ANNONS
Annons

Nikon D3200 (18-105 VR)

Produkter
(logga in för att koppla)
Du glömde Fotosidans annonsmarknad (som jag tycker är bästa stället - åtminstone av medlemmar som varit med ett tag). Fast det där med att fotografer är grymt rädda om sin utrustning stämmer nog bara på en del ;)
Jo du har helt rätt! Insåg det nu när jag läste vad du skrev, att jag glömde det! Fotosidans annonsmarknad har jag själv köpt av, fast bara en gång.

Nä, en vanlig extern blixt som SB-600, SB-700, SB-800 eller SB-900 löser också problemet eftersom de sitter högre och därför klarar av att lysa över objektivet. Jag har använt samma objektiv på min D5100 i ett halvår och jag har aldrig upplevt det problemet utom när jag har haft motljusskyddet på. Fast blixten på D3200 kanske sitter lägre...

I vilket fall som hellst så är den inbyggda blixten i systemkameror aldrig särskilt bra. Den är närmast att betrakta som en nödlösning. En del dyrare systemkameror saknar till och med inbyggd blixt helt.

Och nej, man behöver inte köpa extrautrustning för 5000 kr för att kunna knäppa ett kort. Men ibland springer man på begränsningar som till exempel att man får en skugga i nederkant på bilden om man tar bild med inbyggd blixt med objektivet inställt på kortaste brännvidden.

Det är ingen bra ide att använda den inbyggda blixten för att ta blixtbilder, det är mest en nödlösning. Den fungerar bäst som upplättning vid motljusbilder. För att få vettiga blixtbilder behöver du en större yta som belyser motivet. I studion använder man en softbox, utanför studion försöker man hitta något att reflektera ljuset mot, t.ex. taket eller en vägg. För att kunna göra det behöver du en blixt där du kan rikta om blixthuvudet så att det inte pekar rakt mot motivet. Ju ljustarkare blixt du väljer desto större chans att du kan hitta något att reflektera mot och fortfarande få tillräckligt mycket ljus tillbaka.

Tills du skaffar en extern blixt försök rikta om eller mjuka upp ljuset med t.ex. ett papper framför blixten, så borde skuggproblemet bli mindre, eller undvik ställa in zoomen på de brännvidder som ger skuggor

Börja med att prova utan blixt eller att ta några steg bakåt och zooma in med mer tele.

Ringblixt används vid närbildsfoto för att få jämn skuggfri belysning över hela motivet. Det används också t.ex. vid mode och reklam. Se t.ex reklambider för L'oreal på TV (även om de anväder en kontinuerlig ringformad ljuskälla för att kunna filma, och inte blixt) Vad som som är att tänka på att många människor inte har fotomodellernas ansikten så en sådan belysning kan bli lite väl platt för folk med mera alldagliga anletsdrag. Du kan lätt se om ringforad ljuskälla används på om det finns en ringformad reflektion i modellens ögon eller inte.

Mer användbar i de flesta situationer är en ljustark normal blixt där man kan rikta om blixthuvudet så att den kan reflekteras mot något. Ett annat sätt att ge mer frihet i att styra varifrån blixtljuset kommer och riktas är att använda en någerlunda kabel mellan blixt och kamera.

Ringblixt används vid närbildsfoto för att få jämn skuggfri belysning över hela motivet. Det används också t.ex. vid mode och reklam. Se t.ex reklambider för L'oreal på TV (även om de anväder en kontinuerlig ringformad ljuskälla för att kunna filma, och inte blixt) Vad som som är att tänka på att många människor inte har fotomodellernas ansikten så en sådan belysning kan bli lite väl platt för folk med mera alldagliga anletsdrag. Du kan lätt se om ringforad ljuskälla används på om det finns en ringformad reflektion i modellens ögon eller inte.

Mer användbar i de flesta situationer är en ljustark normal blixt där man kan rikta om blixthuvudet så att den kan reflekteras mot något. Ett annat sätt att ge mer frihet i att styra varifrån blixtljuset kommer och riktas är att använda en någerlunda kabel mellan blixt och kamera.

Jag vet vad ringblixt är, men nämnde inget om ringblixt i mitt inlägg. Så jag förstår inte citatet?

SB-400 är en ganska liten blixt. Den är inte nämnvärt högre än den inbyggda blixten, så du kommer antagligen att få samma problem med den.

Den kommer helt klart att fungera bättre än din inbyggda blixt, till att börja med kommer den sannolikt högre upp än din inbyggda blixt, så det är mindre risk att objektivet skuggar Dock har den rätt begränsade möjligheter att rikta om ljuset så att du kan studsa blixten mot något begränsade. Ju starkare blixt och desto mer du kan rikta om blixthuvudet desto bättre. tyvärr sammanfaller dessa egenskaper ofta med att blixten blir dyrare

Jag köpte en billig blixt via cyberphoto, som hette Dörr nånting... 999:- med batterier, laddare och bouncer. Eftersom det är första gången jag använder mig av extern blixt har jag ju inte mycket att jämföra med, men jag måste säga att jag är nöjd. Tack alla ni som hjälpt mig med detta. Ha en (bild)skön vår!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar