Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3000 - snälla hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaSöderlund

Ny medlem
Hej!

Jag fick just en Nikon D3000 i födelsedagspresent...och jag behöver hjälp att förstå hur man kan se sitt tilltänkta motiv i displayen...alltså innan man trycker av så att säga. =)

Tacksam för svar!
/Nybörjaren

Meningen är att du ska titta i sökaren för att se vad som kommer med i bilden. På kompaktkameror funkar det så att displayen hela tiden visar vad kameran ser, på systemkameror ska man däremot titta i sökaren för att se samma sak. Vad jag kan se så har inte Nikon D3000 en funktion som heter liveview som visar bilden på displayen istället, tyvärr.

Altså: Titta i sökaren, ta bilden och sedan får du se den på displayen. Det är så det fungerar med D3000.

Hej!

Jag fick just en Nikon D3000 i födelsedagspresent...och jag behöver hjälp att förstå hur man kan se sitt tilltänkta motiv i displayen...alltså innan man trycker av så att säga. =)

Tacksam för svar!
/Nybörjaren

Du har redan fått ett klokt svar. Jag kan tillägga att sökaren på en systemkamera oftast är ett bättre sätt att komponera bilden. Detta framför allt för att du håller kameran mycket stadigare mot kroppen. De kameror som har möjlighet till så kallad "live view" tappar också en av fördelarna med systemkameran: snabbheten. Min D90, t.ex., tar evigheter på sig för att fokusera om jag använder displejen, men är blixtrande snabb om jag använder sökaren. Sörj inte för att du saknar "live view"; själv använder jag den mycket sällan.

Per.

Tack!

Tack för era snabba svar! Nu kan jag sluta bläddra och läsa i instruktionsknappen och slita mitt hår i frustration över att jag inte begriper hur jag ska få "live wiew" som jag nu lärt mig att det heter. Men jo, lite kommer jag att sörja... ett tag till tills jag vant mig av med att titta i displayen...

Tack igen! =)

Jag köpte också min kamera (Nikon D60, föregångaren till D3000) utan att veta att den inte hade liveview. Blev lite besviken då, men det tog inte lång stund förrän jag vant mig helt och hållet vid den optiska sökaren, kanske några minuter. Efter nån dag började jag bli irriterad på kameror som inte hade optisk sökare. Av vana trycker jag upp kameran mot ögat men hittar inget hål att titta i. Genant när nån ser på... ;-)

Visst skulle det ibland vara bra med liveview, t.ex. då man fotograferar ur grodperspektiv eller vill ta bild med kameran högt upp ovanför huvudet, men annars så är optisk sökare så gott som alltid bättre. Man håller också kameran stadigare när man har den mot ansiktet.

Du har redan fått ett klokt svar. Jag kan tillägga att sökaren på en systemkamera oftast är ett bättre sätt att komponera bilden. Detta framför allt för att du håller kameran mycket stadigare mot kroppen. De kameror som har möjlighet till så kallad "live view" tappar också en av fördelarna med systemkameran: snabbheten. Min D90, t.ex., tar evigheter på sig för att fokusera om jag använder displejen, men är blixtrande snabb om jag använder sökaren. Sörj inte för att du saknar "live view"; själv använder jag den mycket sällan.

Per.

Varför påstår du något som inte stämmer för alla märken för ? .Samt utan skriva ut hela "sanningen" Canikoner kan inte använda sina live view i praktiskt fotande med snabb fokusering med live view.... Det är sant....

Men...
Min Sony A550 tex med live view fokuserar lika fort med sökaren som med skärmen. (vilket alla Sony´s live view kameror gör förutom A450).. Och den klarar serietagning med 4 bilder i sek med live view.... Samt har ansiktsigenkänning som dessutom hjälper till att exponera rätt då ansikten finns med i bild om funktionen är påslagen vilket hjälper till om tex barn finns i bild och man vill ha med deras ansikten rätt exponerade ...

Så snacka du gärna om ditt märkes tillkortakommanden ifråga om live view funktion.. Men låt bli att sprida myter/felaktigheter som gör att folk tror dina påståenden gäller alla märken då det inte gör det....

Mvh
Tobbe.

Så snacka du gärna om ditt märkes tillkortakommanden ifråga om live view funktion.. Men låt bli att sprida myter/felaktigheter som gör att folk tror dina påståenden gäller alla märken då det inte gör det....

Tack för korrigeringen! Du har givetvis helt rätt, jag har dragit förhastade slutsatser utifrån min begränsade erfarenhet. Jag borde lagt till detta i min kommentar.

Per.

Suveränt..

Samt ursäkta min småsura ton... Men blev bara så urbota less då jag läste igen dessinformation såsom tillkortakommandena du skrev om gällde alla märken ..

Men men Ber som sagt om ursäkt för tonen.. Den var onödig..

Mvh
Tobbe.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar