Annons

Nikon d300s - problem med slutarknapp

Produkter
(logga in för att koppla)

byCina

Avslutat medlemskap
Jag har haft min Nikon d300s några månader och är supernöjd! Men så plötsligt för någon vecka sen började den uppträda konstigt. Jag fokuserar med AF-on knappen innan jag tar bilden och det har funkat bra hittills. Men nu kan jag bara fokusera, inte ta bilden. Det händer ingenting hur hårt jag än trycker ner slutarknappen. Det blev helt plötsligt såhär mitt i en fotografering. Jag hade fotat kanske 10 bilder och så funkade det plötsligt inte på bild nummer 11. Jag kan inte minnas att jag har ändrat några inställningar. Det jag har märkt är att det går att ta bilder om jag först fokuserar med AF-on, sedan trycker in AE-L-knappen och därefter avtryckaren. Detta är dock väldigt omständligt och gör att bilderna blir oskarpa. Jag har aldrig behövt göra så innan. Hjälp! vad har hänt?? Sedan vill jag att min kamera ska kunna ta bilder fastän motivet inte är i fokus (i autofokus-läget) Hur ställer man in det?
 
Inställningen du är ute efter är slutarprioritet, den finns i pennmenyn under autofokus och inställningen ska vara avtryckare och inte fokusering.

Att du kan ta bilder när du trycker på AE-L tyder ju på att det är en inställningsfråga och inte ett riktigt fel.
 
Åh tack, det var en räddning! Det verkar ha löst problemet :) Tydligen har jag lyckats röra inställningarna i alla fall. Tack igen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.