Annons

Nikon D50 jmf D80

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
Hej!
Funderar på att byta till en D80.
Men undrar vad ni som gjort följande byte upplevt som största skillnader. Skriver ut bilder i storlek A4 oftast max 30*40 så antalet pixlar bryr jag mig ej om.

Märker ni någon skillnad i bildkvalitet i utskrifter under 30*40?

Sedan så tycker jag att när man granskar Cyberphotos testbilder på olika ISO tal att D80:an verkar ha mera brus än D50 och D40!!

Skriv gärna och berätta varför jag skall byta eller behålla den kamera jag har.
 
Hej Magnus !
Jag har också suttit med "luppen" och detaljstuderat dessa bilder, jämfört mellan D80 och den nyare D40 på lite högre ISO-tal. Upplever det också som så att D80 är MER brusig i mörkare partier. Lustigt att även du också reflekterade över detta fenomen.
Den bilden där D40 har brusreducering PÅ, upplevde jag som mycket bra med tanke på den höga känsligheten. Den andra UTAN brusreducering var bra också, men just där som den lilla leksaksbilen som står på en svart liten "låda/fot" är mer utfrätt UTAN brusreducering.
Även dom svarta kulorna i kulramen är klara och fina med D40.
Verkar vara en bra sensor/bildbehandling i D40 !

Någon mer som har synpunkter på dessa inlägg ?

Mats
 
Det är nog så att det inte finns någon större anledning att byta. Jag föredrar D80n för att den har lite mer utdragna funktioner och två inmatningshjul. Den har betydlgt starkare färger än min gamla D70 som ofta tog lite blåaktiga mörkare bilder. Jag vet inte hur D50 gör men D70 prioriterade högdagrar och då får man generellt mörkare bilder.. som man lyfter upp i efterbehandlingen och då kunde man ofta råka ut för att det saknades täckning i det mörkaste skuggorna. D80n gör tvärtom. Den skyddar skuggorna. Bränner ut högdagrar om man inte kompenserar. Jag tycker D80n är mycket känsligare för var man mäter ljuset i motivet. Många har uttryckt att dom ogillar detta och andra menar på att kompensera för kontraster i ett motiv är bara en del av just det fotografi handlar om. Att se bilden och fånga den med kameran.

D70n tyckte jag stundtals att den var brusig, D80n betraktar jag *nästan* som brusfri. Jag bryr mig knappt om vilket ISO den använder. Förlusten av detaljer vid höga ISO stör mig mer än bruset i sig.
 
Det är inte så konstigt om D40 har mindre brus i 100% crop, då den har lägre upplösning. Blir lite skevt att jämföra pixel per pixel med två kameror med olika upplösning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.