Re: Köp D80
zaint_it skrev:
Jag äger själv en D50 sen två år tillbaka och är nöjd med bildkvaliteten, men det finns några saker jag saknar som D80 (och D70) har:
1. Möjlighet att fjärrstyra blixtar trådlöst.
2. D50 har bara ett "scroll-hjul", mycket smidigare med två.
3. När man fotar i skymning är det väldigt irriterande att inte topp-displayen är upplyst.
Jag skulle sattsa på en D80.
/Peter
Jag har en D80 och en D50 som sonen använder mest och som backuphus.
D80:n har lite högre upplösning (som D40X) och något mindre brus på höga ISO, men skillnaderna är inte så stora så att de i sig motiverar en D80.
Det som jag ser som fördelar är främst det att fjärrstyra blixtar trådlöst (går visserligen med D50 också, men då måste man ha en SB-800-blixt på kameran att styra med, och då är hela prisskillnaden uppäten) och den stora sökaren som D80 har.
Lite andra småsaker som grid i sökaren, två scrollhjul och upplyst toppdisplay som nämnts.
Mitt råd; tror du dig ha nytta av finnesserna som D80 erbjuder och ha råd - köp den, annars D50.
D50 och D40 är i princip samma kamera, men D50:n är lite större, mer robust och har inbyggd AF-motor. Bortsett från nya mjukvaran i D40 (retouch i kameran, som även min D80 har och jag aldrig använt) så har inte D40 några fördelar jäntemot D50 om man inte ser att den är mindre som en fördel. Jag ser det som en nackdel, jag vill ha en kamera som ligger bra i handen så för mig passar D50/D80:s storlek bättre, men det kan vara en fördel om man vill ha en kamera som är enkel att alltid ha med sig.
D40X har samma sensor som D80, d.v.s. lite högre upplösning och lite mindre brus, men hade det varit jag hade jag ändå prioriterat D50:s robusthet och lite större storlek - och framförallt inbyggda fokusmotor, även om den fördelen blir mindre och mindre i takt med att nikon och sigma släpper fler AF-S / HSM-objektiv - än D40X:s marginellt bättre sensor.
Smaken är ju olika, så det beror lite på vad man prioriterar men alla (D40(X), D50 och D80) är riktigt bra kameror som kan prestera bilder med riktigt hög bildkvalitet, och det är ju kanske det viktigaste.