Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3x!?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Jaha, när tror ni Nikon "D3X" kommer med tanke på Sonys A900 som släpptes idag? Jag ger det två veckor max och dubbla priset...

Vad jag menade var att det kanske inte var ett direkt relevant inlägg genom redan på tredje inlägget spåra ur och tappa tråden. Den handlade om när D3x skulle komma och inte om huruvida Sony är rektalt attraherade av Zeiss.
Förstår inte vad det är för fel på att låta de som kan tillverka optik om man inte får fram den själv? Men det hör de ju inte heller till trådfrågan. Mitt inlägg tillförde inte mycket mer än min trötthet och det ber jag om ursäkt för.

Själv syftade jag mest på huruvida Zeiss är så sagolikt mycket bättre än Nikon,
och den syrliga rövslickar kommentaren.

Somliga slänger ur sig en massa rappakalja, utan att ha det minsta aning om verkligheten. Zeiss är inte bara sagoobjektiv, då det finns så många önskemål med optik.
Men det hör väl ungdommen till att förhasta slutsatser en smula...

Själv tror jag det mer handlar om "synergieffekten" av Sony och Zeiss. Där den senare ska skänka optisk tilltro, medans Sony har köpt Minolta och deras erfarenheter samtidigt som de själv bidrar med sitt pålitliga varumärke.

Synergi "pojkar"...

Deras optik är förmodligen inte heller Zeiss optik, utan "Zeiss branded". De tillverkas då i andra fabriker har jag för mig. Nu gör jag som i kyrkan, tror altså.

Vad dom kan ungdommarna!

Själv syftade jag mest på huruvida Zeiss är så sagolikt mycket bättre än Nikon,
och den syrliga rövslickar kommentaren.

Inte lite långsökt kanske?

Varför så nervärderande för ''ungdomen''? Överväg att gå in på ämnet istället!

Tror priset kommer hamna på knappa 50k, och inom en månad.

Somliga slänger ur sig en massa rappakalja, utan att ha det minsta aning om verkligheten. Zeiss är inte bara sagoobjektiv, då det finns så många önskemål med optik.
Men det hör väl ungdommen till att förhasta slutsatser en smula...

Deras optik är förmodligen inte heller Zeiss optik, utan "Zeiss branded". De tillverkas då i andra fabriker har jag för mig. Nu gör jag som i kyrkan, tror altså.

Jag har fått möjligheten att testa a900 med god zeiss optik (säger inte mer).

Jag blev iaf inte besviken.

Kanske dags att tagga ner lite.

Första gången robbin skriver ett vettigt inlägg. Grattis! xD
(tyvärr så har jag aldrig själv lyckats)

Vad jag menade var att det kanske inte var ett direkt relevant inlägg genom redan på tredje inlägget spåra ur och tappa tråden. Den handlade om när D3x skulle komma och inte om huruvida Sony är rektalt attraherade av Zeiss.
Jag ser ganska stor relevans i att jämföra en annan kamera av samma kaliber eftersom D3X eller vad den nu må heta, antagligen kommer att ha ungefär lika hög upplösning. Kanske till och med samma sensor. Har Nikon tillräckligt bra objektiv för detta? Att sen just Zeiss inte nödvändigtvis är bäst, är en annan femma.

Om D3X är tänkt att använda Sony-sensorn tänkte jag att Nikon säkert var bundna att inte släppa sin modell med den innan Sonys motsvarande släppts. Men nu har det ju gått flera dagar sedan den pressreleasen. I mitt arma lilla unga huvud ger detta upphov till tankar på att D3X inte använder Sonys sensor, och i förlängningen, kommer det ens en D3X nu?

Om D3X är tänkt att använda Sony-sensorn tänkte jag att Nikon säkert var bundna att inte släppa sin modell med den innan Sonys motsvarande släppts. Men nu har det ju gått flera dagar sedan den pressreleasen. I mitt arma lilla unga huvud ger detta upphov till tankar på att D3X inte använder Sonys sensor, och i förlängningen, kommer det ens en D3X nu?

Ja Nikon är säkert förbundna att släppa sin modell efter Sony om det nu är så att man använder i grunden samma sensor som Sony tillverkar. Några dagar räcker nog inte, jag tror det handlar om veckor eller någon månad i alla fall, så att Sonyn får stå i rampljuset själv ett tag

mvh

Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar