Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 - Ett bra objektiv att börja med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Djungelmeister

Ny medlem
Hejsan!
Väldigt nybörjare inom digitala systemkameror så ha gärna lite överseende med mig.
Nåja, har bestämt mig för att köpa en Nikon D50 tillsammans med valfritt objektiv. Problemet är att jag inte vet vilket objektiv jag ska införskaffa. Visst, kitobjektivet som man kan köpa med kameran är en bra start men jag skulle hellre vilja ha ett liknande objektiv fast med macrofunktion då jag gillar att fota macro. Sedan får det inte bli för dyrt heller då jag ändå kommer leva på nudlar och vatten kommande månad.Någon som vet vad jag letar efter?
Tack för mig!

Sigma 17-70/2.8-4.5 har bra närgräns. Det kan nog vara vad du letar efter. Det är åxå lite bättre än 18-55:an i övrigt. Det är ingen ersättning för ett "riktigt" makroobjektiv, men det ger ganska bra möjligheter till närbilder (ger skala 1:2.3), för att vara en normalzoom.

Tamron 28-75 f2,8 alt. 17-50 f2,8 kan vara prisvärda
utmanare till Sigmat.
Varierande bländare 2,8-4,5 är rejält tradigt när det är ont om ljus.

porsche skrev:
Tamron 28-75 f2,8 alt. 17-50 f2,8 kan vara prisvärda
utmanare till Sigmat.
Varierande bländare 2,8-4,5 är rejält tradigt när det är ont om ljus.
Säg det till alla som använder 18-70/3,5-4,5 eller Canon 17-40/4L eller vilket kitobjektiv som helst. ;-)

Av nån anledning verkar man reagera mer över att det är varierande bländare bara för att den börjar vid 2,8. Ingen som nämner sånt när det gäller de flesta andra ljussvagare objektiven.

Men visst hade det varit trevligare med 2,8 över hela, men då får man ju lägga på nån tusenlapp.

Vill du fota macro ska du inte köpa ett objektiv med bra närgräns, det är inte samma sak. Bra närgräns innebär att du kommer närmare, visst, medan ett riktigt macro är något helt annat.

Jag tror inte att du hittar något kit-objektiv som är ett riktigt macro, så jag skulle rekommendera att du satsar på ljusstyrkan på dit kit, och köper till ett riktigt macro med tiden.

od_foto skrev:
Vill du fota macro ska du inte köpa ett objektiv med bra närgräns, det är inte samma sak. Bra närgräns innebär att du kommer närmare, visst, medan ett riktigt macro är något helt annat.

Jag tror inte att du hittar något kit-objektiv som är ett riktigt macro, så jag skulle rekommendera att du satsar på ljusstyrkan på dit kit, och köper till ett riktigt macro med tiden.
Makro handlar om förstoringsgraden, och på vilket sätt skulle det inte ha med närgränsen att göra?

Närgränsen är ju hur nära objektet du kan fokusera, men du får ingen förstoringsgrad, som du kan få med ett äkta macro. Jag kan inte förklara i vetenskapliga termer, men här med en bra fotohandlare, så kan de säkert säga det på ett vetenskapligt sätt.

od_foto skrev:
Närgränsen är ju hur nära objektet du kan fokusera, men du får ingen förstoringsgrad, som du kan få med ett äkta macro. Jag kan inte förklara i vetenskapliga termer, men här med en bra fotohandlare, så kan de säkert säga det på ett vetenskapligt sätt.

Makro innebär kort närgräns i förhållande till brännvidden, det är själva definitionen av makro. Är det det du är ute efter? Ett 50 mm-objektiv med närgräns 20 cm är ett 1:1-makro, men ett 15 mm-objektiv med 20 cm närgräns har bara förstoringsgraden 11:1.

Johannes

Djungelmeister skrev:
Hejsan!
Väldigt nybörjare inom digitala systemkameror så ha gärna lite överseende med mig.
Nåja, har bestämt mig för att köpa en Nikon D50 tillsammans med valfritt objektiv. Problemet är att jag inte vet vilket objektiv jag ska införskaffa. Visst, kitobjektivet som man kan köpa med kameran är en bra start men jag skulle hellre vilja ha ett liknande objektiv fast med macrofunktion då jag gillar att fota macro. Sedan får det inte bli för dyrt heller då jag ändå kommer leva på nudlar och vatten kommande månad.Någon som vet vad jag letar efter?
Tack för mig!
Nikons 18-70, kostar drygt 2000 begagnat.
Makro: ett äldre manuellt Nikon exempelvis 55mm eller Tamrons 90/150.

Johannes-S skrev:
Makro innebär kort närgräns i förhållande till brännvidden [...] 15 mm-objektiv med 20 cm närgräns har bara förstoringsgraden 11:1
Vilket å andra sidan kan vara hyfsat makrigt om upptagningsytan är liten.

Det har varit en del prat om objektiv och macro uppe i tråden, men ursprungsfrågan verkar ha tappats:

Djungelmeister skrev:
Visst, kitobjektivet som man kan köpa med kameran är en bra start men jag skulle hellre vilja ha ett liknande objektiv fast med macrofunktion då jag gillar att fota macro. Sedan får det inte bli för dyrt heller då jag ändå kommer leva på nudlar och vatten kommande månad.Någon som vet vad jag letar efter?

Ett "allt-i-allo"-objektiv som kitobjektivet, fast med macrofunktion. Det närmsta man kommer är nog som Robert skriver Sigmas 17-70 med förstoringsgrad 1:2,3. Det har fått rätt bra kritik från många håll och är inte så fasligt dyrt. Kitobjektivet som Nikon säljer med kameran (18-55) har även det lite "fuskmacro" med 1:3,2 - vilket ger bättre förstoringsgrad än Nikons dyrare 18-70 som ligger på 1:6,2.

Ska man åt riktig macro med 1:1 (dvs 1 mm i verkligheten blir 1 mm på kamerans sensor, så att man kan fylla ut bilden med någonting så litet som 24x16 mm) blir det frågan om mer begränsade objektiv med fast brännvidd - tredjepartstillverkarna har macroobjektiv kring 100 mm som ligger på ca 4000 kr nya. De flesta av dessa brukar få bra kritik om man tittar bland recensioner.

Sigma har även ett objektiv på 50mm med macro (1:1), som är lite billigare.

Nikons egna macroobjektiv är kanske lite över budget och innebär nog nudlar i mer än en månad.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto