Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3x eller D3h

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har i varje fall inte hört något.

Får hoppas att det blir FF den här gången, för det bör ju innebära att även D300 kan bli en FF, om nu Nikon vill ta upp kampen med 5D's efterträdare.
 
Varför skulle FF vara att föredra framför en vidareutvecklad APS sensor?

Nikon lägger ju krut på att bredda sitt utbud av DX objektiv och FF skulle väl snarare vara ett steg åt andra riktningen?!
 
Triggerhappy skrev:
Varför skulle FF vara att föredra framför en vidareutvecklad APS sensor?

Nikon lägger ju krut på att bredda sitt utbud av DX objektiv och FF skulle väl snarare vara ett steg åt andra riktningen?!

Alternativet kan ju vara att kameran har ett FF läge samt ett 1,5x cropläge så man även kan använda sina DX-gluggar.

Men det återstår ju att se. Frågan är väl inte om Nikon kommer med FF utan när den kommer.
 
D Nilsson skrev:
Alternativet kan ju vara att kameran har ett FF läge samt ett 1,5x cropläge så man även kan använda sina DX-gluggar.

Men det återstår ju att se. Frågan är väl inte om Nikon kommer med FF utan när den kommer.
Varför skulle FF vara att föredra ? Lättare att få mer vidvinkel?
Utvecklingen av sensorerna och de nödvändiga halvledarna går ju i rasande takt.

Är det upplösning som är intressant.
Skulle 40Mp i en FF verkligen vara kul just nu ...minneskorten på 16Gb skulle inte räcka så länge och de kostar skjortan.

Näe in med en tokbra 12-16Mp APS sensor.
Bra telen är dyrare än bra vidvinklar (resonerer jag) så lägg glaskostnaden(Sensorstorleken) på rätt ställe. Vidvinklar med distortion är lättare att fixa till i PS än hämta hem dålig skärpa i sniktelen.
 
Triggerhappy skrev:
Varför skulle FF vara att föredra ? Lättare att få mer vidvinkel?
Utvecklingen av sensorerna och de nödvändiga halvledarna går ju i rasande takt.

Är det upplösning som är intressant.
Skulle 40Mp i en FF verkligen vara kul just nu ...minneskorten på 16Gb skulle inte räcka så länge och de kostar skjortan.

Näe in med en tokbra 12-16Mp APS sensor.
Bra telen är dyrare än bra vidvinklar (resonerer jag) så lägg glaskostnaden(Sensorstorleken) på rätt ställe. Vidvinklar med distortion är lättare att fixa till i PS än hämta hem dålig skärpa i sniktelen.

Jag har inte sagt något om att jag skulle föredra FF.. Själv så struntar jag fullständigt i om Nikon kommer med FF eller inte. Antalet megapixlar berör mig inte heller.

/glad D2H-ägare med 4mp av god kvalite :)
 
D Nilsson skrev:
Jag har inte sagt något om att jag skulle föredra FF.. Själv så struntar jag fullständigt i om Nikon kommer med FF eller inte. Antalet megapixlar berör mig inte heller.

/glad D2H-ägare med 4mp av god kvalite :)


Du skrev att det kommer att komma och jag undrar varför kommer det komma?

Vilka egenskaper är man så hett ute efter?
 
Senast ändrad:
Triggerhappy skrev:
Du skrev att det kommer att komma och jag undrar varför kommer det komma?

Vilka egenskaper är man så hett ute efter?

Jag tror att det kommer att komma.. förr eller senare.. säkerligen när kostnaden för det har börjat sjunka då det är för dyrt i nuläget men även för att Nikon "måste" hänga med i utvecklingen.

Den första egenskapen som slår mig är väl den stora och fina sökaren (om man tittar på Canon 5D).
För den som fotar både analogt och digitalt så kan det ju vara en fördel att man kan använda samma gluggar på båda husen utan någon "cropfaktor".

Annars ser jag inga direkta fördelar med FF.. Sen verkar det som att FF kräver mer av optiken oxå och det är större risk för vinjettering vid stora bländare etc..

Men vad som är eftertraktat det får nog någon annan svara på.... (de som nu vill ha en FF)
 
Senast ändrad:
Det är två anledningar varför just jag vill ha FF, bara för att jag vill ha det, så säger jag inte att jag föredrar det. :)

1. Större sökare
2. Kortare skärpedjup
 
Triggerhappy skrev:
Varför skulle FF vara att föredra ? Lättare att få mer vidvinkel?
Utvecklingen av sensorerna och de nödvändiga halvledarna går ju i rasande takt.

Är det upplösning som är intressant.
Skulle 40Mp i en FF verkligen vara kul just nu ...minneskorten på 16Gb skulle inte räcka så länge och de kostar skjortan.

Näe in med en tokbra 12-16Mp APS sensor.
Bra telen är dyrare än bra vidvinklar (resonerer jag) så lägg glaskostnaden(Sensorstorleken) på rätt ställe. Vidvinklar med distortion är lättare att fixa till i PS än hämta hem dålig skärpa i sniktelen.

En åsikt jag håller med om...Ni som anger kortare skärpedjup som anledning, använder ni 2,8 gluggar idag? och tycker att även det blir för långt??
 
matnyttige skrev:
Nä, 1.8 gluggar. :)

Och de är ju såå många i kameraväskan, haha ...Och då fotograferar ni enstaka grässtrån lr? =)´

Jag plåtar uppenbarligen inte på ett sådant sätt..kan du ge mig ett exempel på var det är ett måste med 1cm skärpedjup..blir nyfiken.
 
Euroshots skrev:
Och de är ju såå många i kameraväskan, haha ...Och då fotograferar ni enstaka grässtrån lr? =)´

Jag plåtar uppenbarligen inte på ett sådant sätt..kan du ge mig ett exempel på var det är ett måste med 1cm skärpedjup..blir nyfiken.
Sedan mitt 80-200/2.8 blev kasst har jag bara 7 objektiv med bländare 2.8 eller större. :)
Men det måste ju finnas något skäl till att Canon säljer en 85/1,2 till ett pris som motsvarar fem stycken 85/1.8.

Jag har aldrig nämnt 1 cm. Skärpedjupet är beroende på avståndet till motivet. Världen består av mer saker än grässtrån, även om vissa vill ha dem i ansiktet. ;-)
 
JOjo..folk jag känner, som fotar inne utan blixt vill ju gärna ha den...

Men ändå..vilka typer av motiv =) annat än macro och ?


Ljusstyrka är ju bra men jag har bara svårt att se skärpedjupet som ett stort skäl till FF osv...som inte enbart beror på avståndet lr ;)

Tror många av oss plåtnissar håsar av skitdetaljer enellanåt utan att veta varför, tekniktokar är ju många av oss och får en "fix" idé av att den måste jag ha för att det ska kännas bra.. osv
 
FF

Jag plåtar uppenbarligen inte på ett sådant sätt..kan du ge mig ett exempel på var det är ett måste med 1cm skärpedjup..blir nyfiken. [/B][/QUOTE]

Ett porträtt med sådant kort skärpedjup är underbart, när skärpanbara ligger just över ögonen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.