Annons

Nikon d300s eller Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

anencefali

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Jag har denna månad tänkt uppdatera mig från min Canon 400d eftersom jag börjat fota med seriöst.
Tänkte även möjligtvis passa på att byta kameramärke, till Nikon, eftersom jag varit lite mer förtjust i Nikon. Men innan jag gör bytet och köper en lite dyrare kamera vill jag ha lite information från ni med mer kameravana.

Mina funderingar är mellan en Nikon D300s och en Canon 7D.
Eftersom jag ska börja bildbehandling på betydligt högre nivå är jag fundersam på D300ans 12 mp då jag vill kunna komma riktigt nära i datorn vid efterbehandlingen, och på något vis känns den nya Canon D7 lite mer modern?

Att kunna filma är mindre intressant, så det har ingen större betydelse vilken kamera som filmar bäst osv. Den funktionen anser jag endast är en liten "plusfunktion".

Vilken kamera tror ni på??

Tack.
 
Jag har ingen åsikt personligen, men på http://www.radiantlite.com/2009/09/canon-7d-vs-nikon-d300s-duel-of-two-powerhouse.html sammanfattas valet så här:

"Any of this powerhouse will get the job well done. To make decision which camera to buy is not very easy, but here is some tips:

* If you have lenses collection of either brand, stick with the brand.
* Get Canon 7D if you are shooting in bright light most of the time.
* Get Canon 7D if you like to crop pictures a lot
* Get Canon 7D if you will often use this camera to record creative movie
"

Intressant att punkt två inte i stället blev en positiv egenskap för D300s lågljusegenskaper...

Läs artikeln!

Per.
 
De är så lika att det räcker om man har en enstaka pryl som passar till det ena fabrikatet, för att det ska avgöra valet.
För den som inte har något kan väl testarnas omdömen vara intressant. Jag tror inte jag har sett någon som har kommit till någon annan slutsats än att de är likvärdiga, med ett gryn av plus för Canon 7D.

Så det är mest personliga åsikter. Själv anser jag exempelvis att Nikons kameror är ergonomiska katastrofer, men det finns den motsatta åsikten också, så alla behöver inte vara saliga i min tro.
 
tackar för svaren :)
jag fortsätter klurar på vilken jag ska ha.
är ju som sagt lite nikon-kär men canon 7d känns lite modernare... beslutsångest..

jag vill inte starta någon debatt om vilket märke som är bäst i allmänhet av canon eller nikon, såna debatter finns redan gott om.

men finns någon som håller på mycket med bildbehandling som har någon aning om megapixlarnas betydelse? Jag är inte den som i vanliga fall stirrar mig blind på megapixlar men jag vill komma riktigt nära i efterbehandlingen och kommer att använda mig av en del större bilder.
 
Det jag har förstått är att fördelen med många mp är att du kan beskära rätt mkt utan att förlora i kvalite jämfört med en med färre. Men kan ha förstått fel kanske när man tittar tillbaka på de äldre Canon 1D alt 5D fullformat med låga mp.
 
om du trivs med Canon och du har kanske några fler objektiv till den så skulle jag rekommendera
att du köpte en 7D jag testade lite en 7D och jag skulle mycket väl kunna köpa en istället för min
D300 om det nu inte vore så att jag skulle behöva bytta ut alla tillbehör jag har.
men vilken du än köper borde du bli nöjd dom gör sitt jobb bra .
 
Det är en smak/känslasak, båda är bra, pixlarna gör inte skillnaden tycker jag, utan fotografen. Köp en D300s .... Du ska inte ångra det!!!
Luis.
 
Självklart har antalet pixlar betydelse om man ska beskära bilden. Men kvalitén på pixlarna har också betydelse, och det är lättare att få bra kvalité per pixel om man har större pixlar, vilket man får om man har få och sprider ut dem på en större yta.

Det finns så många olika fall som man kan rada upp, för och emot, att det är snart sagt omöjligt att utse den ena som vinnare i det fallet. Liksom när det gäller alla andra saker man kan jämföra mellan de två, D300s och 7D.

Utom ergonomin, då. Där sopar 7D banan med D300s! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.