Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3100 Bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Elle

Medlem
Hej!

Jag köpte precis en nikon D3100/18-55VR DX , och är ganska nybörjare när det gäller foto. Jag får bara ner bländaren till 5.6. Går den att få ner mer? Hur gör man i så fall?

Mvh Elle

18-55/3.5-5.6 innebär ju att den maximala bländarstorleken varierar med brännvidden. Vid 18mm är max bländaren f/3.5 och vid 55mm är maxländaren f/5.6. Mellan brännvidderna 18mm och 55mm varierar maxbländaren mellan bländarvärden som angivits.

Vid 55 mm är bländare 5,6 den största. Testa att ställa objektivet på 18 mm och se vad som händer.
Objektiv som har variabel bländare (i det här fallet 3,5-5,6) ändrar bländarstorlek allteftersom man zoomar, så vid 18 mm är bländare 3,5 den största och vid 55 mm är bländare 5,6 den största. Hoppas att jag tillförde något!

MVH Hannes

EDIT: Här gäller det att vara snabb ;)

Vill du ha en annan bländare gäller det att skaffa ett till objektiv.

Större bländare ja.

Kan verkligen rekommendera Nikon 35 mm f/1,8 om man vill ha lite större bländare. Presterar underbart vid 2,8!! (lite väl mycket kromatisk abberation vid 1,8) Dessutom väldigt billig.

/Hannes

Större bländare ja.

Kan verkligen rekommendera Nikon 35 mm f/1,8 om man vill ha lite större bländare. Presterar underbart vid 2,8!! (lite väl mycket kromatisk abberation vid 1,8) Dessutom väldigt billig.

/Hannes

Ja förlåt, jag menade det. Ändrar inlägget så jag inte skapar någon förvirring för någon.

EDIT: Jag kunnde visst inte ändra det inlägget. Men jag hoppas att de som läser inlägget är lika läskunniga så de läser ditt :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar