otymplig och sämre balanserad, men inomhusbilder blir otroligt mkt bättre.

Satsa helt klart på extern blixt först (om du tar blixtbilder dvs). Sedan handlar det precis som andra skrivt om vad du behöver (ang. objektiv). Behöver du ett ljusstarkare? Behöver du macro, vidvinkel etc. Är fast brännvidd intressant?

Själv hade jag ung samma som du när jag först köpte 50/1.8 för billiig ljusstyrka, sedan Sigma 10-20 för vidvinkel. Närmst på listan står att byta ut normal o tele till ljuststarkare och ett macro.
 
Okej tack ni har hjälpt mig förstå att det är en extern blixt jag behöver :) jag har hittat en nybegagnad SB-600 för ca 1400kr, men jag funderar även på att köpa en SB-400 eftersom den är lite mindre och antagligen ungefär lika bra?

Finns det automatiska lägen på blixtarna när man kör med Nikon D50?
 
Du kan köra dem helt automatiskt. Bara sätt fast den och slå på den så sköter sig resten själv. Det gäller alla från SB-400 till SB-800.

Själv skulle jag helt klart tagit SB-600 istället för SB-400. Skiljer en del i styrka vilket jag tycker är viktigt. Sedan kan du inte studsa SB-400 i taket om du tar en bild i höjdformat. På SB-400 blir det nog även svårare att sätta på en omni-bounce (vit plastbit för mjukare ljus).
 
mnilsson skrev:
Du kan köra dem helt automatiskt. Bara sätt fast den och slå på den så sköter sig resten själv. Det gäller alla från SB-400 till SB-800.

Själv skulle jag helt klart tagit SB-600 istället för SB-400. Skiljer en del i styrka vilket jag tycker är viktigt. Sedan kan du inte studsa SB-400 i taket om du tar en bild i höjdformat. På SB-400 blir det nog även svårare att sätta på en omni-bounce (vit plastbit för mjukare ljus).

Naa omni-bouncer fungerar nog fint till SB-400 kolla på första bilden på denna sida så ser du http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=141048

Jag tycker bara att SB-600 är lite stor och SB-400 verkar vara lite mer nybörjarvänlig, men det kanske är värt det eftersom man vill kunna vinkla blixten mot taket...
 
Jo, men försök vinkla blixten med den på.

Sedan tycker jag det är en ganska marginell skillnad i hur otyplig kameran blir med SB-400 och SB-6/800. Vad kan det skilja? 5 cm på höjden när man redan är uppe i 20 cm... Det är ju inte så att du får plats med kameran i fickan med en SB-400 på heller...

Som jag tidigare sade. Enda nackdelen med SB-600/800 som jag ser det är att det bidrar till mer obalans med ett lätt objektiv på. Men å andra sidan får du en hel MASSA fördelar med dem jämfört med SB-400. Fast är ju mkt en smaksak.

Tänk även på att ljus avtar fort (speciellt om man studsar ljuset i taket så blir lätt avståndet till objektet långt):

Ledtal D50 inbyggd (ISO100): 11
Ledtal SB-400 (ISO 100): 21
Ledtal SB-600 (ISO 100): 30
Ledtal SB-800 (ISO 100): 38
 
mnilsson skrev:
Ledtal D50 inbyggd (ISO100): 11
Ledtal SB-400 (ISO 100): 21
Ledtal SB-600 (ISO 100): 30
Ledtal SB-800 (ISO 100): 38

Är det 21m, 30m och 38m i maximalt fotoavstånd som du syftar på med dessa "ledtal"?

Jag skall se vad jag får för svar på de annonser jag har mailat, mailade två SB-400 annonser och bjöd 500kr för blixtar i gott skick och som finns i Göteborg (där jag bor) samt en SB-600 för 1400kr (som också finns i göteborg)
 
Nej det är det inte... Se t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Guide_number för mer info.

Dock så gäller följande om jag inte är helt fel ute:

* en dubbling av ledtalet betyder att blixten kan belysa objekt som är dubbelt så långt borta (lika mkt).
* För att klara detta krävs en 4 ggr så stark blixt.
 
Jostein skrev:
Köp ett ljusstarkt fast objektiv, t.ex. Nikon 50/1.8D, om du (som jag) tycker att blixten dödar dynamiken i bilden.

Aahh jag skall nog göra det i framtiden, men först blir det nog en extern blixt eftersom jag tycker man får riktigt sköna bilder (iallfall inomhus) med extern blixt :)
 
Ungefär i den ordingen som du är inne på betade jag också av utvidgningen av min utrustning. När jag hade mina två första objektiv (Sigma 17-70 2,8-4,5 och Sigma 70-300 4-5,6) till min D50 blev det en SB-800 för min del. Hade jag inte råkat ha tillfälligt god ekonomi vid tillfället hade det blivit en SB-600 och det hade nog varit i stort sett lika bra. En bra blixt som man kan studsa i väggar och tak är ovärderlig för att komma loss med lyckat inomhusfoto. Det kändes helt rätt som komplement till den utrustning jag hade då.

Efter blixtköpet blev det en ljusstark 50mm och en extrem vidvinkelzoom. Min normalzoom börjar kännas som en av de svagare delarna i utrustningen men det är roligare att utvidga till något som ger helt nya möjligheter. Nästa inköp blir kanske studioblixtar. Någonstans ska man helst också ha råd med en riktigt bra skärm till datorn. Man blir aldrig färdig, det är hopplöst dyrt men man har det väldigt kul och det är värt varenda slant. Välkommen in i en fantastisk hobby!
 
Jostein skrev:
Köp ett ljusstarkt fast objektiv, t.ex. Nikon 50/1.8D, om du (som jag) tycker att blixten dödar dynamiken i bilden.


Jag var av samma åsikt som dig betr blixt men efter att ha inhandlat SB-800an så har jag bytt åsikt.
Bilderna blir väldigt bra och i och med att man kan slå blixten i taket så blir det inte det där platta utseendet.
Sen att man kan använda den utomhus i dagsljus är ju ett plus , exvis för att lätta upp ett ansikte i motljus.
 
Jag vill gärna försvara den i sammanhanget mobbade SB-400.

En mycket stor fördel är att blixten inte har några inställningar på själva blixten. När jag för en tid sedan skulle felsöka en D70/SB800-kombination blev jag nästan galen av att det fanns så många inställningar på blixten som kunde kombineras med ett stort antal inställningar på huset. Givetvis är det bra att blixten är flexibel, men då bör man läsa på ordentligt för att kunna använda den.

En annan fördel med SB-400 är storleken, den är verkligen liten! Jag har blixten i fickan och rycker upp den när den behövs. Den sitter inte ivägen på kameran heller, förresten.

Nackdelen att man inte kan vinkla den, har jag inte upplevt så begränsande. Titta vad folk har färg på väggarna nuförtiden, så ser ni varför... I de fall det inte går får man tänka om utsnittet, helt enkelt.

SB-400 är en kraftigare variant av den inbyggda, helt enkelt, och gör sitt jobb utmärkt.

Tycker jag.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.