Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3100 bländarinställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

_Sandra_

Aktiv medlem
har äntligen fått min Nikon D3100 =) Nu sitter jag och klickar lite på den och får inte riktigt till det... Jag ska under M (på kontrollratten) kunna ställa in slutartid och bländare mha kommandoratten. Slutartiden får jag till men när jag ska skifta från inställning av slutartid och bländarinställning ska jag trycka på knappen för "blixtkompensation" (+/- knapp). När jag gör detta så händer inget, det hoppar inte över så jag kan ställa in bländarinställning mha kommandoratten. Vad är fel? Någon inställning jag missat eller så?
Tack

har äntligen fått min Nikon D3100 =) Nu sitter jag och klickar lite på den och får inte riktigt till det... Jag ska under M (på kontrollratten) kunna ställa in slutartid och bländare mha kommandoratten. Slutartiden får jag till men när jag ska skifta från inställning av slutartid och bländarinställning ska jag trycka på knappen för "blixtkompensation" (+/- knapp). När jag gör detta så händer inget, det hoppar inte över så jag kan ställa in bländarinställning mha kommandoratten. Vad är fel? Någon inställning jag missat eller så?
Tack

Om du håller inne +/- knappen samtidigt som du vrider på kommandoratten borde det funka. Hejsvejs

Håll +/--knappen nedtryckt medan du vrider tumhjulet så skiftar du bländaren, vilket även framgår av bruksanvisningen som levereras tillsammans med kameran.

Kom på ännu en fråga: Om jag vill ställa in kameran att ta sport tex. då ska jag ju ha stor bländaröppning och kort slutartid. Jag kan bara komma ner till f 3.8 typ och slutartiden kan jag bara öka till 1/200! Annars står det att motivet är för mörkt.. Är det då ISO som jag ska höja då eller? =) Tack

Kom på ännu en fråga: Om jag vill ställa in kameran att ta sport tex. då ska jag ju ha stor bländaröppning och kort slutartid. Jag kan bara komma ner till f 3.8 typ och slutartiden kan jag bara öka till 1/200! Annars står det att motivet är för mörkt.. Är det då ISO som jag ska höja då eller? =) Tack

Jo det stämmer, man väljer en lämplig bländare, du ska nog inte ha stor öppning som 3.8 utan välj kanske 5.6 och så sätter du den på lämplig tid kanske 1/800 så får du fylla upp med ISO för resten. Detta sätt är precis rätt tänkt (även för proffs) du väljer bländare för hur stort skärpedjup du ska ha, tid som stämmer med rörelsen och sedan ISO för att komma till rätt exponering

du ska nog inte ha stor öppning som 3.8 utan välj kanske 5.6
Varför menar du att man inte ska ha så stor bländaröppning? Ju mindre öppning man har desto mindre ljus får man ju på sensorn.

Vill man inte av någon anledning ha långt skärpedjup finns det ingen orsak att ha liten bländare.

För övrigt går det (antagligen?) att ställa in så att det räcker att trycka på +/- en gång och sedan vrida på ratten om du gillar det bättre än att hålla inne och vrida.

...väljer en lämplig bländare, du ska nog inte ha stor öppning som 3.8 utan välj kanske 5.6 ...

Lämpligast bländare vid sport är den största möjliga (oftast 2,8)! Eller hur tänker du?
Vid sport önskas nästan alltid ett kort skärpedjup med mycket bokeh så att bakgrunden är "blown out". Kort skärpedjup och mycket djupt skärpedjup.

Vilken ser bäst ut? It´s up to you! Vid inomhussport MÅSTE man köra med största möjliga bländare pga brist av ljus. Men även utomhus väljer man stor bländare. (inte 5,6)

Varför menar du att man inte ska ha så stor bländaröppning? Ju mindre öppning man har desto mindre ljus får man ju på sensorn.

Vill man inte av någon anledning ha långt skärpedjup finns det ingen orsak att ha liten bländare.

För övrigt går det (antagligen?) att ställa in så att det räcker att trycka på +/- en gång och sedan vrida på ratten om du gillar det bättre än att hålla inne och vrida.

Jo, jag tänkte med typ kitobjektiv eller andra billigare objektiv så får man ut ut det bästa av objektivet på största öppningen, så kanske det ändå är bättre att ofra lite ISO och blända ner lite för att få optimala skärpan från objektivet.

Jo, jag tänkte med typ kitobjektiv eller andra billigare objektiv så får man ut ut det bästa av objektivet på största öppningen, så kanske det ändå är bättre att ofra lite ISO och blända ner lite för att få optimala skärpan från objektivet.

Du menar väl "...inte ut det bästa..."?

D3100 är inte jättebra på höga ISO. Du tappar skärpan (som du tror att du vinner vid 5,6) om du höjer ISO. Dessutom så får du med massor med onödigt brus. "Ofra" ISO kan man göra med en D3s eller möjligtvis en D7000. Men knappast en D3100.

/Hannes

Ok! Jag håller med om att det kan löna sig att blända ned i vissa fall, men bara så länge man inte får rörelseoskärpa. Att höja ISO för att kunna blända ned för skärpa tror jag knappast att man vinner på, speciellt inte på en D3100.

Du menar väl "...inte ut det bästa..."?
/Hannes

:), jo det skullle ha varit "INTE ut det bästa" som sagt. Men man får prova sig fram det är alltid en kompromiss mellan, bländare, tid och ISO tal. Efter ett tag så lär man sig hur objektivet fungerar på olika bländare, vad man själv kan klara handhållet samt hur högre iSO ser ut i bilderna.

Fast nu snackade vi inte om vad man klarar handhållet, det var sport det handlade om...

Till TS: Vid sport kör på A och ställ bländaren på största möjliga. Anpassa sedan slutartid och ISO efter det. Inomhussport tex ishockey eller ridning så ska man undvika slutartider under 1/500 s. Utomhus så kan du köra mycket snabba tider om det är ljust, utan att behöva höja iso. Men ha ändå en stor bländare för skärpedjupets skull.

Tack för alla svar - intressant. Tycker att jag lär mej mer o mer! (helt nybörjare)! Ska bli kul att fota runt lite =)

Du ska nog inte oroa dig över att det blir brusigt med D3100.. Den är faktiskt ganska bra. Upp till iso 1600 tycker jag man kan fota utan att bruset stör.. Men det är ju vad jag tycker det..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar