Annons

Nikon D40 eller D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

larsson88

Medlem
Hej.
Jag är en amatör inom fotografering och har endast tagit bilder med en Canon Ixus 50. Jag har sen testat en kompis systemkamera (350D) och min kusins (D80) och har nu fastnat för en systemkamera.
Frågan är då vilken jag ska köpa. Jag funderade först på en 350D, sen en D80 och nu har jag sjunkit lite i prisklass till D40/D40x pga att jag inte tror att jag behöver en kamera av D80:s kaliber ännu. Jag kommer mest att fota landskap, närbilder, perssoner, cykelbilder osv och undrar då vilken av D40/D40x som skulle kunna passa mig bäst?

Tacksam för svar // Olov L

D40 utan tvekan, onödigt att lägga mer pengar på en kamera för några megapixel extra.. Bildkvalitén blir inte bättre med mer megapixel. Satsa istället på bra objektiv, typ tamraon 17-50/2,8.

obs

tamron 17-50 2.8 kommer inte att funka på d40, inte autofokusen iallafall eftersom d40 saknar inbygd autofokusmotor.
köp d40 med nikons utmärkta 18-70, brukar säljas som kitobjektiv med d80 tror jag. finns för ca 2000 begagnat här på fotosidan.

//fredrik

Senast ändrad:
Är du beredd att betala lite extra ger dig D40X en något snabbare seriebildtagning (3 bilder/s jämfört med D40 2,5 bps). Dessutom klarar D40X lite bättre att bevara högdagrarna i bilderna. Det kan tex ha betydelse om du fotograferar kontrastrika landskap. Annars: Båda kamerorna är utmärkta nybörjarval. Fördel D40 är blixtsynktid på 1/500s mot D40X 1/200s.

Tack för svar =)
Låter som att det kommer bli en D40 och senare ett 18-70 objektiv till den. Och till Tore: förklara gärna lite närmare vad du menar med blixtsynktid. Även högdagrarna. Låter som grekiska för mig :> Jag är som sagt nybörjare och vill lära mig.

larsson88 skrev:
Tack för svar =)
Låter som att det kommer bli en D40 och senare ett 18-70 objektiv till den. Och till Tore: förklara gärna lite närmare vad du menar med blixtsynktid. Även högdagrarna. Låter som grekiska för mig :> Jag är som sagt nybörjare och vill lära mig.

På vanlig svenska: Med D40 kan du använda blixt med snabbaste slutartiden 1/500 s, medan D40X bara klarar en tid på 1/200 s. Om du fotograferar under ljusa förhållanden och vill lätta upp tex en person som du vill fotografera mot ljus bakgrund (motljus) har du mao lite bättre möjligheter med D40. Men D40X har en lägre känslighet (ISO-tal) på ISO 100 så det kan i många fall nästan ta ut varandra (1/500 s på ISO 200 motsvarar 1/250 s på ISO 100).

En bild består av ljusvalörer eller ljussteg mellan 0 och 255. 0 är beckssvart och 255 är kritvitt. Om kameran har svårt att klara av att registrera det allra ljusaste dvs högdagern (kanske valörerna mellan 240 och 255) i en scen du fotograferar kan detta bli utbränt dvs ingen information finns där. Vid utomhusfotografering en solig dag blir tex moln på himmelen och solblänk i håret etc lätt utfrätt på detta sätt. D40X klarar lite bättre av att behålla denna ljusinformation i högdagrarna (de ljusaste partierna i en bild).

Lycka till med din systemkamera och hoppas både du kommer att lära dig mycket och få många fina foton!

Tore: Tack så mkt för den solklara beskrivningen :) Förstår lite mer nu iaf.
Jag kan också säga att jag har bestämt mig för en D40 och ett 2gb minneskort till den som jag mest troligt kommer att beställa senare idag.

Kollade upp måtten på D80 (som jag har hållit i och tyckte att den var ruskigt skön) och D40 och då ser jag att den är något mindre är D80. Någon som har hållit i båda och kan kommentera skillnaden? Är det stor skillnad?

larsson88 skrev:
Kollade upp måtten på D80 (som jag har hållit i och tyckte att den var ruskigt skön) och D40 och då ser jag att den är något mindre är D80. Någon som har hållit i båda och kan kommentera skillnaden? Är det stor skillnad?

Vi har båda och det är stor skillnad i storlek, vikt, komfort och känsla. Har du stora händer kan D40/D40X upplevas som för liten.

Okej. Det låter ju inte så värst bra. Ska och känna på en imorrn och då bestämma mig för vilken det blir. Tack än en gång :>

Nu har jag beställt en D40. Får den inom 2-7 dagar. Återkommer då jag har testat den lite :)
Tack för alla svar jag har fått

ANNONS