ANNONS
Annons

Nikon D3200 (18-105 VR)

Produkter
(logga in för att koppla)
Får man dessutom nu vara så ofin och fråga vad ni rekommenderar, ringblixt eller annan extern blixt? Jag har fått lite blandade känslor angående fråga de ovan nämnda... :)

Det är inte ofint!

Jag föreslår också en "vanlig" extern blixt och att du vinklar den i taket när du tar bilder av den där typen du visade. En annan lösning för just motivet du visar är att backa ett par meter och "zooma in" i stället.

b-krantz, jag skämtade om att jag blev tvungen att köpa en sådan blixt. Ledsen att du missade smajlin.

INGEN sa att det skulle vara "extra utgifter" om jag valde 18-105 objektivet utan alla sa bara att det kunde passa bättre än det lilla 18-55 kitobjektivet.
Jag kan bara hålla med. Jag valde också 18-105mm objektivet eftersom jag hade provat 18-55mm på en lånad kamera innan och visste att det inte kunde zooma in så mycket som jag skulle behöva.

Får man dessutom nu vara så ofin och fråga vad ni rekommenderar, ringblixt eller annan extern blixt? Jag har fått lite blandade känslor angående fråga de ovan nämnda... :)
Att ställa frågor på ett internetforum är absolut inte ofint. Det är ju det som de är till för.

En ringblixt har kort räckvidd och är avsedd att användas när man fotar små saker på riktigt nära håll (makrofoto). En vanlig extern blixt som går att vrida åt olika håll för att studsa ljuset i taket eller väggen är mer användbar för mer generell fotografering. En begagnad Nikon SB-600 brukar kosta lite drygt en tusenlapp.

Och ja, merkostnader kommer alltid efterhand som man inser att man behöver än det ena och än det andra tillbehöret. ;-)

Jag skulle börja med att försöka fotografera utan blixt. Jag har gjort det sedan 2005 och aldrig känt någon behov av blixt faktiskt. Men om jag skulle göra det, så skulle jag definitivt INTE använda den inbyggda, annat än för upplättning i moljus. Det är i stort sett det den är till för och det är inte så konstigt att återförsäljarna inte kommenterar dess begränsade prestanda med vissa objektiv.

Är du inomhus kan du ju alltid experimentera med belysningen istället. När jag tar något som liknar produktbilder så brukar jag sätta en halvgenomskinlig plastpåse direkt över den skomakarskärm jag har som bordsbelysning. Såhär kan det bli, till en kostnad av två kronor: http://www.flickr.com/photos/makten/8264384303/

Annars är stativ kanske något att fundera på, så att du slipper höja ISO-talet så förbaskat när ljuset är dåligt.

Tack så mycket, skönt att få förklarat för sig på ett begripligt sätt. Jag tar mest "ögonblicksbilder" på mina barn, djur och ja ni vet... familjebilder som inga andra än jag ser. :) Då känns det avancerat med stativ och liknande, men jag inser ju att ju mer jag lär mig ju mer kommer kameran kunna prestera. Har kollat på Cyberphoto och sett några externa blixtar:

Skulle den här passa:
Nikon Speedlight SB-400

Tack så mycket, skönt att få förklarat för sig på ett begripligt sätt. Jag tar mest "ögonblicksbilder" på mina barn, djur och ja ni vet... familjebilder som inga andra än jag ser. :) Då känns det avancerat med stativ och liknande, men jag inser ju att ju mer jag lär mig ju mer kommer kameran kunna prestera. Har kollat på Cyberphoto och sett några externa blixtar:

Skulle den här passa:
Nikon Speedlight SB-400

Ja, Nikon Speedlight SB-400 passar utmärkt.

Skulle den här passa:
Nikon Speedlight SB-400

Har en själv. Köpte den på Tradera för 500 kr med frakt. Helt klart en väldigt bra blixt som gör vad den ska.

SB-400 fungerar på ungefär samma sätt som den inbyggda blixten - den ger bara lite mer ljus. Det går inte att vinkla den, och det går inte att göra några inställningar i den. I och med att den heller inte kommer upp särskilt högt från kameran finns nog dessutom risk att också den ger skuggor från objektivet när du använder vidvinkelläget. Den fungerar bäst för upplättning i solljus, precis som den inbyggda blixten ...

Jag skulle satsa på en begagnad SB-600 eller SB-700 i stället, då dessa ger mycket större möjligheter att påverka ljuset. De kostar förstås lite mer, men det är det lätt värt tycker jag.

SB-400 fungerar på ungefär samma sätt som den inbyggda blixten - den ger bara lite mer ljus. Det går inte att vinkla den, och det går inte att göra några inställningar i den. I och med att den heller inte kommer upp särskilt högt från kameran finns nog dessutom risk att också den ger skuggor från objektivet när du använder vidvinkelläget. Den fungerar bäst för upplättning i solljus, precis som den inbyggda blixten ...

Jag skulle satsa på en begagnad SB-600 eller SB-700 i stället, då dessa ger mycket större möjligheter att påverka ljuset. De kostar förstås lite mer, men det är det lätt värt tycker jag.

Nja, det stämmer inte riktigt!

SB-400 kan du vinkla uppåt i flera steg! Så att studsa den i taket är inga problem alls.

Och den är mycket kraftigare än den inbyggda, sen så laddas den väldigt fort, så att ta flera bilder i serie är inga problem!
Och skuggor från objektivet när man använder vidvinkelläget är inget jag har lagt märke till, eller ens läst.
Sen att den inte är så hög som sina brödrar SB-600,700 & 900 tycker jag bara är ett stort plus! Fördelen mot inbyggda blixten som jag själv uppskattar mycket är:

1. Du har separat batteri och mycket blixtbilder suger inte ur kamerabatteriet.
2. bättre effekt
3. Kan vinklas uppåt om man vill.
4. Väldigt prisvärd och man kan ha på den kameran alltid utan att se ut som en idiot på stan :)

Jo jag har andra blixtar med, men SB 400 sitter mer eller mindre på kameran alltid när jag är ute.

Jag håller med skog1s, köp en SB400! Jag har en och har aldrig varit avundsjuk på de som har större don...

Per.

PS. Att den inte har några inställningar tycker jag är en fördel, då kan man inte klanta till det! Det kanske är fler som tycker så?

Ledtal 30/98 (ISO 200 m), 21/69 (ISO 100, m) [med 35 mm zoom].
Strömkälla: två AA-batterier (1,5 V).
Blixthuvudet kan lutas i fyra steg, horisontellt och 60, 75 och 90 grader.
Vikt (utan batteri): endast 127 g.
Mått (B × H × D): 66 × 56,5 × 80 mm.

Såhär står det i bland annat i en netonnet.se annons... Som mitt lilla huvud uppfattar texten kan det lilla blixthuvudet vinklas i i de fyra olika stegen som står gradangivna. Priset där var 1049:- Det låter väl ganska bra eller?

Tack än en gång för alla kommentarer, det hjälper mig att försöka få en helhet.

Cyberphoto har denna Dörr, är den ett billigare alternativ bara... Den verkar dock gå att vinkla i fler olika grader än de fyra steg som ovan nämnda SB400. Dessutom finns bouncer till den här i paketpris 999... Mycket att tänka på...

Ah, jag hade fått för mig att den inte gick att vinkla - om den gör det så är det förstås mycket bättre. Tyvärr är det då ändå som med blixten till min NEX att den inte går att vinkla i sidled gissar jag, och gå är bilder i höjdformat problematiska.

Jag rekommenderar ändå en D600 eller nyare om du har råd :)

SB-400 är en ganska liten blixt. Den är inte nämnvärt högre än den inbyggda blixten, så du kommer antagligen att få samma problem med den.

Skaffa en kabel mellan kameran och blixten, i Nikons fall SC17. En sådan löser flera av problemen samtidigt som Du får bättre bilder. En senare version av nämnda kabel heter SC28 tror jag.

per

Cyberphoto har denna Dörr, är den ett billigare alternativ bara... Den verkar dock gå att vinkla i fler olika grader än de fyra steg som ovan nämnda SB400. Dessutom finns bouncer till den här i paketpris 999... Mycket att tänka på...

En sak till som är värt att tänka på, är att kolla in begagnatmarknaden (tradera, blocket) innan man köper nytt!
Finns många tusenlappar att spara!! Fotoutrustning är lite som båttillbehör :) Svindyrt att köpa!

Fotografer är perfektionister och väldigt pedantiska, och är grymt rädd om sin utrustning, så att köpa begagnat, är ett säkert kort för att få så mycket mer för pengarna!

En sak till som är värt att tänka på, är att kolla in begagnatmarknaden (tradera, blocket) innan man köper nytt!
Finns många tusenlappar att spara!! Fotoutrustning är lite som båttillbehör :) Svindyrt att köpa!

Fotografer är perfektionister och väldigt pedantiska, och är grymt rädd om sin utrustning, så att köpa begagnat, är ett säkert kort för att få så mycket mer för pengarna!

Du glömde Fotosidans annonsmarknad (som jag tycker är bästa stället - åtminstone av medlemmar som varit med ett tag). Fast det där med att fotografer är grymt rädda om sin utrustning stämmer nog bara på en del ;)

Tack för tipset. Har kollat tradera bara, men eftersom jag har noll kunskap är det säkert lätt att missa "klippen" eftersom det är svårt att läsa sig till vad man ska ha. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar