Annons

Nikon D3000 vs Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
D70 är fortfarande en bra kamera, men den börjar kännas lite omodern, vilket väl inte är så konstigt med 6 år på nacken.
Jag tycker att storleken på D3000 är en nackdel snarare än en fördel.
D3000 har bättre AF-system än D70.

Skillnaden i bildkvalitet är, beroende på hur man vill jobba med bilderna, inte jättestor, IMO. D70:n har sämre JPEG-motor och lite "tristare" tonkurva osv, vilket gör att bilderna från den kanske behöver lite mer efterarbete än bilderna från D3000 som har lite mer "punch" från start. Sedan är det ju en smaksak vilket man föredrar.
På det stora hela skulle jag nog säga att D3000 känns vettigast att köpa.

Om D5000 och D90 känns för dyra hade jag nog kollat på en begagnad D80, som ju eg är en D3000 med med D70:ns fördelar, kan man säga.

Priset jag har på G är 3000kr

Då handlar det helt om vilken optik du får med kameran. Handlar det om Experts billigaste Sigmaoptik (de sålde massor av Nikonhus med Sigmaoptik) eller är det Nikkor 18-70 - som är utmärkt? Eller är det något annat ?

En D70 är inte dålig på något sätt. Får du en sådan "nästan gratis" med bra optik kan du göra mycket, och ha "pengarna kvar" för att köpa ett nytt hus senare och återanvända objektivet. Men då får inte objektivet till D70:n vara skräp.

Ett D3000-hus har antagligen 18-55 VR-objektivet, och det är riktigt, riktigt bra (för pengarna). Får du inte det likaledes utmärkta 18-70 ihop med D70:n så hade jag letat ett tag till.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto