Jag ska köpa en kamera och väljer just nu mellan Nikon D3200 eller Nikon D7000.
Det verkar skilja ca 3000 kr mellan dem. Fram till idag har jag mest använt en Panasonic Lumix DMC-FZ35 och jag har mest fotograferat porträtt och natur. Jag vill ha en kamera jag kan växa lite i men jag vill inte betala hur mycket som helst.
Är det värt att betala 3000 kr mer och köpa Nikon D7000 i stället för D3200 och i så fall varför?
Finns det någon annan kamera i ungefär den prisklassen som är bättre?
Jag har testkört D3200 i en dryg vecka och tagit ett par tusen bilder med D7000. Generellt håller jag med Przemek, även om jag vill göra en nyansering: Inget av det han påpekar är fel, däremot låter det kanske som om D3200 är en dålig kamera - det är den verkligen inte.
I sin prisklass är den en av de bästa kamerorna just nu (den är helt ny). Medan D7000 är en av de bästa kamerorna i
sin prisklass - den är ju ändå runt 3000 kronor dyrare vilket är väldigt mycket får många kameraköpare. För många gör de 3000 kronorna mer nytta om man lägger dem på ett objektiv. För andra betyder det mer att D7000 är lite större, har ett rejälare grepp, dubbla inmatningsrattar och en massa andra finesser.
Finns de andra kameror i samma prisklass som är bättre? Tja, man kan säga så här:
När du tittar på nya DSLR-kameror så finns det faktiskt inga direkt dåliga kameror. Allihop är bra, bara på lite olika sätt och har kanske lite olika inriktning. Dagens kameror i den här prisklassen har faktiskt prestanda som heltidarbetande yrkesfotografer bara kunder drömma om för 10 år sedan. De är verkligen bra kameror.
När du jämför olika DSLR-kameror i den här prisklassen så ger de ofta lite olika saker. Kameror från Pentax har ofta lite bättre vädertätning och de har överlag en väldigt trevlig hantering (de är helt enkelt kul att använda). Sony gör kameror som är sjukt snabba (serietagning) och är väldigt bra på videofilmning, mycket tack vare att de kör med elektronisk sökare som fungerar också under videofilmning. Både Pentax och Olympus har dessutom stabilisering i kamerahuset vilket många upplever som en stor fördel (alla objektiv blir stabiliserade). Canon gör generellt lika bra kameror som Nikon. Du har dessutom trevliga spegelfria systemkameror från Olympus, Panasonic och Samsung. Vilket märke du väljer handlar mest om tycke och smak, de ger alla bra eller otroligt bra bildresultat.