Annons

Nikon D300s, D700 eller D7000???

Produkter
(logga in för att koppla)

PatriciaThorn

Ny medlem
Hej, jag funderar på att köpa en ny kamera. jag vill byta upp mig från min Nikon D3000. jag funderar
på en Nikon D300s, D700 eller en D7000. men jag fattar inte vad skillnaden är på dom, förutom priset då. Är det någon som skulle kunna förklara det för mig? och vilken tror du skulle passa mig bäst? jag är inget proffs men fotar manuellt och vill utvecklas. tacksam för svar!

Hej, jag funderar på att köpa en ny kamera. jag vill byta upp mig från min Nikon D3000. jag funderar
på en Nikon D300s, D700 eller en D7000. men jag fattar inte vad skillnaden är på dom, förutom priset då. Är det någon som skulle kunna förklara det för mig? och vilken tror du skulle passa mig bäst? jag är inget proffs men fotar manuellt och vill utvecklas. tacksam för svar!

D300s och D700 har ett lite större hus som tål lite mer och som har lite mer finesser.

D700 har en större sensor, så kameran kommer inte till sin rätta med DX-objektiv. D700 ger möjlighet till kortare skärpedjup.

D7000 har den mordernaste sensorn av dom tre men är inte lika robust bygd som dom andra, den saknar också lite funktioner främst på gamla MF-objektiv.

Vilken som passar dig bäst är ungefär lika lätt att svara på som frågan vilken färg du tycker bäst om. Du får nog berätta lite mer om budget, vilka objektiv du har och vad du främst fotar för att någon skall kunna besvara frågan.

/Karl

D700 är en sk. FX kamerahus. Som redan nämnts har denna större sensor än DX kamerahus. Detta innebär ju att du inte kan använda dina DX objektiv, i alla fall inte utan att kanterna på bilderna blir beskärs.

Av de kameror du nämnt tycker jag Nikon D700 är den som tillåter mest utrymme för ”tillväxt”. Nikon D7000 kommer möjligen på andraplats, om du nu inte behöver ha en kamera för att ta många bilder i tät följd, då är D300 förmodligen ett bättre val.

Alla tre är kalaskameror och går att växa med men på lite olika sätt. D7000 är mest modern eller i alla fall nyaste kontruktionen. Har högst DR eller dynamsikt omfång av de tre men endast på basiso och lite mer. Den är bäst på att filma även om D300S också klarar det. (Inte D300 utan D300s)

D7000 är också minst och lättast vilket i alla fall för mig blir viktigare för varje dag som går. D300 är en klart bättre kamera om du tänkt dig fotografera snabba motiv. tex snabb sport. Snabbare AF och klarar 8 bps med rätt batterier. Den har dock lite sämre brusegenskaper högt upp i isoskalan än vad D7000 har. Större och tyngre är den också. Kan vara bra ibland med sämre vid andra tillfällen.

D700 är nog den mest perfekta kameran jag haft. Blixtrande snabb AF och klarar 8 bps med rätt batterier i greppet. Ta av greppet och kameran blir klart mindre (dock fortfarande en klump jämfört med D7000). Enastående isoegenskaper har den också. Nackdelarna är att den är stor och tung precis som D300 (faktiskt lite tyngre även om det är marginellt).

Så slutsatsen är att om:
- du mest fotograferar motiv som inte rusar runt som galningar och i ljus som är bra till halvdant så kan du välja precis vilken du vill. Tänk bara på att D700 kan bli för begränsad med DX optik då du endast får ut 5mp med den.
- Fotograferar du i sämre ljus så är D7000 eller D700 att föredra. D700 har fortfarande en fördel tack vare sina ännu lägre brusegenskaper samt att dess AF fungerar bättre i sämre ljus.
- Snabb sport så regerar D700 och D300..

Jag har eller har haft alla tre och för min egen del så använder jag numera endast D700 när det verkligen krävs. Dvs extremsport eller när det är riktigt dåligt ljus. I alla andra tillfällen använder jag min Sony Nex5n (som har samma sensor som D7000). Har helt enkelt tröttnat på att släpa runt på en massa extra kilo...

tack!

okej tack så mycket! eftersom 2 av 4 objektiv är DX objektiv + priset och att det inte går att filma med D700 så utesluter jag den. men den lät helt klart bäst, men men. jag har inte pengar till nya objektiv tyvärr. så då står det mellan D300s och D7000.

En sista fråga: duger D7000 till att fota "snabba motiv"?

fordon, skotrar till exempel.
Det beror på.

Plåtar du skotrar som körs av vanliga dödliga så är det absolut inget problem. Samma sak med bilar. Men om du vill fotografera extremsport som motocross, rally, freestyleskoter på ett mer avanserat sätt så fungerar det klart bättre med snabbare kameror. Det fungerar även med D7000 med andelen "keepers" blir klart lägre med D7000.

För att ta några exempel från min egen vardag. Jag plåtar mycket motocross på ett sätt som är oerhört krävande för AF. Står ofta bakom hopp eller blinda kurvor, betyder att AF inte kan följa motivet en stund före avtryck. AF måste reagera blixtsnabbt. Nu minns jag inte de exakta siffrorna längre så ta dem lite som ett exempel. Med mitt sätt att plåta motocross så får jag följande antal keepers: D300 ca 85%. D7000 ca 65%, D3/D700 ca 100%, 7D ca 80%, 1D ca 100%

Det finns även andra skillnader att ta i beräkning. D300 tvekar lite initialt. Dvs den är lite seg att sätta igång men när den väl startat är det väl så bra som D700. Man måste "lura" igång dess AF. Samma sak med D7000 men dem är tyvärr även efter det lite segare än D300. Med 7D/1D/D3/D700 är det bara att sikta o trycka.

Samtliga bilder är tagna med samma glugg AF-S70-200 f2,8 (den första versionen) eller Canons EF70-200 f2,8 v1.

Observera att mina siffror avser mitt sätt att fotografera vilket är rätt extremt på just crossbanan. Skulle jag plåta på annat sätt så kunde jag nog välja vilken kamera som helst.

I ärlighetens namn så känns det som om D300 faller bort. Vill du åt snabbheten så är D700 så pass mycket bättre och i alla andra fall är D7000 ett bättre köp. D300 är en kalaskamera men den måste vara billig för att jag skulle köpa en idag i stället för en D700/D7000

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar