Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Wikström

Aktiv medlem
Hej !
Har nyligen inskaffat en Nikon D3200 min första systemkamera.


Har någon provat Trådlös mobiladapter: Tillbehöret WU-1a kan användas för att överföra foton direkt från D3200 till en mobiltelefon eller pekdator, eller för att fjärrstyra kameran via din smarta enhet ?
 
Jag har använt Wu-1a mycket vid fågelfoto. Har stått innanför sovrumsfönstret och utlöst kameran som stått knappt en meter från en gren som fåglarna ofta sitter på. Det vara bara att ligga i sängen och titta i min Sony Experia display när objektet var på plats och trycka av en exponering.
Nackdelen är att det inte går att göra nästa exponering förrän den laddat hem den föregående, men en kul grej det där.

Leif
 
Jodå, det finns en inställning i mobilen som säger ungefär att - "överför bilden direkt efter tagning", eller nåt sånt. Stänger du av den så behöver du inte vänta på att ta en ny bild.

Däremot, det är en stor nackdel att när du använder mobilen som "live View" så kan man inte ha kamerans Live View igång. Vilket i praktiken betyder att du inte kan fälla upp kamerans spegel innan du tar kvälls eller nattbilder med lång slutartid. Dock kan det vara bra att veta att Claes Ohlsson har en infraröd fjärrutlösare som fungerar alldeles utmärkt vid längre slutartider för endast 79 spänn.

Wu-1a är ett kul litet tillbehör och en liten skrytfaktor följer med. :)
Men jag hoppas verkligen att Nikon uppgraderar mobilprogramvaran till det bättre.
 
Det funkar inte med att i mobilen stänga av som du skriver, iallafall inte på min Sony Experia S. Jag får vänta lika länge ändå.

Leif
 
Nikons program till Android heter, ju, wmau. (vill bara poängtera att vi talar om samma program)
När du startar wmau så trycker du på telefonens meny-knapp. Du behöver inte ha kameran kopplad eller wifi på.
Väljer inställningar.
Där under finns det en rad på min telefon som heter - "Auto-överföring av fjärrstyrd fotografering".
Tryck på den raden.
Välj alternativ "Av".

...så hoppas jag att det fungerar för dig.
Berätta gärna om det hjälpte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.