Annons

Nikon D40 Vs. Pentax K100D

Produkter
(logga in för att koppla)
D40 vinner storlekklassen men med ett pannkaksobjektiv på K100:an kan de bli dött lopp. Med D40 lanserade ju NIKON också 40 nya manuella gluggar, det är svårslaget ;)

xandx skrev:
Ingen anning men jag peronligen tycker att D40 borde ha haft fler pixlar än de 6,1mpx den har?

vad i hele friden ska du med fler pixlar till? om du är "så seriös" så du skriver ut gigantiska bilder kanske inte D40 är för dig. dessutom är D50 nice på höga ISO, och D40 lär väl inte vara sämre.

OscarM skrev:
vad i hele friden ska du med fler pixlar till? om du är "så seriös" så du skriver ut gigantiska bilder kanske inte D40 är för dig. dessutom är D50 nice på höga ISO, och D40 lär väl inte vara sämre.

Jag tänkte mer på att kompaktarna idag ligger på 6 mpx och eftersom denna kamera är till för förstagångarna och familjerna, då kanske de väljer en kompaktare med mindre sensor eftersom de stirar sig blinda på pixlar. Alla stora el jättar är urkassa på att sälja just digitalkameror.
Det var det enda jag tänkte på..!

Kan inte D40 specen så där bra men har väl en känsla att det är en enkel nybörjarkamera eller för den som vill ha nått riktigt litet. K100D kallas visserligen också en instegsdslr men har egenskaper som gör den ganska kompetent för sitt låga pris.

För "point and shoot" fotografen är nog D40 en intressant kamera, för entusiasten är säkert K100D bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar