Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3200 filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Hello

Ny på filmning efter att ha fotar mycket. Är besviken på kvalitén. Kör följande: 720p, 50b/s, ISO 1600 slutartid 100. Komprimering hög kvalitet.

Blir brunstigt och pixligt. Förväntar jag mig för mycket med de settings jag kör?

Tacksam för tips.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Ja ISO 1600 är inte vackert på den. Du måste under 800 helst kring 200 för slippa bruset.
Du har ganska hög slutartid som äter ljus, vilket du troligen kompenserar med högt ISO.
Testa med 50 istället.

Sen vet jag inte hur du tittar på materialet och jag vet inte vad din referens är, hur ser det ut när det är bra? om du har något exempel.
 
1/60s är lägsta slutartid med 50 b/s. Antar att det kan bero på att kameran behöver lite tid att läsa ut sensordatat innan nästa bild.

Läst att man bör köra multiplar av frameraten. Bör jag undvika 1/60s?

Varför brusar den så i videoläge? Sensorn har ju fått bra kritik och stillbild ISO 1600 funkar utan att brusreducera alltför mycket.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
För att skapa videosignalen skippar den helt enkelt rader i utläsningen. Bruset finns där även i en stillbild men det är jämnare fördelat. Kunde man utföra binning där man slår ihop närliggande pixlar skulle mycket vara vunnet.
 
1/60s är lägsta slutartid med 50 b/s. Antar att det kan bero på att kameran behöver lite tid att läsa ut sensordatat innan nästa bild.

Läst att man bör köra multiplar av frameraten. Bör jag undvika 1/60s?

Varför brusar den så i videoläge? Sensorn har ju fått bra kritik och stillbild ISO 1600 funkar utan att brusreducera alltför mycket.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Dubbla slutartiden är det som rekommenderas. Inget måste. Det beror på hur ljussituationen ser ut.
Är det mörkt och ni inte kan ta fram mer ljus så kanske man måste sänka slutartiden.

Och som sagt, skilj på video och stillbild, kameran jobbar något annorlunda med den data sensorn plockar upp i videoläge. Tänk på att video i en DSLR är en kompromiss av mängden data och förmågan att lagra den. Det är när man förstår bristerna i en kamera man verkligen kan ta snygga bilder.
 
50 b/s för att kunna få snygga slow motion sekvenser.

Körde med polarens GoPro sist. Skillnaden i kvalitet under samma ljusförhållanden är avsevärd. Min Nikon D3200 liknar en mobilkamera. Jag är inte imponerad!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
50 b/s för att kunna få snygga slow motion sekvenser.

Körde med polarens GoPro sist. Skillnaden i kvalitet under samma ljusförhållanden är avsevärd. Min Nikon D3200 liknar en mobilkamera. Jag är inte imponerad!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Testa 1/60, ISO 200 och bländare på max f4 så kommer det nog bli bra. En GoPro ser ut som ren dynga i jämförelse med vad du kan få ur en systemkamera om du gör rätt.
Vad använder du för objektiv?

Här är Slowmo i 720p, 50b/s, slutare 200 och Twixtor pålagt. Filmat med motsvarande kamera från Canon,
http://www.youtube.com/watch?v=vFUQfiIyy6k&sns=em
 
En GoPro ser ut som ren dynga i jämförelse med vad du kan få ur en systemkamera om du gör rätt.

Det var faktiskt min fulla övertygelse också innan, men jag har kört 1/60, ISO 400 och bländare på max f4. Det ser faktisk ut som ren skit!

Gör ett nytt försök i Actionhallen idag. Länkar till film med metadata, så får ni hjälpa mig.
Har fotat länge, men när det gäller video gör jag något galet.
 
Jag är inte så bra på sånt här men i mina ögon så klarar DSLRen av det dåliga ljuset bäst. Färgerna är betydligt klarare.
Lysrörsarmaturerna i taket blåses ut helt i GoPron.
 
Jag gissar att D3200 bara läser rätt antal pixlar från sensorn för att nå 1080/720 upplösning, vilket innebär att man kastar bort massa ljusinformation. Därav bruset.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Jag förstår inte hur du tänker.
Ljus existerar i en viss mängd per ytenhet.
Antingen läser du av en yta eller så gör du inte det. 1pixel eller 100 pixlar, spelar ingen roll. Varje pixel får sitt ljus. Det tillkommer inget ljus för att du läser av fler pixlar.
 
En viss mängd ljus per ytenhet. Om du läser ut 1 pixel av 100 så nyttjar du 1% av ljuset. Resten kastar du bort.

Eller trodde du att de kör binning? Så gör man inte.
 
Nu vet jag inte vad binning är.
Den pixel du har läst har du läst till 100%.
De andra 99 behöver du inte, för du har ingen användning av dem.

I slutändan handlar det om enkla val.
Vill du filma i 4K, gör det då. Köp tex em RED. Visst kostar en kvarts till en mille. Men du får 4K.
I dag är 1080p en standard imorgon är det en annan..
 
Nu vet jag inte vad binning är.
Den pixel du har läst har du läst till 100%.
De andra 99 behöver du inte, för du har ingen användning av dem.

I slutändan handlar det om enkla val.
Vill du filma i 4K, gör det då. Köp tex em RED. Visst kostar en kvarts till en mille. Men du får 4K.
I dag är 1080p en standard imorgon är det en annan..

Poängen är att du inte använder en bråkdel av sensorytan när du filmar. Som antic påpekat måste du räkna ytan på de aktiva pixlarna, inte den totala sensorytan - icke avlästa pixlar.

Snabb matte ger vid handen att man på en D3200 då har en sensoryta som motsvarar ungefär 7,6x4,2mm (1920x1080) eller 5,0x2,8mm (1280x720), det vill säga mindre storlek än många kompaktkameror.

Därav "kasta bort" som du ifrågasatte.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar