Annons

Nikon D3100, D5000 eller D5100?

Produkter
(logga in för att koppla)

_Sandra_

Aktiv medlem
Är nybörjare och ska köpa min första systemkamera. Ska främst ta kort och filma mitt kommande barn (med min dslr) och har "forskat" en hel del i vad jag ska köpa för kamera. Tror jag har kommit fram till att jag ska skaffa en Nikon. Nu funderar jag på om jag ska köpa Nikon d3100, D5000 eller vänta på D5100 hehe.
Ser att cyberphoto säljer d5000 billigt: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NEX5svart1855. Eller bör jag satsa på den nyare d3100 eller vänta på d5100 som jag vet kommer i dagarna! (?)

Hur är filmfunktionen med D5000? Vet att den inte filmar i full hd. Men det jag ska göra med mina filmer är att bränna ut dem på dvd o titta på dem i en dvd spelare på en HD ready tv.

Tack
 
Hej Sandra ! Om du ska filma mycket skulle jag satsa på D3100 eftersom den är nyare och har autofokus även i filmläge,och lika bra som D5000 vid stillbildsfoto.Annars vänta in D5100 men dröjer nog länge än innan den når butik.
Satsa på en kamera med autofokus (nyare modeller) eftersom det är mycket svårt att filma manuellt med en systemkamera,du ska både fokusera manuellt och samtidigt hålla kameran stilla,näst intill omöjligt utan stativ.

Ett tips är att kolla in andra märken med eftersom du blir rätt begränsad i valmöjlighet om du bara "snöar" in på ett märke.Sony har nog bäst modeller om det ska filmas mycket,snabbast och bäst autofokus samt stereoljud direkt ur kameran,vid stillbildsfoto är alla märke och modeller ganska lika,det är ju i slutändan användaren som står för slutresultatet. MVH Jonas.
 
Senast ändrad:
Ni som läst om D5100 nu i dagarna: ska jag satsa på D3100 eller D5100 utifrån vad jag ska använda kameran till (Ska främst ta kort och filma mitt kommande barn)? Tack
 
Ni som läst om D5100 nu i dagarna: ska jag satsa på D3100 eller D5100 utifrån vad jag ska använda kameran till (Ska främst ta kort och filma mitt kommande barn)? Tack

Hej!

Vad det gäller stillbilder är skillnaderna ganska små.

Men har du råd skulle jag definitivt satsa på D5100, om så enbart för den svängbara skärmen som är en mycket stor fördel vid videofilmning.

Ingen har väl på allvar testat videokvaliteten hos D5100 ännu, men det finns en videoegenskap där D3100 tyvärr är lite trist - jello. Alltså det här att i synnerhet vertikala linjer blir krokiga under panorering. Alla kameror som filmar med cmos-sensorer har någon jello-effekt, men D3100 hör till dem (D90 är en annan) där det syns ovanligt mycket. Hos D7000 däremot syns inte det fenomenet i alls lika hög grad. Vi får vänta tills D5100 blivit testad, men hoppningsvis är den mer lik D7000 än D3100 i det avseendet.
 
Hej!

Vad det gäller stillbilder är skillnaderna ganska små.

Men har du råd skulle jag definitivt satsa på D5100, om så enbart för den svängbara skärmen som är en mycket stor fördel vid videofilmning.

Ingen har väl på allvar testat videokvaliteten hos D5100 ännu, men det finns en videoegenskap där D3100 tyvärr är lite trist - jello. Alltså det här att i synnerhet vertikala linjer blir krokiga under panorering. Alla kameror som filmar med cmos-sensorer har någon jello-effekt, men D3100 hör till dem (D90 är en annan) där det syns ovanligt mycket. Hos D7000 däremot syns inte det fenomenet i alls lika hög grad. Vi får vänta tills D5100 blivit testad, men hoppningsvis är den mer lik D7000 än D3100 i det avseendet.


ååå vad svårt! tänkte ja skulle boka en d5100 o då få den i slutet av april, annars köpa en d3100 nu snart. Vill lära mej kameran innan bebisen kommer. hehe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.