Annons

Nikon D3s

Produkter
(logga in för att koppla)
:)

Men, jag tycker faktiskt du gör en lite märklig tolkning av det hela.

Det Pelle Eriksson tog var ju ett ganska konkret exempel på att det finns andra faktorer än själva kameran som ofta kan ha mycket större betydelse för bildresultatet. Du själv är ju en erfaren fotograf att den saken säkert är helt självklart för dig, men jag vill nog påstå att den insikten inte nått ut till alla.

Visst, man kan säga att hans test är orättvist. Men det berättar samtidigt också något intressant på ett konkret sätt.


Jag tyckte det var att gå aningen långt, varken samma motiv (D3S är mycket snyggare) eller utrustning/ljus ...


Min chef tyckte hans mobilkamera var mycket sämre än alla andras så jag bad att få låna den i 10 minuter. Det var natt och barmiljö. Bilderna blev brusiga men blev intressanta, det var en jätteskoj utmaning. Plåtar gärna med mobilkameror ibland. Befriande.
 
Jag tyckte det var att gå aningen långt, varken samma motiv (D3S är mycket snyggare) eller utrustning/ljus ...


Min chef tyckte hans mobilkamera var mycket sämre än alla andras så jag bad att få låna den i 10 minuter. Det var natt och barmiljö. Bilderna blev brusiga men blev intressanta, det var en jätteskoj utmaning. Plåtar gärna med mobilkameror ibland. Befriande.

Jo men du missade ju hela poängen med jämförelsen. Många beginners tror ju att dyr kamera=bättre bilder...
 
Jo men du missade ju hela poängen med jämförelsen. Många beginners tror ju att dyr kamera=bättre bilder...

Missade inte alls poängen, det går att förklara tydligt på många andra sätt än att säga en bild på min D3s med tre blixtar blir snyggare än en bild på min D40 med bara en blixt. Tror nog ingen anser att en bild med en blixt skulle kunna vara snyggare än en med tre. Ett exempel där man ser att bilderna blir rätt lika trots att den ena är tagen med D3 och den andra med D40 vore mkt mer relevant. Det skiljer ju sig inte så mycket om ljuset är bra och inställnignarna samma. Typ en ferrari och en lada är lika snabba om de måste hålla hastighetsbegränsingarna. Så, nu kom det med en bilanalogi :).
 
Du har fel ju dyrare kamera du köper desto bättre teknisk bildkvalitet tryck i färger, råfiler och skärpa bland annat. Tror man inte skulle kunna lura så många på 50.000 kr annars, Sen har D3 dubbla minneskort vilket gör att man vet att man kommer hem med bilderna från det jobb man gjort.

Komponering av bild och att se vilken blid man ska ta är självklart samma. Men nu pratar vi kamera.

Martin jag tycker tester är lika relevant som att ställa en Ferrari mot en liten Fiat (det är sam koncern) utan för tullarna i Stockholm i rusning och testa vem som fortast kommer till andra sidan stan men villkoret att inte bryta hastighetsgränsen.

Jo men du missade ju hela poängen med jämförelsen. Många beginners tror ju att dyr kamera=bättre bilder...
 
Du har fel ju dyrare kamera du köper desto bättre teknisk bildkvalitet tryck i färger, råfiler och skärpa bland annat.

Nope, faktiskt inte :) Det är en spridd missuppfattning att det blir genomgående bättre bildkvalitet med en dyr kamera.

Med ditt resonemang borde det alltså vara lätt att se skillnad på bilder tagna med D3 och D700? :)
D3 kostade ju på sin tid ungefär dubbelt så mycket som en D700.

Bättre teknisk bildkvalitet så som du pratar om (färger, skärpa) får man med bättre sensorer (så länge vi bortser från optik), men även där kan faktiskt skillnaderna i många vanliga situationer bli häpnadsväckande små. Så små att saker som ljussättning blir viktigare, vilket liksom var poängen som Pelle Eriksson försökte få fram.

Tror man inte skulle kunna lura så många på 50.000 kr annars, Sen har D3 dubbla minneskort vilket gör att man vet att man kommer hem med bilderna från det jobb man gjort.

Mig har de lurat två gånger, har ju två stycken D3 :)

Men du sätter fingret på vad det egentligen är vad man betalar extra för - solidare byggkvalitet, påkostade detaljer, kompromisslös design i fråga om saker som slutare, autofokus, avtrycksfördröjning, framerate osv.

Men numera har ju till och med den moderna arvtagaren till D70, dvs D7000, dubbla minneskortfack :)

Komponering av bild och att se vilken blid man ska ta är självklart samma. Men nu pratar vi kamera.

Martin jag tycker tester är lika relevant som att ställa en Ferrari mot en liten Fiat (det är sam koncern) utan för tullarna i Stockholm i rusning och testa vem som fortast kommer till andra sidan stan men villkoret att inte bryta hastighetsgränsen.

Tja, tycker du det så får du gärna göra det :)

Men jag tror det snarare beror på att du medvetet väljer att inte ens försöka förstå poängen i det som Pelle Eriksson tog upp.
 
Tackar för stödet:)! Och för er som ännu inte har fattat poängen kan jag lägga till i bilexamplet mellan Ferrarin och Ladan så vinner nog Ladan enkelt över Ferrerin om man lagt pengarna som blev över efter bilinköpet på att inhandla en karta och lära sig den kortaste vägen.

