ANNONS
Annons

Nikon D3200 (18-105 VR)

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Engelbertsson

Aktiv medlem
Har bara haft kameran i ett dygn och är inte riktigt bekant med den om man säger så... När jag tar en bild blir det en mörk skugga längst ner i bilden, jag fattar inte vad jag gör som får till det. På en del bilder blir det så och på en del inte, måste ju vara mitt fel. Tog dessutom en serie bilder på samma tråkiga fruktskål och på ett kort finns en skugga på vänster sida som inte finns på de andra bilderna men jag har inte ändrat fattning på kameran eller liknande... När jag har knäppt ett kort, hoppar liksom bilden tillbaka lite i sökarfönstret, man hör det som om objektivet måste "hoppa tillrätta" innan man kan fokusera och ta nästa bild. När jag tittar i sökarfönstret och ska fokusera på en punkt så ligger vänstra halvan av bilden i skugga, men det syns inte när bilden knäpps men just i fokuseringsögonblicket... Ska det vara så?

Bilagor

• DSC_0044.jpg
    DSC_0044.jpg
    15.3 KB · Visningar: 1,583
Skuggan nertill får du om du använder kamerans inbyggda blixt samtidigt som du har motljusskyddet på på objektivet. Lösning: Ta av motljusskyddet från objektivet. Det behövs inte när den huvudsakliga ljuskälla är blixten.

Det blir till att skaffa en ringblixt, då kommer garanterat inte objektivet skugga blixten.

Så det är meningen att man som konsument ska veta det eller? Att man ska köpa extra utrustning för att kunna knäppa ett kort med en kamera som kostar 5000? Nej, det måste finnas ett annat sätt. Min kompis har haft sin i cirka 4 månader och har aldrig nämnt detta. Hon hade aldrig haft systemkamera och är totalt ovan. Måste nog kontakta Nikon och höra vad de säger. :)

Så det är meningen att man som konsument ska veta det eller? Att man ska köpa extra utrustning för att kunna knäppa ett kort med en kamera som kostar 5000? Nej, det måste finnas ett annat sätt. Min kompis har haft sin i cirka 4 månader och har aldrig nämnt detta. Hon hade aldrig haft systemkamera och är totalt ovan. Måste nog kontakta Nikon och höra vad de säger. :)

Tja, jag kan garantera att det står i manualen till kameran. Om de skulle upplysa om allt kameran inte kan göra blir det väldigt mycket...

Det är fysikens elaka lagar som ställer till det och det är välkänt. Blixten hade behövt vara mycket högre för att fungera med såna vidvinklar. Jag antar att din kompis helt enkelt inte har testat eller tänkt på det.

Du kan testa med diffusers och speglar för att undvika skuggan, eller undvika brännvidderna du har problem med. Till exempel, om du håller ett vitt papper i 45 grader under blixten och uppåt så reflekteras en del av ljuset upp i taket och jämnar ut belysingen.

Din kompis kanske har 18-55 objektivet som är mycket mindre och därmed inte skymmer blixten lika mycket.

Nä, en vanlig extern blixt som SB-600, SB-700, SB-800 eller SB-900 löser också problemet eftersom de sitter högre och därför klarar av att lysa över objektivet. Jag har använt samma objektiv på min D5100 i ett halvår och jag har aldrig upplevt det problemet utom när jag har haft motljusskyddet på. Fast blixten på D3200 kanske sitter lägre...

I vilket fall som hellst så är den inbyggda blixten i systemkameror aldrig särskilt bra. Den är närmast att betrakta som en nödlösning. En del dyrare systemkameror saknar till och med inbyggd blixt helt.

Och nej, man behöver inte köpa extrautrustning för 5000 kr för att kunna knäppa ett kort. Men ibland springer man på begränsningar som till exempel att man får en skugga i nederkant på bilden om man tar bild med inbyggd blixt med objektivet inställt på kortaste brännvidden.

Tja, jag kan garantera att det står i manualen till kameran.

Sid 49 i den engelska handboken: "For information on the lenses that can be used with the built-in flash, see page 170. Remove lens hoods to prevent shadows."

Och på sid 170 står att minimumavstånd vid 18 mm är 3 m för att undvika den effekt du ser.

Per.

Den inbyggda blixten är jättebra att använda för att lätta upp motljusbilder en solig dag, eller för att ta fest / mingelbilder på lite avstånd. Men till närbilder funkar det som du märkt sämre. Om du vill krypa riktigt nära har även vanliga externa blixtar problem med skuggbildning.

En ringblixt fäster du längst fram på objektivet då finns det inget i vägen som skuggar. Cyberphoto säljer en för rimligt pris som fungerar bra. Dörr Ringblixt DAF-14 till Nikon http://www.cyberphoto.se/

En ringblixt fäster du längst fram på objektivet då finns det inget i vägen som skuggar. Cyberphoto säljer en för rimligt pris som fungerar bra. Dörr Ringblixt DAF-14 till Nikon http://www.cyberphoto.se/

Oj, va' billig! Kul att det finns en sådan att köpa, jag blev litet sugen! Jag har alltid sett detta som ett riktigt dyrt yrkesdon som bara de som fotograferar makroprylar dagarna ända har råd med. SÅ inte längre, tydligen.

Tack för tips! Eller inte, då ... :)

Per.

Oj,
Tack för tips! Eller inte, då ... :)

Per.

Tja ingen tvingar dig att skaffa en sådan. Att man måste fotografera macro hela dagarna är en fördom som du har. Även att det är ett "profsdon".

TS beskrev ett problem med skuggning av blixtljusset. Ringblixt är en lösning som vi väl inte skall undanhålla henne, på grund av fördomar? Det är inte enbart till närbilder man använder en sådan blixt, även porträtt blir snygga med en sådan.

Tack snälla för alla tips och info. Jag blir delvis glad och förbannad när jag läser...
Eftersom jag inte kan själv och var i behov av hjälp vid köp av ny kamera rådfrågade jag cyberphoto, elgiganten, kompisar och en lokal firma. INGEN sa att det skulle vara "extra utgifter" om jag valde 18-105 objektivet utan alla sa bara att det kunde passa bättre än det lilla 18-55 kitobjektivet. Då min okunskap inte direkt går att hymla med och min bugdet var stram var jag noga med att berätta om alla mina funderingar. Men som sagt, ingen har sagt något om detta. Att blixten som sitter på kameran har vissa begränsningar har jag förstått sen innan men någonstans trodde jag att det kunde resultera i en sämre upplyst bild inte att den bildar skuggor på bilderna...
Snacka om att ångra sig.., :(

Får man dessutom nu vara så ofin och fråga vad ni rekommenderar, ringblixt eller annan extern blixt? Jag har fått lite blandade känslor angående fråga de ovan nämnda... :)

En vanlig lös blixt är betydligt mer mångsidig än en ringblixt - den senare kan ju bara lysa rakt på motivet med de flesta vanliga blixtar går att vinkla så att ljuset kan studsas i taket t.ex.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar