Annons

Nikon D50-kit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skäggo

Ny medlem
Ska jag slå till på ett D50-kit med 18-55mm + 55-200mm + 1Gb-kort? Eller ska jag satsa på det enkla kitet med bara 18-55mm och i stället lägga pengar på en "riktig" blixt, typ SB-600? Nån som har erfarenhet och/eller åsikter? Tacksam för hjälp.

/Skäggo
 
Det beror ju på vad du tänker fotografera för något. Om du kommer att fota mycket inomhus är blixt ett bra tillbehör. Om du känner att det är roligare med saker utomhus, på lite längre avstånd (djur av olika slag eller något sportevenemang) så är det nog bättre att ta telezoomen.
 
re:

Jo, det så klart. Men om man ska krångla lite och vill kunna fotografera "allround" då? Tänk som ett första insteg till digital SLR?
 
Jag tycker personligen att det skulle vara bättre med de två objektiven. Det ger en bra allroundlösning, men som kan vara lite begränsande inomhus om man inte vill använda den interna blixten. Men på det stora hela skulle jag valt det iaf.
Men jag fotar mest itomhus och inte gärna med blixt.
 
Jag började med dubbelkitet och sedan efter att ha gått den kostnadsfria introduktionen så använde jag rabattkupongen man fick på introduktionen till att köpa en SB-600 för 1995:-.

Jag fotograferar ganska allround, stadsmiljöer, landskap, natur, människor, barn och måste säga att jag använder 55-200 mycket mer än blixten. Dessutom har du den inbyggda blixten ändå och den räcker till de där inomhusbilderna.
 
Aah, okej. Nu börjar jag få svar här. Gött. Det blir nog dubbelkitet. Och en blixt i ett senare skede. :)
Tack.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.