Självklart är Ferrari en snabbare bil än Lada men det betyder inte att den kommer fram först.

Kringutrustning kan var en betydligt vettigare investering än en dyrare modell om man vill nå bättre resultat. Mitt råd till OP var helt enkelt att fundera på hela systemet innan han bestämde sig för att köpa D3. Jag äger en själv och kan rekommendera den varmt, men pengar till annat behövs oxå så FX är inget för fattiglappar.
 
Jag har läst och deltagit i många diskussioner kring hur stor skillnad utrustning gör för fotografering, och ofta brukar det uppstå två grupper av debattörer. Här överdriver jag medvetet deras ståndpunkter en bit, det är inte personligen riktat åt någon utan faktiskt mest en sammanfattning från många diskussioner jag sett, framför allt på Dpreview.

Grupp A) De som med stor entusiasm och oftast ganska okritiskt framhåller fördelarna hos nya bättre kameror, större, dyrare och skarpare objektiv och alla de andra prylar vi använder. Läser man de här inläggen är det lätt att få en känsla av att alla kameror äldre än tre år och med mindre än 15 megapixel är rätt oanvändbara och att det knappt går att få en skarp bild med ett zoomobjektiv för mindre än 15000 kronor.

Grupp B) De som bestämt hävdar att utrusningen inte spelar någon roll. De brukar mer eller mindre subtilt antyda att alla som köper dyra grejer mest har komplex och inte kan fotografera utan använder tekniken som kryckor. De brukar dessutom dra upp att [infoga namn på valfri klassisk fotograf här] minsann kunde ta utmärkta bilder med sin enkla kamera.

Problemet är att bägge grupperna har ungefär lika rätt och ungefär lika fel. Visst spelar utrustning stor roll. Men ofta mindre än många tror. Skön självmotsägelse där, eller hur? :)

Saken är att vad bra (dyrare) kameror framför allt gör är att de ger bättre odds. De ökar chanserna att i fler olika situationer få just den bild man är ute efter.

Har man mycket tid på sig och fria ramar - till exempel om man är ute och fotograferar för ro skull - så spelar faktiskt utrustning väldigt liten roll. Det kan till och med vara så att svagheter i utrustningen mest är kreativt stimulerande. Fotograferar man däremot med mycket snäva ramar både vad gäller innehåll och den tid man har på sig ("få en bild av Petter Northugs segergest efter femmilen") så tjänar man oerhört på att ha en avancerad och påkostad utrustning eftersom den ger så mycket bättre odds att få exakt det man är ute efter.

Men i väldigt många vardagssituationer så spelar själva kameran faktiskt en mycket underordnad roll. Till alldeles nyligen tog jag fortfarande produktbilder - som ibland trycktes i hyfsat stort format - med en gammal Canon Eos D60 (ja, den hette så :) från 2002. Sex megapixel och skärmen baktill är stor som ett frimärke och ungefär lika högupplöst ... En med dagens mått ganska bedrövlig kamera. Men med en skarp Makro 50/2.8 och bra blixtljus så märker man mycket liten skillnad på de bilderna och de jag tar med min D3.

Sedan finns det situationer då kameran spelar större roll. Skulle jag ta med mig den gamla Eos D60 för att fotografera ishockey eller volleyboll ... Så skulle jag få otroligt mycket färre bra bilder än med min D3. Jag skulle alltså få kraftigt försämrade odds för att leverera bra bilder.

Sedan utvecklas förstås sensorer och annat med tiden, gränserna för när och var det är enkelt att få bra bilder har hela tiden flyttats fram. Idag behöver man inte vara det minsta bekymrad att köra med iso 1600 med någon modern systemkamera. För bara fem år sedan var det inte så enkelt.

Så, som jag skrev nyss: Visst spelar utrustning roll, men ofta mindre än man tror.
 
En sak som inte ska förglömmas är fotografens irrationella nöjdhet med utrustningen. Om man har utrustning som man är nöjd med, så tar man antagligen bättre bilder. Om man sen är nöjd med den för att den är "dyr" eller "bra" spelar nog inte så stor roll.

Själv är jag en prylidiot som vill ha det bästa som finns. Men så går jag också omkring och vet att det bara är jag som är begränsningen, inte utrustningen. Det gör mig nöjd (även om jag önskar mig vissa saker som inte finns i kameror på marknaden för tillfället). Det gör att jag kan koncentrera mig på fotograferingen istället för att gräma mig över att prylarna inte håller måttet.

Javisst, detta kan ses som ett stort handikapp. Jag hade ju mycket hellre varit nöjd med en billig utrustning, men nu råkar det inte vara så. Så jag har helt slutat försöka ursäkta mig när jag lägger ut tiotusentals kronor på något som kanske bara är liiiiite bättre än något annat för en bråkdel av priset.

Det är en fröjd att komma hem med bildfiler som är precis så bra som man vill ha dem. Aldrig för mycket brus, för dålig skärpa eller usla färger. Hålet i plånboken spelar mig ingen roll. Det är bara pengar;-)

Alltså: Köp det du vill ha och skit i vad andra tycker om saken. Det gäller bara att sätta gränsen i rimlighet till sin egen ekonomi.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.