Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d40 Poträttobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

deity

Medlem
Hej har kollat omkring på olika kameror, och har nog bestämt mig för en nikon d40 som förstakamera, känns lagom för mig

Jag fotar mest människor i 2 situationer:

1. Modellfoto / Porträttfoto

2. Vimmel/Fest Foto

Kan någon tipsa mig om det finns några bra objektiv man bör skaffa för dessa 2 tillfällen, 1:an är mest angeläget. Jag har kollat en del, men inte hittat något passande objektiv som ger Autofokus med nikon d40 (AF-S, AF-I, Sigma HSM)

Just det, ekonomin är inte obegränsad då jag studerar just nu så "billigt helt ok" väger tyngre än "perfekta exklusiva objektivet" ^^ det kan man alltid köpa senare

D40 är fel kamera för dig. Leta upp en begagnad kamera, t ex D70 eller D50 istället, så du kan använda ett billigt 50/1,8. Eller köp en kamera av annat märke där de objektiv du behöver finns tillgängliga.

Observera att jag ÄR Nikonägare så jag är definitivt inte anti-Nikon, men D40 är ingen kamera för en entusiast. Det är som att köpa en bil där de enda däckalternativen på marknaden är regummerat eller svindyra rejsingslicks.

Hmm.. okej, det finns alltså inga passande objektiv alls för d40? .. jag behöver inte en lyxkamera, bara en som jag kan fota det jag vill med..

Är det något som gör att d40 direkt hindrar mig från att kunna fota det jag vill? tänkte eftersom det är bra pris på den så jag faktiskt för en gångs skull har råd med en ny kamera sedan min gamla har pajjat...

Senast ändrad:
deity skrev:
Hmm.. okej, det finns alltså inga passande objektiv alls för d40? .. jag behöver inte en lyxkamera, bara en som jag kan fota det jag vill med..

Är det något som gör att d40 direkt hindrar mig från att kunna fota det jag vill? tänkte eftersom det är bra pris på den så jag faktiskt för en gångs skull har råd med en ny kamera sedan min gamla har pajjat...

D40 klarar inte gamla objektiv som 50/1.8 pga att kameran inte har någon fokusmotor. Men fokuserar du manuellt så går det bra.

Okej, fan ja då får jag nog söka mig till en annan modell. Såg fram emot att kanske åka och inhandla en idag

Pentax? .. hm.. ja det kanske kan vara ett alternativ, verkar ligga i samma prisklass, lite orolig över utbud/tillgänglighet av objektiv läste lite om flera månaders väntetid och så, dessutom är man ju lite beroende av vad pentax har för bättre modeller om man skulle vilja uppgradera sig senare.. hur ser deras nästastegsmodeller ut betygsmässigt?

deity skrev:
Okej, fan ja då får jag nog söka mig till en annan modell. Såg fram emot att kanske åka och inhandla en idag

Pentax? .. hm.. ja det kanske kan vara ett alternativ, verkar ligga i samma prisklass, lite orolig över utbud/tillgänglighet av objektiv läste lite om flera månaders väntetid och så, dessutom är man ju lite beroende av vad pentax har för bättre modeller om man skulle vilja uppgradera sig senare.. hur ser deras nästastegsmodeller ut betygsmässigt?

Om du ska fota porträtt etc är väl D80 en bättre kamera, eller varför inte en begagnad D70, mycket kamera för pengarna.

deity skrev:

Det ser rätt bra ut efter en sen start med digitala systemkameror 2003 har man nu kommit igång ordentligt.

Nästa modell över K100D heter K10D och kan klassas som en proffs eller entusiastkamera. Två nya kameror varav en över K10 förväntas i år. Betydsmässigt har K10D kanske de bästa användarbetygen av allt och har vunnit många fina utmärkelser.

Bra optik för porträtt FA 50/1,4 och Tamron 28-75/2.8 vilken säkert också kan vara en bra mingelglugg. Brukar vara någon veckas leveranstid för dessa från Cyberphoto.

Senast ändrad:
Hej, tack för all hjälp, har begrundat detta mycket noga nu och hittat en EOS 350d som det var riktigt bra pris på, Pentax var riktigt intressant men jag tror att eftersom jag är student kommer jag att vara beroende lite av begagnatmarknaden för att hitta mina objektiv och då är det lättare med en Canonkamera!

åker in och köper den idag, ni kommer säkert höra mer från mig nu när jag gjort mit köp, med allehanda fler frågor och så .. så vi hörs nog ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar