Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50, bra nybörjarkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

idaNil

Ny medlem
Som rubriken löd... är Nikon D50 en kamera som ni skulle rekomendera till en nybörjare. Jag vill ju kunna utvecklas med kameran men samtidigt inte köpa en värstingkamera från början. Jag vill samtidigt kunna ta bilder både i rörelse och porträtt. Har ni förslag på någon annan bra kamera att börja med?
tacksam för hjälp!
 
Köpte själv en D50 som min allra första digitala systemkamera (har inte ägt någon analog systemkamera tidigare heller). Har naturligtvis fotograferat med digitalkamror tidigare, men då har det varit med kameror i kompakt-formatet (Nikon 775 och Canon A510). Tycker att D50 mycket väl fungerar som en "nybörjar" kamera, under förutsättning att man har intresse av fotografering. Kameran i sig är väldigt kompetent och har en stor del av de funktioner som de dyrare modellerna har, men naturligvis finns det skillnader.

Vilken typ av kameror har du använt dig av tidigare?
 
jag har använt, precis som du enbart kompaktkameror, just canon ixus. Har precis börjat min "fotokrriär"=)
 
D50 är en bra kamera som är mycket kompetent i rätt händer, samtidigt som den inte är lika fullspeckad med funktioner och rattar som proffkamerorna.
Det är en alldeles utmärkt kamera om man vill ta steget upp till digital systemkamera.

Själv börjde jag fota med en Canon A70 och köpte sedan en Nikon D70. D50 och D70 är ganska lika varandra, men D50:n är ju lite bantad vad gäller antalet funktioner och så är den en liten aning mindre.

En systemkamera innebär att man får lite mer att tänka på, så man får ju lära sig en del nytt, samtidigt som man ju på ett helt annat sätt kan ta kontroll själv.
 
dumbo skrev:
En systemkamera innebär att man får lite mer att tänka på, så man får ju lära sig en del nytt, samtidigt som man ju på ett helt annat sätt kan ta kontroll själv.
På sätt och vis så kan den ge en mindre att tänka på. Att försöka fippla med manuella inställningar på en kompaktkamera är inte så skoj, och när man lärt sig systemkameran så går det bra mycket smidigare och snabbare att ställa in den som man vill. D50 har ju dessutom auto-läge, så man kan använda den på samma sätt som kompakten; bara sikta och tycka.
 
Jo, fast på en kompakt så behöver man inte tänka på saker som skärpedjup tex. Det är inte lika viktigt att exponera lika noga då kameran själv justerar till bilden en del (mer än de flesta systemkameror) i mjukvara osv. Det var mer det jag var inne på.

Jag märkte ganska stor skillnad när jag gick från min A70 till D70:n att D70:n inte alls är lika förlåtande mot "användarfel".
Nu när jag är van vid D70:n så upplever jag A70:n som hopplöst begränsande istället. :)

Sen är det ju klar bökigare att använda manuella inställningar på de flesta kompakter, iaf i de lite lägre prisklasserna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.