Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3000 och Panasonic Lumix DMC-GF1

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Sitter och funderar på om man skulle satsa på någon form av systemkamera. Vilket ger bäst bildkvalite Nikon D3000 eller Panasonic Lumix DMC-GF1. Jag är ute efter Zoom varför jag tänkt köpa kameran med ett inte alltför dyrt telezoom. Eller har ni några andra bra tips på en inte alltför stor och inte alltför dyr kamera med hyfsad zoom?

Zoom är viktigt då jag idag fortar med Panasonic lx3 och är nöjg men saknar ibland Zoom.

När man använder tele tror jag de allra flesta skulle föredra en spegelreflex, dvs en kamera som du håller mot ansiktet. Att hålla en GF1 med t ex 200 mm och titta på displayen blir nog lite skakigt.

Zoom är viktigt då jag idag fortar med Panasonic lx3 och är nöjg men saknar ibland Zoom.

Du menar kanske att du saknar tele. Zoom har du ju på lx3 motsvarande 24-60mm.

Hur som helst så är det nog nikon du ska gå på om du vill ha tele då objektivutbudet till m4/3 inte är så stort ännu och det är stabilare att hålla en normal kamera med sökare. Det har visserligen kommit ett telezoom till m4/3 (Panasonic Lumix G Vario 45-200/4-5,6 Mega O.I.S. (för Micro 4/3)) men jag tror nog nikon blir bättre i slutändan.

Själv använder jag nästan aldrig telezoom och jag känner att en m4/3 kamera hade passat mig perfekt. Helst någon av olympusarna, om bara E-p2 hade funnits i krom så.

Tele- & Superzoomar

Kan tänka mig att om man går från P&S/Långzoomare till en systemkamera så kikar man ofta på en superzoom, dvs med ~10x zoomomfång. Alternativt kan man dela upp zoomomfånget på två separata objektiv, en standardzoom och en telezoom. Till telezoomen är det bra att kunna nyttja bildstabilisering, antingen inbyggt i själva objektivet eller så i själva kamerahuset, egalt vilket.

Olympus har har ett smidigt sådant paket idag med ett dubbelzoomkit till E-620, där kamerahuset har inbyggd stabilisering. Nikons motsvarighet till detta paket är inte D3000 utan den större D5000. Väljer du istället en Panasonic DMC-GF1, så har du möjlighet att använda samma blixt på de skilda Panasonic-kamerorna, vilket kan vara en bonus, om än inte ett huvudkriterium.

Till Panasonic kan du dels välja antingen en telezoom eller en superzoom, båda med inbyggd bildstabilisering. GF1'an kan dessutom göras mist av de uppräknade alternativen med ett populärt pankake-objektiv, men inte så kompakt som LX3. Har du kvar din LX3 som klarar video, så är det kravet kanske inte lika angeläget vid valet av systemkamera, även om videomöjligheterna är en av de största attraktionerna hos de nya spegellösa kamerorna.

Tack det börjar klarna.
Idag har jag förutom min Panasonic LX3 en panasonic FZ18. Tanken är att jag byter ut min FZ18 mot en mer kompitent kamera med någon form av vettigt Zoomobjektiv. känns som att det räcker att köpa ett objektiv för dagen och sedan kompletera om behov och lust finns.

Jag vill helt enkelt ha lite zoom och få en bildkvalite som minst är lika bra som med LX3.

I värsta fall får FZ18 leva ett år till ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar