Annons

Nikon D40 & Nikon Series E 50mm 1:1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

saaabii

Ny medlem
Hej!

Jag köpte ett Nikon Series E 50mm 1:1,8 objektiv för nån vecka sen för att ha det till min Nikon D40.. Visste att det skulle bli manuell fokus och allt det där men alla bilder jag tar med det blir typ kolsvarta (förutom dom som är tagna utomhus i dagsljus). Går det att göra nåt åt det eller kommer det alltid vara så? Det går inte att ta bilder med blixt heller.. Är ganska okunnig så därför tänkte jag att någon kanske kan hjälpa mig.

Tacksam för svar!
 
Du måste använda kamerans manuella (M) inställningar och själv ställa in värdet för tid och bländare. Förutom det så måste du använda en separat ljusmätare, eller köra på känn.
Alternativt kan du ju mäta ljuset med en annan glugg först, för att sedan ställa in värdet på kameran med den manuella gluggen monterad. Funkar hyfsat bra.

/K
 
Du måste använda kamerans manuella (M) inställningar och själv ställa in värdet för tid och bländare. Förutom det så måste du använda en separat ljusmätare, eller köra på känn.
Alternativt kan du ju mäta ljuset med en annan glugg först, för att sedan ställa in värdet på kameran med den manuella gluggen monterad. Funkar hyfsat bra.

/K



Och det är ju just sånt som jag inte vet hur man ställer in, är som sagt ganska okunnig :(
 
Låt oss prova med en enkel bild utomhus. Vrid bländarringen på objektivet till 8. Vrid in rätt avstånd. Välj M-läget och vrid in tiden 1/60, tag en bild.
Alltför ljus eller mörk - Du kan ändra bländaren, tiden eller Iso.
Vill Du använda blixt så montera en sådan på kameran och ändra till "blixt" på vitbalansen. Justera nu i första hand blixtens effekt så blir nog bilden bra.
Den kombination Du nämner fungerar väldigt bra när man lärt sig tekniken.
 
Låt oss prova med en enkel bild utomhus. Vrid bländarringen på objektivet till 8. Vrid in rätt avstånd. Välj M-läget och vrid in tiden 1/60, tag en bild.
Alltför ljus eller mörk - Du kan ändra bländaren, tiden eller Iso.
Vill Du använda blixt så montera en sådan på kameran och ändra till "blixt" på vitbalansen. Justera nu i första hand blixtens effekt så blir nog bilden bra.
Den kombination Du nämner fungerar väldigt bra när man lärt sig tekniken.

Alla bilder utomhus blir bra men det går inte att ta bilder inomhus..
 
Det finns ett exponeringsläge "M" på ratten uppe på kameran (kolla manualen). I det läget måste bländarvärde och tid ställas in manuellt efter värden du ser i sökarfönstret när du använder ett mer kompatibelt objektiv. Tid + bländarvärdet du ställer in - via hjulet på kameran - gör att "rätt" exponering ger en färdig bild.

Här är några läsvärda böcker:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609150

/K
 
Senast ändrad:
Alla bilder utomhus blir bra men det går inte att ta bilder inomhus..

Trevligt att det fungerar utomhus. Inomhus utan blixt måste Du ställa in längre tid (på kameran) och öppna objektivet, prova med 4 eller 2,8. Välj rätt vitbalans. Ställ kameran på ett bord och exponera med självutlösaren.
Nu tror jag säkert att Du lyckas!
 
Vid ISO 100 torde en bild utomhus på dagen på solbelyst yta hamna ungefär på 1/250sek (250 på display) och f/11 eller f/8 (11 resp 8 på display). Inne med takbelysningen på på kvällen kan du börja med ISO 800 1/30 och f/1,8 och jobba dig fram. Läs på om manuell exp på gammalt vis.

Kör du med blixt har du ingen nytta av i-TTL automatiken utan du får köra med blixtens ljusmätare i A läget på blixten och mata in vald bländare manuellt i blixten eller helmanuellt. Detta gör man så här: finns blixtens ledtal (guide number) i meter vid ISO 100. Låt oss säga att den har ledtal på 10m vid ISO 100. Vid ISO 100 och inställd bländare 2,0 fotar du inomhus på 5m avstånd. Vid bl 4 fotar du på 2,5m avstånd. Fyrdubblas ISO dubbleras ledtalet. Nu används bl 2,0 vid 10m istället.

Studsar man blixten från innertaket är avståndet till motivet avståndet från kamera till taket där blixten slår i plus avståndet till objektet från den takpunkten oftast blir det 1,5x avståndet mellan fotograf och objekt plus ett exponeringssteg för att kompensera för ljusförlust. Alltså ISO 100 ledtal 10m avstånd 2,5m får du välja ca bl 1,8 eller öka ISO om du skall ha en mindre bländaröppning. Detta är det gamla sättet som användes fram till tidigt 80 tal innan TTL och automatblixtar.
 
Låt oss prova med en enkel bild utomhus. Vrid bländarringen på objektivet till 8. Vrid in rätt avstånd. Välj M-läget och vrid in tiden 1/60, tag en bild.
Alltför ljus eller mörk - Du kan ändra bländaren, tiden eller Iso.
Vill Du använda blixt så montera en sådan på kameran och ändra till "blixt" på vitbalansen. Justera nu i första hand blixtens effekt så blir nog bilden bra.
Den kombination Du nämner fungerar väldigt bra när man lärt sig tekniken.

Detta är rätt, förutom att man väljer bländare med ratten på kameran, inte på objektivet.

Per.
 
Detta är rätt, förutom att man väljer bländare med ratten på kameran, inte på objektivet.

Per.

Nej, det går inte att välja bländare på kamerahuset med ett Series E. Det är en serie manuella objektiv som fungerar på samma sätt som de vanliga AI/AI-S. Därför fungerar inte heller ljusmätningen med D40, vilket ju framkommit.
 
Nej, det går inte att välja bländare på kamerahuset med ett Series E. Det är en serie manuella objektiv som fungerar på samma sätt som de vanliga AI/AI-S. Därför fungerar inte heller ljusmätningen med D40, vilket ju framkommit.

Såklart! Jag vet mycket väl att dessa objektiv kräver en annan hantering (jag har flera själv), men hade litet otur när jag tänkte...

Ledsen, digitell, för korrigeringen!

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.