Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D3200 filmning
- Trådstartare rogka566
- Start datum
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
Ja ISO 1600 är inte vackert på den. Du måste under 800 helst kring 200 för slippa bruset.
Du har ganska hög slutartid som äter ljus, vilket du troligen kompenserar med högt ISO.
Testa med 50 istället.
Sen vet jag inte hur du tittar på materialet och jag vet inte vad din referens är, hur ser det ut när det är bra? om du har något exempel.
Du har ganska hög slutartid som äter ljus, vilket du troligen kompenserar med högt ISO.
Testa med 50 istället.
Sen vet jag inte hur du tittar på materialet och jag vet inte vad din referens är, hur ser det ut när det är bra? om du har något exempel.
rogka566
Aktiv medlem
1/60s är lägsta slutartid med 50 b/s. Antar att det kan bero på att kameran behöver lite tid att läsa ut sensordatat innan nästa bild.
Läst att man bör köra multiplar av frameraten. Bör jag undvika 1/60s?
Varför brusar den så i videoläge? Sensorn har ju fått bra kritik och stillbild ISO 1600 funkar utan att brusreducera alltför mycket.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Varför brusar den så i videoläge? Sensorn har ju fått bra kritik och stillbild ISO 1600 funkar utan att brusreducera alltför mycket.
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
1/60s är lägsta slutartid med 50 b/s. Antar att det kan bero på att kameran behöver lite tid att läsa ut sensordatat innan nästa bild.
Dubbla slutartiden är det som rekommenderas. Inget måste. Det beror på hur ljussituationen ser ut.
Är det mörkt och ni inte kan ta fram mer ljus så kanske man måste sänka slutartiden.
Och som sagt, skilj på video och stillbild, kameran jobbar något annorlunda med den data sensorn plockar upp i videoläge. Tänk på att video i en DSLR är en kompromiss av mängden data och förmågan att lagra den. Det är när man förstår bristerna i en kamera man verkligen kan ta snygga bilder.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Vad använder du 50bps till?
Lobbamobba
Aktiv medlem
50 b/s för att kunna få snygga slow motion sekvenser.
Körde med polarens GoPro sist. Skillnaden i kvalitet under samma ljusförhållanden är avsevärd. Min Nikon D3200 liknar en mobilkamera. Jag är inte imponerad!
Testa 1/60, ISO 200 och bländare på max f4 så kommer det nog bli bra. En GoPro ser ut som ren dynga i jämförelse med vad du kan få ur en systemkamera om du gör rätt.
Vad använder du för objektiv?
Här är Slowmo i 720p, 50b/s, slutare 200 och Twixtor pålagt. Filmat med motsvarande kamera från Canon,
http://www.youtube.com/watch?v=vFUQfiIyy6k&sns=em
rogka566
Aktiv medlem
En GoPro ser ut som ren dynga i jämförelse med vad du kan få ur en systemkamera om du gör rätt.
Det var faktiskt min fulla övertygelse också innan, men jag har kört 1/60, ISO 400 och bländare på max f4. Det ser faktisk ut som ren skit!
Gör ett nytt försök i Actionhallen idag. Länkar till film med metadata, så får ni hjälpa mig.
Har fotat länge, men när det gäller video gör jag något galet.
rogka566
Aktiv medlem
Exempel
Nikon D3200 underexponerad 1-2 steg. Rätt exponering skulle kräva ISO1600 och då ser det inte roligt ut. Tips mottages tacksamt. Vore ju trevligt att ens komma i närheten av vad GoPro presterar.
GoPro
https://drive.google.com/file/d/0BwYmEQ_lBqHpVXlfOGVoRGR0em8/edit?usp=sharing
Nikon D3200
https://drive.google.com/file/d/0BwYmEQ_lBqHpdjJPanIzZHZmWFE/edit?usp=sharing
Nikon D3200 underexponerad 1-2 steg. Rätt exponering skulle kräva ISO1600 och då ser det inte roligt ut. Tips mottages tacksamt. Vore ju trevligt att ens komma i närheten av vad GoPro presterar.
GoPro
https://drive.google.com/file/d/0BwYmEQ_lBqHpVXlfOGVoRGR0em8/edit?usp=sharing
Nikon D3200
https://drive.google.com/file/d/0BwYmEQ_lBqHpdjJPanIzZHZmWFE/edit?usp=sharing
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag är inte så bra på sånt här men i mina ögon så klarar DSLRen av det dåliga ljuset bäst. Färgerna är betydligt klarare.
Lysrörsarmaturerna i taket blåses ut helt i GoPron.
Lysrörsarmaturerna i taket blåses ut helt i GoPron.
Lobbamobba
Aktiv medlem
Vad hade du för bländare?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Hur menar du med att kastar bort?Jag gissar att D3200 bara läser rätt antal pixlar från sensorn för att nå 1080/720 upplösning, vilket innebär att man kastar bort massa ljusinformation. Därav bruset.
pechblande
Aktiv medlem
Hur menar du med att kastar bort?
Att istället för att läsa in hela sensorn och skala ner till 1920x1080/1280x720 så läser den bara ut var tredje till sjätte sensorrad/kolumn. Då låter man ju tyvärr stora delar av sensorn ljusinsamlingsförmåga gå outnyttjad.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag förstår inte hur du tänker.
Ljus existerar i en viss mängd per ytenhet.
Antingen läser du av en yta eller så gör du inte det. 1pixel eller 100 pixlar, spelar ingen roll. Varje pixel får sitt ljus. Det tillkommer inget ljus för att du läser av fler pixlar.
Ljus existerar i en viss mängd per ytenhet.
Antingen läser du av en yta eller så gör du inte det. 1pixel eller 100 pixlar, spelar ingen roll. Varje pixel får sitt ljus. Det tillkommer inget ljus för att du läser av fler pixlar.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad binning är.
Den pixel du har läst har du läst till 100%.
De andra 99 behöver du inte, för du har ingen användning av dem.
I slutändan handlar det om enkla val.
Vill du filma i 4K, gör det då. Köp tex em RED. Visst kostar en kvarts till en mille. Men du får 4K.
I dag är 1080p en standard imorgon är det en annan..
Vill du filma i 4K, gör det då. Köp tex em RED. Visst kostar en kvarts till en mille. Men du får 4K.
pechblande
Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad binning är.
Poängen är att du inte använder en bråkdel av sensorytan när du filmar. Som antic påpekat måste du räkna ytan på de aktiva pixlarna, inte den totala sensorytan - icke avlästa pixlar.
Snabb matte ger vid handen att man på en D3200 då har en sensoryta som motsvarar ungefär 7,6x4,2mm (1920x1080) eller 5,0x2,8mm (1280x720), det vill säga mindre storlek än många kompaktkameror.
Därav "kasta bort" som du ifrågasatte.