Annons

Nikon d40 eller Canon 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sallejr

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, båda kostar ca 4000 begagnade med kitobjektivet (jag kommer köra med det)
Canon verkar ju något bättre dock så verkar d40 mer användarvänlig och med stor skärm som jag gillar :D Dessutom så har jag hört att objektivet man får med canon inte är det bästa så det kanske jämnar ut sig jämtemot canon?
 
Jag valde Canon. Tycker Canon har bättre system än Nikkon. Den största nackdelen med 350'n är som du säger LCD skärmen.
Bägge har väldigt bra objektiv i olika klasser, canon har väl något mer att välja på med autofocus.

Tror du blir nöjd med vilken som, kolla och känn på de så hittar du nog "ditt" system.
 
Det är endast dom medföljande standardobjektiven som jag är intresserad av, vilket är bäst?
Har bara känt på en d40 och den tycker jag verkar jättebra, snygg är den också! :)
 
Ta den som känns bäst i handen. Det finns inga rationella skäl att välja den ena eller den andra om man inte börjar titta på de större teleobjektiven där Canon har litet mer att välja på på konsumentsidan. /FW
 
perstromgren skrev:
Inte säkert, det går att ta utmärkta bilder med både Nikons och Canons kitoptik!

Canon-exempel: http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=25
Nikon-exempel: http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=179

Eller som Ken Rockwell så brutalt uttrycker saken: "Your camera has nothing to do with making great photos."

Per.

Precis! Däremot tror jag Ken att skrivit någonstans att objektivet spelar roll, och att 18-55 som kommer med D40 faktiskt är riktigt bra.

Gå in på kenrockwell.com om du vill bli såld på en D40 (det är en riktigt bra kamera, jag har en själv). Det enda som är lite synd är att man inte kan använda gamla AF-objektiv.
 
Jag har inte sagt att det inte går att ta bra bilder med kittgluggarna. Men det finns bättre objektiv och objektiv som täcker andra brännvidder.
 
Oscar Cederqvist skrev:
Jag har inte sagt att det inte går att ta bra bilder med kittgluggarna.

Nej, det är korrekt. Men du antydde att de var rätt dåliga, inte sant?

På frågan

"Det är endast dom medföljande standardobjektiven som jag är intresserad av, vilket är bäst?"

svarar du

"De är nog lika dåliga. Tro mig. Du kommer vilja byta objektiv efter ett tag."

Hur ska vi tolka det, utom att det inte går att ta bra bilder med dem?

Per.
 
Hej.

Jag har själv Nikon D40 med "kitobjektiv".
Det är min första dig.systemkamera och hittils är jag väldigt nöjd.
Du kan ju kika på mina bilder.(Klicka på mitt namn.) <<<<-------

Tittade lite på Nikons D40x & Canons Eos 400D
men priset motiverade inte köp av dessa.

Nikonen är enl. mig väldigt lättanvänd.

Lycka till!

mvh
Niklas
 
perstromgren skrev:
Nej, det är korrekt. Men du antydde att de var rätt dåliga, inte sant?

Ja, i jämförelse med andra dyrare objektiv :)

Tror att de flesta fotografer förr eller senare vill byta upp sig fast att begränsningen oftast inte ligger i utrustningen.

Har man sett vad ett "bättre" objektiv gör så är det inte lika roligt att fota med kittgluggen.
 
Sallejr skrev:
Som rubriken lyder, båda kostar ca 4000 begagnade med kitobjektivet (jag kommer köra med det)
Canon verkar ju något bättre dock så verkar d40 mer användarvänlig och med stor skärm som jag gillar :D Dessutom så har jag hört att objektivet man får med canon inte är det bästa så det kanske jämnar ut sig jämtemot canon?

Svar: D40 = Vinnare (enligt mig).
 
En kompis till mig har en 400D och jag tror att det är samma kitobjektiv, han är hur som helst långt ifrån nöjd med detta. Det är allmänt känt att Canon har det sämsta kitobjektivet av alla tillverkare.

Mellan dessa två skulle jag ta Nikonen. Fast om jag själv skulle välja skulle jag helt klart tagit en Pentax K100D eller en Olympus som har inbyggd bildstabilisering båda två.
 
Om du inte tänkt att köpa ngt mer än hus plus kitglugg så är det nog sak samma. K100D med 18-55, D40 18-55, 350D 18-55, Samsung GX-1S, Sony A100 och Olympus E-400 ger väl alla bra bilder.

Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.